Fernanda Alonsa čeká premiérová výzva na Dakaru. Slavný závod startuje první etapou už zítra, tedy v neděli 5. ledna. Rodák z Ovieda pojede s tovární Toyotou.
Mnohými bývá označován za nejtěžší motoristický závod na světě. Slavný Dakar sledují rok, co rok miliony diváků. Pouští dobrodružství je nejen proto lákadlem pro celou řadu závodníku. Jak by taky ne, když je triumf v tomto závodě mimořádně ceněn. Své štěstí v něm zkusili třebas Sebastien Loeb nebo Carlos Sainz, kteří jsou legendami klasické rally. Z bývalých pilotů Formule 1 do něj nakoukl kupříkladu Patrick Tambay.
Letos se k těmto ikonám přidá další velikán rychlých kol. Dakar se totiž pokusí zdolat Španěl Fernando Alonso. Rodák z Ovieda slavil v královně motorsportu dva mistrovské tituly. Konkrétně během sezon 2005 a 2006 s Renaultem. Dále řídil monoposty Ferrari či McLarenu. Světu Formule 1 dal sbohem na konci sezony 2018, načež se vydal hledat nové výzvy.
Okusil slavné Indianapolis, úspěchy sbíral v šampionátu cestovních vozů, nyní přišel na řadu již zmiňovaný Dakar. Ten se letos pojede v Saúdské Arábii, což je změna, protože ještě loni se závod uskutečnil na území jižní Ameriky. Na Alonsa čeká celkově dvanáct etap, které budou měřit téměř osm tisíc kilometrů. Pro všechny piloty a jejich stroje tak půjde o mimořádně těžkou prověrku.
Fernando má k dispozici tovární Toyotu. Jeho navigátorem bude ostřílený Španěl Marc Coma, jehož si lze pamatovat díky dakarským úspěchům z kategorie motocyklů. A co sám Alonso od své pouštní premiéry očekává?
„Když nedokázal zvítězit Loeb, tak si zkuste představit mě. Závodníka, který přichází ze světa asfaltu. Pro nás to bude spíše o tom, abychom se zkusili přiblížit ostatním, kteří už jsou mnohem ostřílenější. Tak či tak to bude parádní zkušenost,“ říká.
„Asi neexistují odlišnější disciplíny než F1 a Dakar. Víme, že to bude mimořádně náročné, jsme si vědomi toho, že spousta posádek každoročně cíl tohoto závodu neuvidí. Je to stoprocentně největší výzva během mojí sportovní kariéry. Je skvělé jít do věcí, jenž se zdají být nemožné a zhruba během půl roku je přeměnit na realitu,“ uzavírá Španěl.
Budete počínání Fernanda Alonsa na Dakaru sledovat?
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.