Bernie Ecclestone komentuje současnou Formuli 1. Co se mu líbí a co mu na ní naopak vadí?
Bernieho Ecclestona netřeba představovat. Byl to on, kdo z Formule 1 udělal značku, kterou je dnes. V čele královny motorsportu stál dlouhá desetiletí. Za tu dobu si získal mnoho příznivců, ale také odpůrců. Leckteří mu vyčítali přesun F1 do exotických destinací, které přirozeně nemají takovou tradici jako evropské okruhy. Jiní si brali na paškál Bernieho obchodní metody. Podle řady názorů se Formule 1 stávala pod jeho vedením pro fanoušky neatraktivní. Uveďme jeden příklad za všechny. Ecclestone za doby své vlády bagatelizoval význam sociálních sítí. Několikrát se nechal slyšet, že je Formule 1 nepotřebuje. I to bylo pro mnoho lidí trnem v oku. Faktem ale je, že Brit sehrál jednu z klíčových rolí při tvorbě fenoménu jménem Formule 1. To mu nemůže odpárat nikdo.
Po změně majetkové struktury F1 byl však Ecclestone odstaven. Nyní se celého kolotoče již aktivně neúčastní. Velké ceny navštěvuje jen zřídka, ale v televizi se je snaží sledovat pravidelně. Často také poskytuje rozhovory různým světovým médiím. Tentokrát ho vyzpovídal Auto Motor und Sport.
Nejdříve přišla řeč na aktuální závody, s těmi je Bernie spokojený. Podle jeho slov momentálně nabízí Formule 1 dobrou podívanou. Bývalý šéf celého seriálu dodává, že vždy se najdou nudné závody, ale tak to bylo vždycky. Ecclestone si zároveň myslí, že plánované velké změny pravidel pro rok 2021 nejsou potřeba. Sám by se rád vrátil k atmosférickým motorům, ale uvědomuje si složitost tohoto kroku, zejména s ohledem na automobilky.
A plánovaný rozpočtový strop? S tím osmaosmdesátiletý Brit zásadně nesouhlasí. „Technická soutěživost je základem Formule 1, když ji odstraníte, přijdete o samotnou Formuli 1. Nelze zabránit tomu, že každý tým chce postavit to nejlepší možné auto. Vy můžete pouze omezit možnosti, které všichni mají. Není to o penězích, ty budete potřebovat vždy. A kdo si F1 nemůže dovolit, tak ať zůstane doma,“ říká rázně.
Velkým tématem je rovněž zvyšování počtu závodů. Podle Brita stačí šestnáct Velkých cen za rok. „Současný počet je zkrátka moc vysoký. Čím víc závodů máte, tím víc se produkt připravuje o svou cenu.“ Pokud by kalendář obsahoval menší počet závodů, museli by organizátoři zaplatit za jejich pořádání vyšší ceny. Alespoň takového názor je Ecclestone.
Ten se zároveň nevzdává své myšlenky na udělování medailí, které by nahradily klasické body. „Já tenhle bodovací systém nikdy nechtěl. Kdo by získal nejvíc zlatých medailí, byl by mistrem světa, to by všechny přinutilo bojovat o vítězství,“ uzavřel.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.