Aldo Costa slavil úspěchy u Ferrari i Mercedesu. Jaké vidí hlavní rozdíly v práci pro oba tyto týmy?
Aldo Costa je ve světě Formule 1 uznávaným odborníkem. Jeho doménou je navrhování a design vozů. Osmapadesátiletý Ital působil v minulosti u Ferrari. Zde spolupracoval s takovými esy, jako jsou Rory Byrne či Ross Brawn. Dá se proto říct, že svého času měl ty nejlepší učitele. Po odchodu těchto jmen to byl právě Costa, kdo měl převzít velký díl jejich odpovědnosti. Proto postupně povýšil z hlavního designéra až na technického ředitele.
Měl tedy pod palcem celé technické oddělení. Jenže s příchodem v té době přelomové sezony 2009 začala forma Ferrari upadat. Italové sice byli o rok později blízko mistrovskému titulu, avšak Fernando Alonso své tažení do úspěšného konce nedotáhl.
Ročník 2011 se měl nést ve znamení odplaty. Opak byl ale pravdou. Rudé vozy se už od samého počátku inkriminované sezony trápily. Tempo udával Red Bull s McLarenem. Ferrari těmto týmům nestačilo, také proto se čím dál častěji začaly ozývat hlasy, které tvrdily, že se mise Alda Costy u Ferrari chýlí ke svému konci.
Nemýlily se. Osudnou se zkušenému Italovi stala aféra kolem většího zadního křídla, než bylo v té době povoleno. Ferrari se tímto dílem, jenž byl přivezen do Barcelony snažilo snížit ztrátu na své soupeře, nicméně technický delegát byl proti a Ferrari toto vylepšení zakázal. O pár dní později respektovaný technik svůj post opustil.
Bez práce ale dlouho nezůstal. Během sezony 2012 ho zlanařil do Mercedesu jeho někdejší parťák z dob u Ferrari Ross Brawn. Tím začal další velký příběh. Byli to právě tihle dva, kdo patřili k hlavním architektům úspěchů německé stáje, které nastaly počínaje ročníkem 2014. Od té doby neměl jakýkoli titul ve Formuli 1 jinou než stříbrnou barvu.
Jaké jsou podle Alda Costy rozdíly u práce ve Ferrari a Mercedesu? „Když jsem v roce 2012 přišel do Mercedesu bylo tam docela jiné klima. Všechno tam bylo hodně pragmatické. Neviděl jsem ta žádnou politiku. Všichni tam dělali vše pro to, aby byla vzájemná spolupráce všech kolegů na co nejvyšší úrovni.“
„Podle mě Ferrari nechybí materiál nebo lidská zdroje. Všechno potřebné mají. Rozdíl je v tom, že v Anglii berou F1 jako práci. V Itálii je na vás vyvíjen mnohem větší tlak. Skrz média, tifosi nebo akcionáře.“
„V Anglii můžete tuhle práci hodit za hlavu. V Itálii je to jiné. Odejdete z kanceláře a práce vás neustále pronásleduje. Všichni chtějí vědět, kdy bude Ferrari vyhrávat, všichni se zajímají,“ líčí Costa
Podle něj je každopádně pouze otázkou času, kdy stáj z Maranella opět stane na vrcholu. Dodejme, že osmapadesátiletý Ital svou štaci v Německu letos ukončil. Z rodinýých důvodů se vrátil blíže domovu, neboť přijal nabídku pracovat pro Dallaru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.