Pirelli už letos nebude nové pneumatiky testovat během závodních víkendů. Proč experiment nevyšel?

Pneumatiky Pirelli
Pneumatiky Pirelli, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 28. ledna 2020 06:00
Sdílej:

Sportovní šéf Pirelli Mario Isola potvrzuje, že letos o závodních víkendech nové pneumatiky testovat nebudou. Na nově vyvinuté specifikace pro rok 2020 si týmy nestěžovaly, nechtělo se jim však již upravovat aerodynamiku svých vozů, které byli v pokročilé fázi vývoje.

Pirelli přivezlo loni do Austinu nově vyvinuté verze pro rok 2020 a všech 10 týmů si je mohlo během volných tréninků vyzkoušet. Teploty však byly v pátek dopoledne dost nízké, mnoho pilotů si na ně proto stěžovalo - obzvlášť když měly ještě méně gumy.

V Abú Zabí při posezónním testu již byly podmínky podstatně lepší a stáje si již nestěžovaly, k nasazení nových specifikací ale letos nedojde, protože se týmům nechtělo předělávat své vyvíjené monoposty - pneumatiky pro rok 2020 totiž měly odlišný profil, což má velký dopad na aerodynamiku. Proto se bude letos závodit s loňskými verzemi.

K testování nových pneumatik během závodních víkendů již docházet nebude. Podle Isoly by to sice bylo "možné u nových směsí," ale "když musíte otestovat zcela novou pneumatiku, pak jde zřejmě o špatný způsob."

Proč? Vozy je totiž třeba odlišně nastavit, větších změny včetně konstrukce mají dopad na vyvážení vozu. "Prototypy jsme všem v Austinu dodali, abychom viděli, jak se chovají. V budoucnu to podle mě není dobré plánovat test validace během závodního víkendu, pro týmy to je totiž nemožná zvládnout během třech hodin tréninku," říká Isola.

"Když se soustředí na svůj závodní víkend, musí nastavit auta pro něj, někdy testují nové díly. Pak v každém závodě dochází k evoluci dráhy. Když k tomu musíte porovnávat i novou pneumatiku se základem, pak je toho během tří hodin příliš," uvědomuje si sportovní šéf Pirelli.

"Ve skutečnosti musíme najít kompromis v podobě dalšího testu pneumatik během plánu, který je už tak dost nabitý. V takových podmínkách [závodního víkendu] je velmi nepravděpodobné, že provedou řádný test pneumatik.

Proto dáváme přednost tomu, aby se soustředili na vývoj pneumatik, když na to budou mít celý den. Mají auto, mohou si ho nastavovat a učinit řádná srovnání - dlouhé jízdy, krátké jízdy, odlišné podmínky, vliv odklonu kol, tlaků a dalších věcí. Pak můžeme provést řádné vyhodnocení," dodává Isola.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.