Nové pneumatiky, které Pirelli vyvíjí pro sezónu 2020, se v závodech vůbec nemusí objevit. Týmy od nich po testu v Austinu a negativní zpětné vazbě pilotů dávají ruce pryč.
Poprvé si je otestovaly minulý pátek před Velkou cenou Spojených států, jezdci si ale stěžovali na nedostatek přilnavosti. Své obavy o zlepšení daly najevo v rámci pravidelné sobotní schůzky se šéfem F1 Chasem Careyem. Další možnost si je vyzkoušet budou mít po finálovém závodu v Abú Zabí 3. a 4. prosince 2019.
"Myslím, že chování v pátek bylo dost odlišné od toho, co jsme zažili v Barceloně, kde jsme je testovali. Nové pneumatiky nebyly rychlejší, neměly lepší degradaci, ale v pokud jde o pracovní rozmezí a přehřívání, tak se chovaly lépe. Musíme si to tedy projít. Určitě by se nám nelíbilo, pokud by nesplňovaly cíle. Pocity a zpětná vazba jezdců zatím nejsou pozitivní," uvádí šéf Ferrari Mattia Binotto.
Jeho protějšek z Red Bull, Christian Horner, doplňuje: "Souhlasili jsme s tím, že analýza toho, co se zde přihodilo, zabere nějaký čas. Pneumatik o tomto víkendu nepředstavovaly pokrok a myslím si, že se na tom v boxové uličce jednomyslně shodujeme. Souhlasili jsme nicméně s tím, že si vezmeme pár dní na studium dat, abychom se pokusili pochopit proč. Myslím, že zůstaneme u toho, co máme, pokud to, co je nám nabízeno, nebude lepší."
A Otmar Szafnauer z Racing Pointu již má jasno - na nové pneumatiky se příští rok přecházet nebude: "Je to podle mě ten nejpravděpodobnější výsledek. Konstrukce pro rok 2020 opravdu neposkytla to, co říkali, což představuje větší riziko než hodnota, kterou může přinést. Podle mě nemáme jinou možnost než se vrátit zpět. Jen se zeptejte jezdců! Nedělalo to to, co říkali, že to bude dělat."
Výrobce pneumatik se brání, týmy by si je měly pořádně vyzkoušetPirelli ale upozorňuje, že v Austinu bylo v pátek ráno chladno, trať byla nepogumovaná a že týmy si s řádným testem moc velkou práci nedaly - vyzkoušely si jen pár kol, žádné delší jízdy.
"Trať byla velmi chladná. Auta jsou navržena pro současné pneumatiky. Nedošlo k žádný dlouhým jízdám a nové pneumatiky byly navrženy zejména kvůli snížení přehřívání. A to znamená, že jsou konzistentnější při dlouhých jízdách. To je něco, co nemůžete zkontrolovat během pěti kol," hájí nový produkt šéf Mario Isola.
"Jsem si jistý tím, že během dvou dnů v Abú Zabí budeme mít k dispozici reprezentativnější test. Budeme mít čas na nastavení aut, na kontrolu nového profilu, na to, zda ztrácejí nějaké body přítlaku a všechny tyto věci," pokračuje.
Zůstávat u současných pneumatik a zahodit tak celý rok vývoje je podle něj nesmysl: "Nic není nemožné, je to ale trochu zvláštní, protože pneumatiky pro rok 2019 byly na počátku sezóny kritizovány, a my jsme vložili velké úsilí do vývoje něčeho nového. A během vývoje jsme zaznamenávali pozitivní výsledky."
Pokud se vrátíme k pneumatikám pro rok 2019 a ty nové budou vyhodnoceny negativně, pak musíme pochopit proč. Nemůžeme testovat jeden rok s určitým výsledkem, který koreluje s jiným, a pak najednou říct, že máme úplně jiný výsledek. Jinak půjde o nekonečný příběh a nikdy nedosáhneme pokroku!" zlobí se Isola.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.