Carlos Sainz poslal svému soupeři z Red Bull po kontaktu v průběhu Velké ceny Itálie ihned omluvu, při zpětném pohledu by však neudělal nic jinak. Jak incident vnímal Alexander Albon?
Albon od počátku stíhal oranžový vůz na osmé pozici před sebou a v šikaně Roggia se dokázal dostat na vnitřní stranu a před McLaren. Sainz dříve brzdil a díky lepšímu výjezdu si své místo na následující krátké rovince před první zatáčkou Lesmo vzal zpět, jenže pilot Red Bullu zůstal v té druhé na vnějšku a došlo ke kontaktu, po kterém se propadl na 11. místo.
"Brzdil fakt pozdě," hodnotí překvapený Sainz"V zatáčce č. 4 se dostal opravdu hluboko, s tím Red Bullem brzdil fakt pozdě, jak to vždy vídáváme u Maxe [Verstappena] a u všech, kdo jezdí s tímto autem. Celkem mě překvapilo, že do toho šel," komentuje souboj Sainz, jenž ze závodu musel odstoupit po zastávce v boxech, kdy mu mechanici špatně upevnili kolo.
"Podařil se mi dobrý výjezd na vnitřek 6. zatáčky. Uprostřed jsem do něj trochu strčil zadní části, což stačilo na to, aby se dostal mimo stopu. Za o jsem se mu tehdy rádiem omluvil. Šlo o tvrdé závodění, trochu jsem ztratil kontrolu nad vozem, takže bych upřímně neudělal nic odlišně," připouští španělský pilot McLarenu.
Alex Albon ⚔️ Carlos Sainz#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/9rZe11mC3X
— Formula 1 (@F1) September 9, 2019"Byl jsem moc široký," uznává Albon. Jaký měl plán?Thajský pilot se nechal slyšet, že při předjíždění s Hondou, které na rovince scházela výkonnost, musel "být trochu chytřejší... Vím, že to bylo trochu riskantní. Možná. Ale my jsme měli problém s tím, že jsme nebyli moc skvělí na rovinkách, proto spousta našich manévrů spočívala na pozdním brzdění do zatáček. To byl celý náš závod."
Později sám dostal pětisekundovou penalizaci za to, že při souboji s Kevinem Magnussenem z Haasu projel rovně šikanou Roggia, aniž by Dánovi vrátil pozici zpět.
Velku cenu Itálie dokončil na šestém místě za Renaulty, stále před svým týmovým kolegou Verstappenem, jenž začínal z konce roštu. "Byl to trochu chaotický závod. Přitom jsem cítil, že manévry, do nichž jsem šel, byly oprávněné - nedělal jsem nic šíleného," popisuje jezdec Red Bullu.
Za kontakt se Sainzem bere chybu spíše na sebe: "Cítil jsem, že můj prvotní manévr byl celkem dobrý, z počátku to vypadalo na to, že to vyjde. On se dostal znovu přede mně, což byl z jeho strany dobrý tah. Vím, že mám v zatáčkách více přilnavosti než on, proto jsem se potom pokusil o předjetí vnějškem a domníval jsem se, že to klapne."
"Myslím, že druhá zatáčka Lesmo by byla jeho, ale takový byl můj plán: dostat jej v nájezdu do Ascari, udržet jej v její druhé části mimo závodní stopu. Hovoříme o drobných vzdálenostech, nechal jsem své kolo o 10 cm dále, než by se mi bylo bývalo zamlouvalo, a dostal jsem se do štěrku," komentuje Albon.
Nesouhlasí jen se svou penalizací za výjezd mimo trať při zmíněném souboji s Magnussenem. Trest byl podle něj ze strany komisařů "trochu tvrdý."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.