Týmy Formule 1 zaujaly jednotné stanovisko k tajné dohodě uzavřené mezi Ferrari a Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) týkající vyšetřování pohonné jednotky italské stáje.
Jak jsme vás informovali již minulý týden v živém zpravodajství z testů, FIA na poslední chvíli oznámila, že vyšetřování podezřelého loňského motoru Ferrari bylo uzavřeno tajnou dohodou, jejíž detaily nemíní zveřejnit. Načasovala to na závěr testů, kdy týmy balily a už neměly čas na společnou schůzku či nějakou reakci.
To vzbudilo podezření, že Ferrari loni závodilo s nelegální pohonnou jednotkou. Zbylé týmy - pochopitelně kromě dvou zákazníků stáje z Maranella: Alfy Romeo a Haasu - na to dnes zareagovaly společným prohlášením, které rozeslaly médiím včetně F1news.cz.
"My, podepsané týmy, jsme byli překvapeni a šokováni prohlášením FIA z pátku 28. února poté, co došlo k uzavření vyšetřování pohonné jednotky Scuderie Ferrari. Mezinárodní sportovní řídící orgán má odpovědnost jednat podle nejvyšších standardů pro dozor, integritu a průhlednost," stojí v oznámení.
"Po měsících vyšetřování, ke kterému FIA přistoupila pouze po dotazech ostatních týmů, se ostře vyhrazujeme proti tomu, že FIA dospěla k tajné dohodě s Ferrari, aby tuto záležitost uzavřela," zlobí se oprávněně zbylých sedm stájí.
"Proto zde veřejně konstatujeme naše odhodlání usilovat o plné a řádné uzavření této záležitosti, aby bylo zajištěno, že se v našem sportu jedná se všemi soutěžícími férově a rovnocenně. Děláme to za fanoušků, účastníky i akcionáře Formule 1," zdůvodňují dále.
"Navíc si vyhrazujeme svá práva vyhledat nápravu právní cestou v rámci procesu FIA a před kompetentními soudy," hrozí ve společném prohlášení McLaren, Mercedes, Racing Point, Red Bull, Renault, AlphaTauri a Williams.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.