Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko je hrdý na to, jak funguje jejich juniorský program. Říká, co je důležité při výběru pilotů, kteří do něj mají být přijati a zmiňuje se, zda má polde něj Jean-Éric Vergne šanci na návrat do Formule 1.
Jezdecká akademie Red Bullu je proslulá. Právě z jejich bran vyšla celá řada pilotů, kteří se stali hvězdami Formule 1. Jmenujme se Maxe Verstappena, Sebastiana Vettela nebo Daniela Ricciarda, přičemž nezůstalo jen u nich.
Jednou z hlavních postav celé myšlenky vsázení na vlastní odchovance je dozajista odborný poradce Red Bullu Helmut Marko. Právě on si tuhle filozofii od počátku razil. Na veřejnost už pronikly mnohé detaily o tom, jak přísným „vychovatelem“ pro své svěřence Marko je. Není mu cizí brzký ranní budíček, ani tvrdá kritika po neúspěších. Tak či tak, výsledky jeho metody rozhodně nesou.
Byli tu však i piloti, kteří juniorským programem prošli, nicméně do prvního týmu se nikdy nedostali. Tak jako třebas Francouz Jean-Éric Vergne, který momentálně patří k nejlepším borcům, jež sedlají monoposty Formule E. Na návrat do královny motorsportu ovšem podle Marka pomýšlet nemůže.
„Ve Formuli E se mu daří, ale ve Formuli 1 by byl praktický úplným nováčkem. Na to, aby si zvykl, jak zacházet s pneumatikami Pirelli, by potřeboval minimálně rok,“ hlásí Helmut na Francouzovu adresu.
Zkušený manažer následně vypráví o tom, jak v Red Bullu probíhal výběrový proces, podle něhož mladíky do své akademie zodpovědní přijímali. Daný jezdec musel mít potenciál na to, aby vyhrál Velkou cenu, toto základní pravidlo bylo časem ještě zpřísněno.
„Na počátku všeho musel mít pilot potenciál na to, aby vyhrál Velkou cenu. Postupně ale ani tohle nestačilo. Nicméně jezdcům, kteří naše kritéria splňovali jsme pak profinancovali jednu nebo dvě sezony. Bez těchto prostředků by se do takové situace nikdy nedostali,“ říká odborný poradce.
Na závěr vyjadřuje Marko spokojenost s tím, jak jejich juniorský program funguje. Podle něj ho začínají další týmy kopírovat, jenže žádný ještě nedosáhl úrovně toho od Red Bullu.
„Sebastian Vettel získal čtyři mistrovské tituly, Verstappen či Ricciardo vyhráli závody, Kvyat, Gasly nebo Sainz stáli na pódiu. My jsme na svůj program hrdí. Tyhle výsledky ukazují, že funguje. Řada dalších týmů se nás snaží napodobovat, zatím ale žádný další program nedosáhl takových výsledků, kterými se může pochlubit ten náš,“ uzavírá Helmut Marko.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.