Formule 1 zavede od přelomové sezony 2021 nové osmnáctipalcové pneumatiky. Podle Maria Isoly jde o krok, který už se nedá zvrátit.
Formule 1 se už pomalu loučí se stávajícími třináctipalcovými pneumatikami, které nahradí od revoluční sezony 2021 ty osmnáctipalcové. Jedná se přitom o dost výrazný krok, jenž si žádá velké přípravy a mnoho testování. Také proto bude mít obutí o nových rozměrech premiéru už v sezoně 2020, kdy jej nasadí Formule 2. Cíl tohoto kroku je jasný – zajistit co nejvíce dat, aby byla Formule 1 o rok později na nově gumy připravená v maximální možné míře.
Testování osmnáctipalcových pneumatik už proběhlo, a to během uplynulého roku. Reference na nový produkt jsou zatím pozitivní, ačkoliv je jasné, že na vývoji je potřeba udělat ještě velké množství práce. To si uvědomuje také Mario Isola – šéf projektu Pirelli pro F1.
Původně plánované gumy pro letošní sezonu byly přitom smeteny ze stolu. Týmy s nimi nebyly spokojeny, takže si odhlasovaly návrat ke specifikaci, která se používala během roku 2019. Podle Isoly však takový scénář u nově plánovaného osmnáctipalcového obutí nehrozí. Jeho zavedení je zkrátka nevratné.
„Nové pneumatiky jsme poprvé testovali v listopadu 2019. První dojmy byly pozitivní. Rozhodně nehrozí, že bychom se pro ročník 2021 vraceli k třináctipalcovým gumám. Monoposty pro tuto sezonu už budou navrženy pro ty osmnáctipalcové, takže změna bude nevratná,“ říká Isola.
Isola je zatím spokojen s tím, jak dosavadní testy nového výrobku probíhaly. Zdůrazňuje, že ačkoliv se očekávaly určité problémy, protože bylo všechno nové, nakonec se testovací program obešel bez závažnějších komplikací.
„Vždy když nasadíte nové pneumatiky, nové disky a tak dále… Tak očekáváte, že se někdy objeví komplikace, které vás budu stát nějaký čas. My jsme však neměli žádné problémy. Odjezdili jsme přes tisíc kilometrů, což pro nás bylo velmi pozitivní,“ komentuje Isola první testy nových gum, jež se odehrály na konci roku 2019.
Podle jeho slov by osmnáctipalcové pneumatiky mohly významně oživit celou show, Za předpokladu, že bude revoluční aerodynamický paket fungovat podle předpokladů, mělo by se znatelně zjednodušit následování jiného vozu a tím pádem jízda v závěsu.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.