Aldo Costa slavil úspěchy u Ferrari i Mercedesu. Jaké vidí hlavní rozdíly v práci pro oba tyto týmy?
Aldo Costa je ve světě Formule 1 uznávaným odborníkem. Jeho doménou je navrhování a design vozů. Osmapadesátiletý Ital působil v minulosti u Ferrari. Zde spolupracoval s takovými esy, jako jsou Rory Byrne či Ross Brawn. Dá se proto říct, že svého času měl ty nejlepší učitele. Po odchodu těchto jmen to byl právě Costa, kdo měl převzít velký díl jejich odpovědnosti. Proto postupně povýšil z hlavního designéra až na technického ředitele.
Měl tedy pod palcem celé technické oddělení. Jenže s příchodem v té době přelomové sezony 2009 začala forma Ferrari upadat. Italové sice byli o rok později blízko mistrovskému titulu, avšak Fernando Alonso své tažení do úspěšného konce nedotáhl.
Ročník 2011 se měl nést ve znamení odplaty. Opak byl ale pravdou. Rudé vozy se už od samého počátku inkriminované sezony trápily. Tempo udával Red Bull s McLarenem. Ferrari těmto týmům nestačilo, také proto se čím dál častěji začaly ozývat hlasy, které tvrdily, že se mise Alda Costy u Ferrari chýlí ke svému konci.
Nemýlily se. Osudnou se zkušenému Italovi stala aféra kolem většího zadního křídla, než bylo v té době povoleno. Ferrari se tímto dílem, jenž byl přivezen do Barcelony snažilo snížit ztrátu na své soupeře, nicméně technický delegát byl proti a Ferrari toto vylepšení zakázal. O pár dní později respektovaný technik svůj post opustil.
Bez práce ale dlouho nezůstal. Během sezony 2012 ho zlanařil do Mercedesu jeho někdejší parťák z dob u Ferrari Ross Brawn. Tím začal další velký příběh. Byli to právě tihle dva, kdo patřili k hlavním architektům úspěchů německé stáje, které nastaly počínaje ročníkem 2014. Od té doby neměl jakýkoli titul ve Formuli 1 jinou než stříbrnou barvu.
Jaké jsou podle Alda Costy rozdíly u práce ve Ferrari a Mercedesu? „Když jsem v roce 2012 přišel do Mercedesu bylo tam docela jiné klima. Všechno tam bylo hodně pragmatické. Neviděl jsem ta žádnou politiku. Všichni tam dělali vše pro to, aby byla vzájemná spolupráce všech kolegů na co nejvyšší úrovni.“
„Podle mě Ferrari nechybí materiál nebo lidská zdroje. Všechno potřebné mají. Rozdíl je v tom, že v Anglii berou F1 jako práci. V Itálii je na vás vyvíjen mnohem větší tlak. Skrz média, tifosi nebo akcionáře.“
„V Anglii můžete tuhle práci hodit za hlavu. V Itálii je to jiné. Odejdete z kanceláře a práce vás neustále pronásleduje. Všichni chtějí vědět, kdy bude Ferrari vyhrávat, všichni se zajímají,“ líčí Costa
Podle něj je každopádně pouze otázkou času, kdy stáj z Maranella opět stane na vrcholu. Dodejme, že osmapadesátiletý Ital svou štaci v Německu letos ukončil. Z rodinýých důvodů se vrátil blíže domovu, neboť přijal nabídku pracovat pro Dallaru.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.