SINGAPUR - KVALIFIKACE; Charles Leclerc v závěru kvalifikace pokořil svého stájového kolegu, jenž bude startovat jako třetí. Mezi oba vozy Ferrari se vklínil Lewis Hamilton s Mercedesem.
Formule 1 pro letošní rok již opustila evropskou půdu a teď se můžeme těšit na zbývající třetinu sezóny - a to rovnou v exotické destinaci, kterou představuje městský okruh v ulicích Singapuru. Ten se již v roce 2008 zapsal do historie jakožto první závod, kdy se monoposty proháněly pod umělým osvětlením. Nutno dodat, že kromě příznivějších vysílacích časů pro evropského fanouška toto dodává místní lokalitě fantastickou atmosféru. Než ale budou moci zhasnout startovní světla musí ještě proběhnout samotná kvalifikace pro patnáctý závod ročníku 2019.
V tamější lokalitě panuje tradičně vyšší vlhkost vzduchu, před začátkem kvalifikace dosáhla hodnoty 64 % při teplotě 30 °C, přičemž teplota asfaltového povrchu večerní dráhy při absenci sluníčka se pohybovala kolem 35 °C, to vše za mírného vánku 3,2 km/h. Pirelli jakožto dvorní dodavatel pneumatik F1 přivezl na tuto klikatou trať s třiadvaceti zatáčkami ty nejměkkčí možné pneumatiky (C5 - měkká, červená; C4 - střední, žlutá; C3 - tvrdá, bílá). Předcházející tři volné tréninky vyhráli tři různí piloti ze tří různých týmů - Verstappen (Red Bull), Hamilton (Mercedes) a Leclerc (Ferrari). Co vše se tedy během tříkolové bitvy o pole-position odehrálo?
Nothing looks better than F1 under the lights 😍Don't @ us 🙅♂️#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/v5nRfNdwwx
— Formula 1 (@F1) September 21, 2019PRVNÍ ČÁST (Q1)
Mercedesy jako jediní vyjeli na střední směsi pneumatik. Pět minut po začátku jako první zaznamenali časy piloti Alfa Romeo (Antonio Giovinazzi 1:40.029 a Kimi Räikkönen 1:40,255), avšak brzy je přeskočili nejprve oba Mercedesy v pořadí Valtteri Bottas (1:38,623) a Lewis Hamilton (1:38,763).
That’s Q1, Team. 👌 VB and LH top the leaderboard in P1 and P2 on the Softs 👊 #SingaporeGP pic.twitter.com/XZ3lRMQYHL
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 21, 2019Do čela se ale vyšvihl Charles Leclerc (1:38,014) s půlsekundovým náskokem před Maxem Verstappenem (1:38,540), jenž se dokázal o desetinku nacpat v pořadí před Mercedesy, jedoucími stále na žlutě značených gumách.
V polovině první etapy kvalifikace se na slušném pátém místě objevil Carlos Sainz (1:38,882), až na šestém místě tou dobou figuroval Sebastian Vettel (1:38,939). Další z McLarenů v osobě Landa Norrise se usadil na místě devátém s časem 1:39,159.
Sebastian Vettel za to zabral a probojoval se na druhou příčku, avšak s kolem 1:38,374 stále na svého stájového kolegu ztrácí. Pět minut před koncem byl na trati na chvíli klid. V ohrožení je kromě obou Williamsů a Haasů také Kimi Räikkönen.
V závěru nakonec vyrazili na dráhu oba jezdci Mercedesu na nejměkkčích pneumatikách, v prvním sektoru byl nejrychlejší Valtteri Bottas (1:37,317), v tom prostředním kraloval Lewis Hamilton (1:37,565) a oba šli v tomto pořadí do čela tabulky před piloty Ferrari.
Both cars progressing to Q2. It’s going to be a close battle to make it to the TOP 10. ⚔️ #SingaporeGP pic.twitter.com/nxV4CnMJCO
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) September 21, 2019Na hranici vyřazující zóny se ocitli oba vozy Racing Pointu a nakonec se Kimi Räikkönen posunul na třinácté místo (1:39,454) a Kevin Magnussen na hraniční patnáctou příčku (1:39,942), na poslední chvíli se zachránil Sergio Pérez s časem 1:39,909.
Dále nepostupují: Daniil Kvjat, Lance Stroll, Romain Grosjean, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Lewis Hamilton se objevil na dráze tentokrát již rovnou na nejměkkčích pneumatikách, stejně jako je týmový kolega. Po prvních měřených pokusech byl na špičce časomíry Charles Leclerc (1:36,930) před oběma Mercedesy v pořadí Lewis Hamilton (1:37,061) a Valtteri Bottas (1:37,142). Sebastian Vettel se zařadil na čtvrté místo s časem 1:37,305.
✨🤩✨#SingaporeGP pic.twitter.com/AIg30eXfwG
— McLaren (@McLarenF1) September 21, 2019Oba jezdce Mercedesu však rozdělil Max Verstappen (1:37,089), zatímco na McLareny se pohybovaly na příčce šesté (Lando Norris 1:37,572) a osmé (Carlos Sainz 1:38,172). Mezi nimi byl na místě sedmém Alexander Albon s Red Bullem (1:37,865). Kimi Räikkönen si škrtl levým předním kolem o zeď a rovnou zamířil do boxů.
Kimi kisses the wall...#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/S3tWlxhsUx
— Formula 1 (@F1) September 21, 2019Necelé čtyři minuty před vypršením časového limitu vyhrazeného pro druhou část kvalifikace se rozpoutal boj o postup do závěrečného klání. Na samotném konci postupového seznamu se nacházeli oba jezdci Renaultu v pořadí Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg.
Vozy se ke konci kola začaly opět hromadit ve snaze nalézt si co nejlepší pozici na dráze. V posledních sekundách šel do čela nejprve Sebastian Vettel (1:36,720), krátce poté ho ale těsně přeskočil Charles Leclerc (1:36,650). Renault nakonec postupuje s oběma auty, stejně jako McLaren.
🏁 Nice work, team. 🤝Both cars progress through to Q3 with Lando finishing P6, Carlos P8. #SingaporeGP pic.twitter.com/3iIBnegT8M
— McLaren (@McLarenF1) September 21, 2019Dále nepostupují: Sergio Pérez, Antonio Giovinazzi, Pierre Gasly, Kimi Räikkönen a Kevin Magnussen.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Here we go then - the top ten shootout for pole is under wayDon't blink 👀#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/uOXz2UfCJ5
— Formula 1 (@F1) September 21, 2019
Na trati je od začátku hodně nahuštěno. Vláček vedl Sebastian Vettel a Němec v barvách Ferrari i přes škrtanec levým zadním kolem o bariéru zaznamenal nejrychlejší první i druhý sektorový čas a v cíli mu patřilo první místo (1:36,437). Valtteri Bottas (1:37,483) s Lewisem Hamiltonem (1:37,447) ztráceli celou sekundu!
Take that Seb whacks it on provisional pole with a 1:36.4370.354 faster than anyone else#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/kbuV4xNG5l
— Formula 1 (@F1) September 21, 2019V závěrečných minutách z nejsilnější "trojky" vyráží na trať Ferrari řízené Sebastianem Vettelem, naopak Mercedesy se objevily na dráze jako poslední v pořadí Bottas-Hamilton.
Vettel ztrácel v prvním sektoru desetinu na nejrychlejší čas, zlepšil se naopak Max Verstappen, ale fialová barva v prvním úseku dráhy se objevil u Charlese Leclerca. Vettel to po nevydařeném druhém sektoru zabalil a zamířil rovnou do boxů. Do čela tabulky šel Charles Leclerc s časem 1:36,217, avšak na trati ještě létal Lewis Hamilton, ten však ani díky nejrychlejšímu třetímu sektoru ho nepřekonal (1:36,408). Monacký jezdec Ferrari má tak na kontě pátou pole-position sezóny!
Superstar 🤩#F1 #SingaporeGP @Charles_Leclerc pic.twitter.com/VoqjgP8BeT
— Formula 1 (@F1) September 21, 2019Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.