SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Singapuru předvedl Max Verstappen s Red Bullem, jenž má ambici si to s Mercedesem v neděli rozdat o vítězství. Druhou příčku si vyjel Sebastian Vettel s vylepšeným Ferrari. Bude mít i Ferrari rychlost na to, aby bojovalo na špici?
Jako první vyrazil v 10:30 na průzkum Gasly s vozem Toro Rosso. V Singapuru bylo zataženo, trať hodně zaprášená, teplota vzduchu dosahovala 34 °C a asfalt 42 °C. Pirelli pro víkend přivezlo to nejměkčí ze svého portfolia: směsi C3 - C5.
První čas zajeli po 10 min piloti Ferrari: Leclerc 1:46,180; 1:44,732 a 1:43,618 min, jeho týmový kolega Vettel byl o 1,5 sekundy pomalejší - oba na středně-tvrdých pneumatikách. Italský tým přivezl spoustu novinek zahrnující nos s pluhem či podlahu.
Podle simulací by měly na tomto typu okruhu vůz zrychlit o 0,3 sekundy na kolo. "Papírově víme, co očekávat, a doufáme, že to uvidíme i na trati. Bylo by fajn, kdyby to bylo ještě více. Pokud bude vše fungovat a my budeme v autě vnímat pokrok, pak půjde o úspěch. Víme, že to bude těžké - jde o trať s maximálním přítlakem, naposledy jsme na takové jeli v Maďarsku," říká Vettel. A tam Scuderia ztrácela téměř půl sekundy na Mercedes.
Po 20 min se před rudé vozy dostal Verstappen - 1:43,077 a 1:43,041 min na měkké směsi. Red Bullu by trať měla sedět, o víkendu by chtěl s Mercedesem bojovat o vítězství. "Maxovo první kolo nevypadalo moc špatně. Pro nás jde o důležitý víkend. Ale Mercedes tady bude tím týmem, který udává tempo. V pomalých zatáčkách mají velmi, velmi silnou výkonnost," hodnotí šéf týmu Christian Horner.
O pět minut později jeho slova Stříbrné šípy potvrzují - Bottas (1:43,041) i Hamilton (1:42,412) Verstappena na měkkých pneumatikách přeskočili. V Singapuru jezdí se starší specifikací motoru (Phase 2), která má na pomalém městském okruhu stačit.
Na čele se pak chvílí Lewis (1:41,469) s Maxem (1:41,938) na měkkých pneumatikách přetahovali o nejrychlejší kolo, Ferrari zde scházejí dlouhé rovinky, kde by mohlo využít sílu svého motoru a dohnat tak deficit ze zatáček.
"Prožil jsem drobný okamžik na hrbolech. Auto hrozně moc skáče, takže mi oscilují pedály," hlásil Verstappen svému inženýrovi. Hamiltona pro změnu v zatáčce č. 18 zmáčkl Sainz, proto Brit žádal o kontrolu svého Mercedesu.
V polovině přešel se svým týmovým kolegou na tvrdou směs, na níž byl Bottas rychlejší - 1:41,336 min. Pomohly mu k tomu instrukce jeho inženýra: "Protočení kol za osmou zatáčkou , to byl zabiják. V 8., 11. a 12 si musíš dávat na protáčení kol pozor."
Velmi dobře si vedlo Toro Rosso, Kvjat byl chvíli poté dokonce na 4. pozici. Není divu, v Monaku dojeli s oběma vozy pro body a jejich vůz má podobné prvky jako Red Bull.
Po hodině zaúřadoval Vettel, jenž předvedl o 0,9 s rychlejší čas než Bottas - 1:40,426 min na měkkých pneumatikách. Verstappen na něj v ostrém pokusu ztratil desetinu (1:40,532), v dalším kola však zabral a byl opět první. Hamilton zaostával o 0,666 s (1:40,259) - ten byl ovšem na rozdíl od předchozích dvou na tvrdé směsi.
Mechanici Ferrari museli Leclerca zatlačit zpět do boxů poté, co se u něj objevil problém s převodovkou. Nejde o závodní kus, přesto je zdržení nepříjemné.
25 min před koncem havaroval Bottas na výjezdu ze zatáčky č. 19, proto došlo na červené vlajky a s tím související 7min přerušení. Byl hodně agresivní, poškodil si přitom levou stranu svého Mercedesu. V garáži budou mít co dělat, aby mu auto stihli připravit pro 2. trénink.
Na trať míří ihned Sainz, jenž byl do té doby předposlední za 18. Norrisem, poprvé na měkkých pneumatikách a s trochu vyšším přítlakem než na začátku. Španěl se ale nezlepšil, protože jeho týmový kolega Norris nestihl zabrzdit do 7. zatáčky, musel zvolit únikovou zónu a kolem vlály žluté vlajky. Povedlo se to až na druhý pokus, McLareny vystřelily na 7. a 8. pozici.
Nejrychlejšího Verstappena už v závěru nikdo nepřekonal, těsně za ním tedy skončil Vettel a třetí Hamilton. Reprezentativnější srovnání nabídne až 2. trénink, který se podobně jako kvalifikace a závod pojede za tmy po 20. hodině místního času. Dá se očekávat, že Mercedesy budou podstatně silnější.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.