SOČI, PROHLÁŠENÍ PO KVALIFIKACI: Čtvrtá pole position v řadě pro Charlese Leclerca. A milovníci statistik hned mohli zabrousit do historie. Naposledy, kdy se tohle pilotovi Ferrari podařilo, byly Monačanovi 3 roky. Jak hodnotí dnešní kvalifikaci na Velkou cenu Ruska v Soči jednotliví piloti a představitelé týmů?
Charles Leclerc, 1, místoAuto jelo úžasně. Je skvělé být zase na pole position, ale nevím, jestli je tohle zrovna okruh, kde je to nějakou velkou výhodou. Startovní rovinka je hodně dlouhá a start bude velmi důležitý. To je vždy, ale tady to platí kvůli té dlouhé rovince obzvlášť. Je to velmi zvláštní pocit, čtvrtá pole position v řadě, ale nechci moc myslet na statistiky. Nyní se potřebuji soustředit na závod a svoji práci. Máme před sebou kus práce.
LECLERC: "The car felt amazing. It feels great to be back on pole, but the start is very important here - arguably more so than anywhere else. I just want to focus on the job tomorrow and it's looking good at the moment"#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/0Kf2O4rCLV
— Formula 1 (@F1) September 28, 2019
Sebastian Vettel, 3. místoPochopitelně nejsem úplně spokojený. Nedostal jsem z auta maximum. V první části to nebylo ideální, ale v poslední částí už jsem si myslel, že je to ok. Je to dlouhá cesta do první zatáčky a jsme na jiné strategii než Mercedes. Máme rychlost, tak to tak udržme.
VETTEL: "I'm not entirely happy. I couldn't extract the maximum from the car today and my Q1 was disrupted. Tomorrow the start will be important and the speed is there, so we'll see"#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/O9L5eADTvu
— Formula 1 (@F1) September 28, 2019
Mattia Binotto, šéf týmuJsme moc spokojení. Včera jsme viděli, že je naše auto rychlé a dnes získali výsledek. Charles opět zajel skvělé kolo a to přestože udělal pár malých chyb. Takže měl potenciál jet ještě lépe. Povrch tratě je tu hodně hladký, takže se tu lehko chybuje. Seb je třetí, což je vlastně možná lepší než druhý co se startu týče, i když by bylo hezké mít první řadu. Náš vůz jsme zlepšili a maximalizovali jsme úsilí ve vývoji, abychom získali aerodynamický přítlak. Také díky novému balíku tolik neztrácíme v zatáčkách a vyvážení je celkově dobré. V závodě bude klíčový start a potom také fakt, že jsme na jiné strategii než naši soupeři.
MERCEDESLewis Hamilton, 2, místoBylo to náročné, protože Ferrari má šílenou rychlost na rovinkách. Jsou na jiné úrovni. Ten party mode motoru, o kterém se u nás pořád mluvilo, oni šli ještě dál. Tryskový mód. Dal jsem do toho naprosto vše, tým odvedl skvělou práci a jsem moc rád, že to vyšlo. Nečekal jsem, že budu v první řadě, to je jisté. Jsem za to moc, moc rád. Musíme zkusit něco se strategií. Měli jsme štěstí mohli volit jinou strategii. Do první zatáčky je to dlouhá cesta a tak není vždy nejlepší startovat na tvrdší sadě, ale pokusím se na něj zatlačit, pokud dostanu šanci.
HAMILTON: "It was a tough qualifying session, because these guys have some crazy speed on the straights - jet mode!"I'm so glad it came together, I wasn't expecting to get on the front row!"#F1 🇷🇺 #RussianGP pic.twitter.com/ueJk1pJC4C
— Formula 1 (@F1) September 28, 2019
Valtteri Bottas, 5. místoByla to náročná kvalifikace. V posledním sektoru jsem se trápil, především ve třinácté zatáčce, kde jsem měl potíže se zadní částí téměř v každém kole. Kvůli tomu se mi i přehřívaly pneumatiky a třetí sektor tak byl hodně náročný. A nedokázal jsem to překonat. Ztratil jsem tam čas a to především v posledním kole v Q3, tak jsem to potom vzdal. Ferrari bylo rychlejší na rovinkách, ale naše závodní rychlost vypadá slušně. Začínáme na jiných pneumatikách než ostatní, takže to snad pomůže. Je o co hrát.
Toto Wolff, šéf týmuJsem moc rád, protože Lewis dostal z toho kola naprosto vše. Inženýři vytáhli z auta maximum, ale proti sedmi nebo osmi desetinám na rovinkách toho prostě můžete dělat jen hodně málo. Takže jsem tedy s výsledkem velmi spokojen. Máme rádi výzvy, ale myslím, že člověk musí zůstat skromný. Měli jsme spoustu dobrých let a závodů a nyní máme před sebou výzvu. Máme to ve svých rukou a dáme do toho vše.
RED BULLMax Verstappen, 4 místoVěděl jsem, že kvalifikace na tomto okruhu bude obtížná. Bylo to ale dobré kolo. Vítr se zvedl, zdálo se, že je to pro nás bolestivé ve třetím sektoru, což bývá obvykle naše silná stránka. Takže jsem nemohl využít celý potenciál vozu, Včera to vypadalo pozitivně, ale Ferrari nemělo zapnuté motory, jak se dnes ukázalo. Zatáčky jsou zde většinou velmi krátké, takže v nich nelze získat moc času. Přesto je čtvrté místo a rozdělit Mercedes dobré. Budeme startovat z devátého místa, je tedy potřeba mít dobrý start a být připravení na možné příležitosti. Realistický odhad je, že skončíme někde na pátém místě, ale samozřejmě se pokusíme o ještě lepší výsledek. Bude zajímavé sledovat vývoj u Mercedesu, který je na odlišné strategii.
Alexander Albon, 19 místoNemám moc co říct. Je to frustrující. V té zatáčce byl zadní vítr prostě mě to chytlo, přičemž jsem ztratil kontrolu nad zadní částí vozu. O víkendu jsem neměl sebevědomí. Bojoval jsem od prvního tréninku, postupně se to však zlepšovalo. Myslím, že je to jeden z těch okruhů, kde, když si nejste jisti v jedné zatáčce, nejste si jisti v žádné zatáčce. Začínáme zezadu, ale jsem optimista. Auto se v dlouhých jízdách chová dobře a už jsme viděli, že když startujeme odzadu, tak dokážeme předjíždět. Může se stát všechno.
Christian Horner, šéf týmuPro Alexe to dnes byla škoda. Při prvním pokusu narazil na žlutou vlajku, v tom druhém se dostal do bariéry, která ho z kvalifikace vyřadila. Max pohodlně postoupil do Q3 a pak měl opravdu dobré poslední kolo, díky němuž rozdělil Mercedes. Kvůli trestu startujeme z devátého místa, ale doufáme, že pro závod budeme v dobré kondici. Jde o trať, na které můžete předjíždět, takže by to mohl být vzrušující závod.
MCLARENCarlos Sainz, 6 místoByl to dobrý den! Šlo o zlepšování se pokaždé, když jsme byli na trati. Přizpůsobování se okolnostem. Toho bych nemohl dosáhnout bez pomoci celého týmu. Děkuji. Startovat z pátého místa (po penalizaci Maxe Verstappena) je skvělé. Zejména po obtížích ze včerejška. Dokázali jsme se z toho dostat, což ukazuje, že se nám letos daří dobře i porozumění vozu.
Těším se na zítřejší start z páté pozice. Jsem přesvědčen, že dokážeme získat silný výsledek. Gratuluji všem za dnešek.
Lando Norris, 8 místoByla to pozitivní kvalifikace. Dobrá výchozí pozice pro zítra. Měl jsem dobrá pocit trať se zlepšovala stejně jako můj vůz. Bylo to docela fajn, ale nedokázal jsem vše poskládat tak jako v Singapuru. Jsem ale i tak šťastný, přestože jsem udělal chybu v poslední zatáčce. Díky týmu, že mi dal dobré auto po frustrujícím včerejšku
Andreas Seidl, šéf týmuGratuluji celému týmu k další velmi dobré kvalifikaci. Tu potvrdily skvělé jízdy od Carlose i Landa., když oba skončili v jedné desetině. V pátek jsme bojovali, ale tým na trati i v továrně provedl přes noc důkladnou analýzu, čímž nás dostal zpět do správného okna. Díky jejich tvrdé práci budeme zítra startovat z páté a sedmé pozice. Bude to skvělá příležitost k zisku dobrých bodů v Poháru konstruktérů. Těším se na vzrušující závod.
RENAULTNico Hülkenberg, 7. místoJsem spokojen. Kolo bylo čisté a postoupili jsme zaslouženě. Cítil jsem se v autě dobrý celý víkend a jelo se mi skvěle. Bylo by hezké být před Carlosem, ale bylo to opět hodně těsné. Nicméně to bereme a zítra budeme bojovat o body. Dnes to byla slušná práce.
Daniel Ricciardo, 10. místoNebyl jsem celý víkend nejrychlejší a postoupit tak bylo dobré. Byl to cíl a povedlo se. V první části jsem použil pneumatiky navíc a to znamenalo, že jsem měl na konci Q3 jen jednu sadu a rychlost stačila na desáté místo. Zítra to snad bude lepší, máme na to získat body a zamakáme na tom. Nico odvedl skvělou práci, byl celý víkend fantastický.
Alan Permane, sportovní ředitelBylo to vzrušující a jsme šťastní, že máme oba vozy v první desítce. Bylo to hodně těsné a klíčem bylo, že se Nico dostal z první části na jedné sadě. To znamenalo, že pro Q3 měl k dispozici dvě nové sady. To pomohlo. Zítra by se mělo jet na jednu zastávku a cílem bude přímý závod a oba vozy na bodech.
HAASRomain Grosjean, 9. místoByla to dobrá kvalifikace. Nebylo to lehké, začal nabírat na síle vítr a to pokazilo vyvážení, ale zvládli jsme to a jsme konečně zase v první desítce. Vyvážení se měnilo v zatáčkách, asi bych potřeboval nastavitelné přední křídlo. Ale teď vážně - víme, že naše auta nemají moc ráda vítr. Jsme tedy rádi, že jsme byli konkurenceschopní. Závodní rychlost je povzbudivá, takže doufáme, že to bude dobré.
Kevin Magnussen, 14. místoByla to dobrá kvalifikace, ale ve druhé části jsme to pokazil. Ztratil jsem to v sedmé a osmé zatáčce. Měl jsem dobrou rychlost, takže to je škoda. Nevím, jak se bude vyvíjet závod, včera rychlost vypadala dobře, takže uvidíme, jak to půjde.
Günther Steiner, šéf týmuNení to špatné. Nečekali jsme to, ale to my nikdy. Jsme spokojeni. Jsem rád, že se Romain dostal do Q3, bude po penalizaci Verstappena startovat osmý. Bohužel Kevinovi to pokazil vítr a jinak si myslím, že mohl také postoupit. Jsme smířeni s tím, co máme a pokusíme se zítra o dobrý závod a získání bodů.
TORO ROSSOPierre Gasly, 11. místoDnes to bylo tak těsné! S kolem, které jsem zajel jsem opravdu spokojen, věděli jsme, že dostat se do první desítky bude těžké a zkusili jsme vše, co šlo. Myslím, že moje první jízda ve druhé části kvalifikace byla jedním z mých nejlepších kol pro Toro Rosso. Věděl jsem, že během druhého pokusu jsem musel skutečně zariskovat, pokud jsem se chtěl zlepšit, ale nezvládl jsem to. Každý víkend podnikáme pokrok a myslím, že to byla příznivá kvalifikace. Po penalizaci za motor se zařadíme na šestnáctou pozici, ale pořád máme svobodnou volbu pneumatik, takže uvidíme, co můžeme udělat se strategií. Pojedeme na plný plyn a snad se prokoušeme polem vpřed.
Daniil Kvjat, 20. místoDosud to nebyl zrovna bezproblémový víkend, ale nejdůležitější den je zítřek. Věděli jsme, že budeme startovat zezadu, ale přijít o kvalifikaci v mém domácím závodě je tak jako tak škoda. Takové věci se stávají, prostě to musíme přijmout a zítra se snažit ze všech sil o solidní závod. Nikdy to nevzdávám, pořád je tu naděje na záchranu tohoto víkendu. Poněkud mi kvůli problémům, které mě postihly chybí kilometry, ale trať znám, tak se budu snažit najít si v závodě dobrý rytmus.
Claudio Balestri, hlavní inženýr výkonnosti vozuDnes to jsou smíšené dojmy. Na Danyho straně garáže jsme dnes měli na začátku třetího volného tréninku potíže s pohonnou jednotkou a byli jsme nuceni ji vyměnit. Jelikož tento proces si vyžaduje spoustu času a již jsme byli nuceni z důvodu předchozí penalizace za výměnu motoru startovat z chvostu roštu, rozhodli jsme se práci neuspěchat a kvalifikaci vypustit - naši zítřejší situaci na roštu by to nezhoršilo. U Pierra jsme byli schopni jak ve třetím tréninku, tak v kvalifikaci vyvinout solidní úroveň výkonnosti, zejména při prvním pokusu v Q2. Bohužel to na postup do Q3 nestačilo. Kvůli penalizacím na roštu to nebude snadný závod, ale v pátek během dlouhých jízd prokázal vůz celkem slušnou rychlost, takže zítra se pokusíme ze všech sil zabodovat.
RACING POINTSergio Pérez, 12. místoČekali jsme dnes trošku víc, zvlášť, když je to tak vyrovnané. Měli jsme být v první desítce, ale najel jsem moc tvrdě do sedmé zatáčky, najel na obrubník a ztratil tam čas. Bylo to hodně těsné a je to škoda, ale jsem optimista. Máme rychlé auto a myslím, že máme příležitost získat body.
Lance Stroll, 15. místoZačal jsem dobře, měl jsem dobré vyvážení v prvním sektoru a těch středně rychlých zatáčkách a vypadalo to slibně. Potom jsem v sedmé zatáčce ztratil zadní část a vyjel mimo. A od té doby to šlo z kopce. Projedete jednu zatáčku špatně a to vede k dalším horším průjezdům a ztratíte tam čas. Je to škoda, chtěl jsem víc, celý tým chtěl víc. Trošku to bude smrdět, ale myslím, že se z toho zítra můžeme dostat a využít strategii, abychom bojovali o body.
Otmar Szafnauer, šéf týmuCelkově to bylo zklamání, nezajeli jsme podle očekávání. Oba jezdci udělali malé chyby a nepostoupili. Rozestupy jsou tu minimální a tak nás to stálo hodně. Musíme tedy víc zamakat, abychom zítra získali body. Auto má slušnou závodní rychlost, to jsme včera viděli, ale zároveň se tu těžko předjíždí. Musíme se zamyslet nad strategiemi a zítra tvrdě bojovat.
ALFA ROMEOAntonio Giovinazzi, 13. místoDnes jsem se snažil ze všech sil, ale nakonec jsme vypadli kousek před první desítkou. Start z dvanáctého místa [z důvodu penalizace Gaslyho] s možností volby pneumatik může být menší výhodou. Těžko říct, jak si stojíme, pokud přijde na závodní rychlosti, nicméně snad můžeme být zítra konkurenceschopní. Samozřejmě jsme od toho chtěli víc, ale jestliže budeme mít solidní start a dobrou strategii, můžeme zabojovat o body. Nikdo nedokáže předvídat, jaké počasí nás zítra čeká a jestliže začne pršet, může se přihodit cokoli. Cílem je skončit s oběma vozy v první desítce, ale klíčem je neustálé zlepšování.
Kimi Räikkönen, 16. místoZatím to byl obtížný víkend, ale v kvalifikaci jsem byl mnohem více v pohodě. Pro dnešní odpoledne jsme provedli pár velkých změn a tak trochu vůz vylepšili. Svůj čas jsem zlepšoval, ale bohužel jsem se dopustil malé chyby, v desáté zatáčce vyjel zeširoka a na zadní rovince jsem přišel o veškerou rychlost. Tak to bylo - bez toho bych byl snadno v Q2.
Frédéric Vasseur, šéf týmuVždy, když vám vůz vypadne v první části kvalifikace, tak je to škoda. U Kimiho se jednalo o malou chybu, ale stačila na to, aby přišel o postup, což ukazuje, jak těsný je střed pole. Nakonec si z kvalifikace musíme vzít to pozitivní - na konci druhé části kvalifikace jsme na sedmé místo ztráceli pouze 0,2 sekundy, takže v zítřejším závodě můžeme očekávat slušnou bitvu. V tréninku vypadalo naše závodní tempo v pohodě - jestliže budeme mít čistá úvodní kola, můžeme bojovat o body.
WILLIAMSGeorge Russell, 17 místoMyslím, že to bylo dobré. V Singapuru jsme měli v našem kole mnoho provozu. Tentokrát jsme se snažili jet jako první, ale jakmile vyjeli z boxů i všichni ostatní, bylo pro nás trochu pozdě. Nakonec nás to ale naštěstí neovlivnilo. Bylo to každopádně trochu frustrující, snažit se bojovat s kluky, kteří se snaží předjíždět. Kolo bylo přesto dobré, děláme pokroky, jsme na cestě správným směrem.
Robert Kubica, 18 místo Vždy je hezké, když můžete řídit na nových okruzích. Většina zatáček je zde velmi podobných. Jsou krátké a vy v nich musíte dobře přenášet rychlost a stabilitu. Je to těžká trať, zvlášť když bojujete s vyvážením. Byla to těžká kvalifikace, a očekávám, že zítřejší závod bude stejný
Dave Robson, hlavní závodní inženýrPo nočním dešti trať uschla a očekávaný déšť nedorazil, takže jsme mohli ve třetím tréninku dokončit veškerý plánovaný program. Malé změny, které jsme na voze realizovali během noci byly účinné a oba piloti byli s vozem oproti pátku spokojenější. Kvalifikaci mírně narušila červená vlajka. To trochu nabouralo naše plány ohledně ostrých pokusů. Robert vyjel brzy, takže byl schopen odjet tři kola. George čekal v garáži, a tak stihl odjet kola dvě. Oba piloti však dokázali během těchto kol zajet své nejlepší časy.
Startovní rošt bude trochu pozměněný díky některým penalizacím. Nejsme však v iluzích. Bude to těžký závod. Na tomto okruhu je snadné dělat chyby. Budeme se tak snažit o čistý závod a silnou strategii.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.