Šéfům týmů se nelíbí tajná dohoda uzavřená mezi FIA a Ferrari po vyšetřování jejich pohonné jednotky a jak jsme vás již včera informovali, zbylých sedm stájí (kromě zákaznických stájí Scuderie) sepsalo společné prohlášení. Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko však chce jít ještě dál: Ferrari podvádělo, peníze z odměn za umístění by měly být přerozděleny.
Týmům F1 se postup Mezinárodní automobilové federace (FIA) vůbec nezamlouval, jejich velké rozladění bylo mezi vedoucími zaměstnanci patrné již v pátek po testech na letišti v Barceloně.
"Celé to je jeden velký bordel. To, co udělalo Ferrari, není OK, ale to, jak k tomu přistoupila FIA, je ještě horší. Všechny týmy jsou naštvané," uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff. Situaci poté vzal do vlastních rukou a obeslal své konkurenty s dopisem, aby zatáhli za jeden provaz a vyvinuli tlak na FIA, což vyústilo ve včerejší společné prohlášení.
Ferrari by podle Helmuta Marka měla být kvůli nelegálnímu motoru dokonce vyloučena z loňského ročníku Formule 1 a peníze (prize money) by podle něj měly být přerozděleny. Jen v případě Red Bullu a AlphaTauri (loňského Toro Rosso) by šlo o více než půl miliardy korun.
"Chování FIA je fakt skandální. Budeme muset dát pokyn šéfovi závodního týmu Red Bull Christianovi Hornerovi, aby se soudně domáhal 24 milionů dolarů vyplacených na odměnách, jež by nám byly uděleny za druhé místo v šampionátu, kdyby bylo Ferrari řádně potrestáno," uvádí Marko.
Netransparentní postup FIA po vyšetřování naprosto nechápe. "To je neuvěřitelné, jakou smlouvu tam sepsali," zlobí se odborný poradce Red Bullu po oznámení, že detaily dohody s Ferrari nebudou týmům sděleny a veškeré okolnosti zůstanou důvěrné.
V zákulisí se hovoří o tom, že Ferrari přišlo na velmi chytrý systém, jak obcházet oficiální průtokoměr, aby do motoru krátkodobě dostávalo více paliva. Stáj z Maranella dosahovala nejvyšších rychlostí na rovinkách, po vydání několika technických směrnic se ale její výhoda vytratila.
Podle vedení týmů šlo nicméně o shodu okolností (nasazení staršího motoru, změna jeho módu, nastavení vyššího přítlaku). Podle jejího šéfa Mattii Binotta bylo vše v pořádku a nikdy nezměnili způsob, jakým svou pohonnou jednotku provozují.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.