Formule 1 zavede od přelomové sezony 2021 nové osmnáctipalcové pneumatiky. Podle Maria Isoly jde o krok, který už se nedá zvrátit.
Formule 1 se už pomalu loučí se stávajícími třináctipalcovými pneumatikami, které nahradí od revoluční sezony 2021 ty osmnáctipalcové. Jedná se přitom o dost výrazný krok, jenž si žádá velké přípravy a mnoho testování. Také proto bude mít obutí o nových rozměrech premiéru už v sezoně 2020, kdy jej nasadí Formule 2. Cíl tohoto kroku je jasný – zajistit co nejvíce dat, aby byla Formule 1 o rok později na nově gumy připravená v maximální možné míře.
Testování osmnáctipalcových pneumatik už proběhlo, a to během uplynulého roku. Reference na nový produkt jsou zatím pozitivní, ačkoliv je jasné, že na vývoji je potřeba udělat ještě velké množství práce. To si uvědomuje také Mario Isola – šéf projektu Pirelli pro F1.
Původně plánované gumy pro letošní sezonu byly přitom smeteny ze stolu. Týmy s nimi nebyly spokojeny, takže si odhlasovaly návrat ke specifikaci, která se používala během roku 2019. Podle Isoly však takový scénář u nově plánovaného osmnáctipalcového obutí nehrozí. Jeho zavedení je zkrátka nevratné.
„Nové pneumatiky jsme poprvé testovali v listopadu 2019. První dojmy byly pozitivní. Rozhodně nehrozí, že bychom se pro ročník 2021 vraceli k třináctipalcovým gumám. Monoposty pro tuto sezonu už budou navrženy pro ty osmnáctipalcové, takže změna bude nevratná,“ říká Isola.
Isola je zatím spokojen s tím, jak dosavadní testy nového výrobku probíhaly. Zdůrazňuje, že ačkoliv se očekávaly určité problémy, protože bylo všechno nové, nakonec se testovací program obešel bez závažnějších komplikací.
„Vždy když nasadíte nové pneumatiky, nové disky a tak dále… Tak očekáváte, že se někdy objeví komplikace, které vás budu stát nějaký čas. My jsme však neměli žádné problémy. Odjezdili jsme přes tisíc kilometrů, což pro nás bylo velmi pozitivní,“ komentuje Isola první testy nových gum, jež se odehrály na konci roku 2019.
Podle jeho slov by osmnáctipalcové pneumatiky mohly významně oživit celou show, Za předpokladu, že bude revoluční aerodynamický paket fungovat podle předpokladů, mělo by se znatelně zjednodušit následování jiného vozu a tím pádem jízda v závěsu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.