ITÁLIE, MONZA - KVALIFIKACE; Samotný závěr kvalifikace tentokrát o jejím vítězi v osobě Charlese Leclerca nerozhodl. Ferrari rozdělili oba piloti Mercedesu v pořadí Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Na Sebastiana Vettela zbylo až čtvrté místo. Co vše se během dnešního kvalifikačního klání v "rudém kotli" odehrálo?
Po letní přestávce pokračuje Formule 1 v rychlém sledu čtrnáctým podnikem, jenž na ikonické trati hostí italská Monza, která nedávno prodloužila svůj kontrakt na pořádání grand prix až do roku 2024. Na domácí půdě Ferrari a tedy i jejich vášnivých fanoušků tifosi se tímto také uzavírá evropská sekce kalendáře mistrovství světa. Podmínky na legendární dráze ovšem letos nijak neusnadňuje počasí, které je na místní poměry docela chladné a chmurné, ve včerejších trénincích také hodně zapršelo a déšť by se královskému parku neměl vyhnout ani v neděli...
Monza ❤️⚪️💚A unique track, *literally* steeped in history 😍#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/8n5Y9HGjuv
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Před samotným začátkem kvalifikace se teplota vzduchu pohybovala kolem 22 °C (při vlhkosti 53 %), asfaltový povrch dráhy se při zatažené obloze nedokázal ohřát na více než 34 °C a při vánku o rychlosti 3,2 km/h panovalo téměř bezvětří. Pirelli, oficiální dodavatel pneumatik pro nejrychlejší trať kalendáře střed ze svého spektra směsí (C2 = tvrdá/bílá, C3 = střední/žlutá a C4 = měkká/červená).
Přísnost bude panovat na straně závodních komisařů - při nedodržení limitů tratě při výjezdu ze závěrečné zatáčky Parabolica bude smazán nejenom aktuální čas, ale i ten následující. Piloti by tady totiž získávali nedovolenou výhodou, protože nájezd na cílovou rovinku je na této rychlé trati extrémně důležitý.
Tifosi are ready! 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/jD5Y9SiPWr
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky byla velmi rychle na dráze polovina startovního pole, všichni bez výjimky na nejměkkčí směsi pneumatik. První čas zaznamenal Robert Kubica (1:23,966), avšak vzhledem k formě Williamsu nijak reprezentativní.
Po prvních průjezdech cílovou čárou se na čele objevil Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo (1:20,657), nicméně šest minut po začátku neměl na svém kontě měřené kolo ještě ani jeden z vozů Ferrari, Mercedesu, Red Bullu či Renaultu.
Let the tow begin...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/V4TkGM57JM
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
To se však rychle změnilo a nejprve byly v čele oba Renaulty v čele s Nicem Hülkenbergem (1:20,155) před Danielem Ricciardem (1:20,374), za nimi byl Charles Leclerc (1:20,417). Sebastian Vettel zaznamenal čas 1:20,877, oba piloti Ferrari oproti všem ostatním zkoušeli střední směs pneumatik.
Třetí průběžná pozice patřila po uplynutí poloviny vyměřeného času pro první etapu kvalifikace Alexandru Albonovi (1:20,382). Zatímco po Mercedes experimentoval s aerodynamickým stínem, kdy Valtteri Bottas "táhnul" Lewise Hamiltona a oba jezdci se dostali na druhé (Bottas 1:20,156) a třetí (1:20,272) místo, což tedy pětinásobnému šampionovi zrovna nepomohlo.
Sedm minut před koncem jde do čela Leclerc na žluté sadě (1:20,126), ta měla na svém účtu pět kol, Vettel okupoval až šesté místo (1:20,378). Nutno dodat, že třináctý Pierre Gasly (1:21,110) byl v jedné sekundě s vedoucím pilotem.
🚩 RED FLAG 🚩@SChecoPerez has ground to a halt at Turn 3 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gM02BNqwZj
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Necelých pět minut do konce první části kvalifikace byla vyvěšena červená vlajka - Sergio Pérez odstavil svůj vůz Racing Point na vnitřku rychlé zatáčky Curva Grande následující za první šikanou.
V posledních minutách před koncem bylo v boxové uličce rušno, dokonce ani ve Ferrari nechtějí nic riskovat a dvě minuty před koncem vysílají Sebastiana Vettela (stále šestá pozice) na měkkých pneumatikách na dráhu, dosažený čas 1:20,378 nijak jeho relativní umístění nezměnil.
Max fails to set a time in Q1 🏁 However, the Dutchman was already set to start at the rear for tomorrow's #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/0N1HJtweb0
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) September 7, 2019
Katastrofa postihla Maxe Verstappena, jenž hlásil do vysílačky potíže s výkonem pohonné jednotky. Pilot Red Bullu však nemá do této chvíle žádný čas, naštěstí alespoň zvládl dojet do boxů a kvalifikace tímto pro něj předčasně končí.
Dále nepostupují: Romain Grosjean, Sergio Pérez, George Russell, Robert Kubica a Max Verstappen.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Pár minut po začátku byli na dráze všichni zbývající patnáctka pilotů, tentokráte bez experimentů s pneumatikami. První čas nasadil Kevin Magnussen (1:20,615), ale rychle ho přeskočil Valtteri Bottas s Lewisem Hamiltonem, ale do čela nešel nikdo jiný než Charles Leclerc (1:19,553).
Druhé průběžné místo patřilo Lewisi Hamiltonovi (1:19,706), těsně za ním se pohyboval Sebastian Vettel (1:19,715). Vysoko byl také Daniel Ricciardo s Renaultem (1:19,833) na čtvrtém místě. Čas Valtteriho Bottase stačil na aktuální pátou příčku (1:20,018) s těsným náskokem před šestým Alexandrem Albonem (1:20,021).
Kimi just trying out the gravel 😉#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/ovCTewMmbl
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Kimimu Räikkönenovi se první pokus nijak nepovedl a projel se v zatáčce Lesmo mimo trať a jako jediný neměl sedm minut před koncem na svém kontě žádný čas.
Pět minut před koncem panoval na závodní dráze absolutní klid. Pro rekapitulaci bylo aktuální pořadí Leclerc, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Albon, Hülkenberg, Sainz, Magnussen a Kvjat.
"Bouře" v boxové uličce se rozpoutala až dvě minuty před vypršením času, na konci vláčku se pohybovali jezdci Mercedesu a Ferrari. Jako první naopak protnul cílovou čáru v nájezdu do ostrého kola Alexander Albon.
Kimi books a place in the Top 10 shootout! Tough luck for Antonio, who misses out on Q3 for just 0.002 - but will still be with a great shot at the points! #ItalianGP pic.twitter.com/3ZM1pGrsSj
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) September 7, 2019
Kimi Räikkönen se nejprve objevil na devátém místě, avšak následně byl odsunut o příčku níž, ale s časem 1:20,515 postupuje dál, zatímco jeho stájovému kolegovi Antoniu Giovinazzimu k postupu chyběly dvě tisíciny!
V prvním sektoru zaznamenal nejrychlejšího času Sebastian Vettel (ten v tomto kole později sundal nohu z plynu), ve druhém a třetím zase Lewis Hamilton a s časem 1:19,464 šel do čela tabulky a nechal tak obě Ferrari se stávajícími časy (Leclerc 1:19,553 a Vettel 1:19,715) za sebou.
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Daniil Kvjat, Lando Norris a Pierre Gasly.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Dvě minuty jsou pryč a z boxů vyráží Mercedesy v pořadí Bottas-Hamilton, ale zastavili na konci boxové uličky. Na dráhu tak vyrazili jako první piloti Ferrari. Sebastian Vettel v čele se chtěl pořadím posunout zpět tím, že si zkrátil první šikanu, ale ostatní toto prokoukli.
🚥 Q3 GREEN LIGHT 🚥Here. We. Go.Both the Mercedes park up and let the Ferraris through! #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/9l37fmeion
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
V prvním pokusu byl nejrychlejší v prvním sektoru Charles Leclerc, ve druhém byl nejrychlejší Valtteri Bottas a do čela jde Leclerc s časem 1:19,307) před Lewisem Hamiltonem (1:19,346), třetí byl Sebastian Vettel (1:19,457). Čtvrté a páté místo obsadili Renaulty v pořadí Daniel Ricciardo (1:19,839) a Nico Hülkenberg (1:20,049).
🚩 RED FLAG🚩Moments into Q3 and Raikkonen goes into the barriers at the Parabolica 😮#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/60w7UqoXy8
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Máme opět červenou vlajku! V nájezdu do Parabolicy vylétl z dráhy Kimi Räikkönen a skončil v bariéře. Během zastavené kvalifikace se upravovala časomíra a na třetím místě se objevil Valtteri Bottas (1:19,354). Opakované záběry také ukazovaly těsný průjezd na hraně bílé čáry v Parabolice u Sebastiana Vettela. Bez času jsou zatím Alexander Albon a Lance Stroll, své první měřené kolo chtěl zajet také Kimi Räikkönen. Nejrychlejší sektory jsou aktuálně na kontě tria Leclerc-Bottas-Vettel.
Finally... here they come, sort ofHulkenberg draws the short straw, goes down the escape road, and everyone backs off 😆 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Xg7tX7Tlku
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Po uklizení dráhy všichni vyčkávali v boxech. Finální bitva o pole-positon se rozpoutala dvě minuty před koncem. První šikanu si zkrátil Nico Hülkenberg, ale prakticky všichni jeli v jednom "chumlu" po trati. Do čela vláčku šel Carlos Sainz před Charlesem Leclercem.
Taktizování se ale kromě Sainze pilotům vůbec nevyplatilo, protože nestihli nájezd do ostrého kola! Na Monze tak bude po tomto kvalifikačním karambolu (jenž bude ještě vyšetřován komisaři) startovat z prvního místa Charles Leclerc!
FENOMENALE, @Charles_Leclerc, FENOMENALE!!!#Charles16 is leading the way down to T-1 for tomorrow’s #ItalianGP 🇮🇹#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/DV2tlYjy9G
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 7, 2019Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.