Oborný poradce Red Bullu Helmut Marko promluvil o talentovaných jezdcích. Kdo je ten nejlepší bez smlouvy s Red Bullem?
Podle něj je to jednoznačně: "Leclerc. Je to celkem jasné - Leclerc." Ten letos vstoupí do své třetí sezóny ve Formuli 1 a druhé za Ferrari, kde se vloni prosadil po boku zkušeného Sebastiana Vettela, jehož na body porazil.
Během své juniorské kariéry si ho přitom žádný z F1 týmů dlouho nevšímal. K tomu došlo až v roce 2016 kdy po zisku titulu v GP3 ovládl i F2, pak ho pod svá křídla vzala Scuderia a na počátku tohoto roku s ním prodloužila smlouvu o další 4 roky.
Helmut Marko nicméně nikterak nelituje stav vývojového programu Red Bull, sám je velmi hrdý na to, že mají "výjimečný jezdecký talent" v podobě Maxe Verstappena, jenž s nimi nedávno uzavřel další dlouhodobou smlouvu.
Red Bull ale neoplývá příliš velkou zásobou talentů, proto musel za volant vozu F1 po nečekaném odchodu Daniela Ricciarda posadit v polovině sezóny po pár závodech za Toro Rosso nováčka Alexandera Albona či znovu povolat do zbraně Daniila Kvjata.
Podle Marka je jejich vývojový program pro mladé piloty nicméně stále tím nejatraktivnějším. "Bez jakékoliv arogance můžu říct, že kluci - pokud mají tu možnost - tak s snaží nejdříve dostat k Red Bullu. Máme však své principy, těch se nevzdáme," hodnotí pravá ruka majitele týmu, rakouského miliardáře Dietricha Mateschitze.
"V této dekádě jsme zažili to, že teď s sebou každý přivádí právníka. Někteří chtějí [v kontraktu] o jednu čárku navíc, tohle či ono. My říkáme: máme náš systém, který funguje. Nejsme připraveni na kompromisy, tohle jsou férové kontrakty, které nabízíme," pokračuje Marko.
"A v juniorských kategoriích se odvracíme od toho, že bychom nabírali v motokárách. Je to tak těžké. V motokárách máte pneumatiky, motory, šasi, která se pořád mění, mají ale tak velký dopad na výkonnost. A jednáte tam s 12letými, s 13letými," hovoří o záludnostech hledání talentů.
"Existují příklady: měli jsme Oliho Oakese, který byl mistrem světa v motokárách a ve formulích se nechytal. Nyní vede [špičkový juniorský formulový tým] Hitech, se kterým dobře spolupracujeme," dodává odborný poradce Red Bullu.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.