ITÁLIE, MONZA - KVALIFIKACE; Samotný závěr kvalifikace tentokrát o jejím vítězi v osobě Charlese Leclerca nerozhodl. Ferrari rozdělili oba piloti Mercedesu v pořadí Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Na Sebastiana Vettela zbylo až čtvrté místo. Co vše se během dnešního kvalifikačního klání v "rudém kotli" odehrálo?
Po letní přestávce pokračuje Formule 1 v rychlém sledu čtrnáctým podnikem, jenž na ikonické trati hostí italská Monza, která nedávno prodloužila svůj kontrakt na pořádání grand prix až do roku 2024. Na domácí půdě Ferrari a tedy i jejich vášnivých fanoušků tifosi se tímto také uzavírá evropská sekce kalendáře mistrovství světa. Podmínky na legendární dráze ovšem letos nijak neusnadňuje počasí, které je na místní poměry docela chladné a chmurné, ve včerejších trénincích také hodně zapršelo a déšť by se královskému parku neměl vyhnout ani v neděli...
Monza ❤️⚪️💚A unique track, *literally* steeped in history 😍#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/8n5Y9HGjuv
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Před samotným začátkem kvalifikace se teplota vzduchu pohybovala kolem 22 °C (při vlhkosti 53 %), asfaltový povrch dráhy se při zatažené obloze nedokázal ohřát na více než 34 °C a při vánku o rychlosti 3,2 km/h panovalo téměř bezvětří. Pirelli, oficiální dodavatel pneumatik pro nejrychlejší trať kalendáře střed ze svého spektra směsí (C2 = tvrdá/bílá, C3 = střední/žlutá a C4 = měkká/červená).
Přísnost bude panovat na straně závodních komisařů - při nedodržení limitů tratě při výjezdu ze závěrečné zatáčky Parabolica bude smazán nejenom aktuální čas, ale i ten následující. Piloti by tady totiž získávali nedovolenou výhodou, protože nájezd na cílovou rovinku je na této rychlé trati extrémně důležitý.
Tifosi are ready! 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/jD5Y9SiPWr
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky byla velmi rychle na dráze polovina startovního pole, všichni bez výjimky na nejměkkčí směsi pneumatik. První čas zaznamenal Robert Kubica (1:23,966), avšak vzhledem k formě Williamsu nijak reprezentativní.
Po prvních průjezdech cílovou čárou se na čele objevil Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo (1:20,657), nicméně šest minut po začátku neměl na svém kontě měřené kolo ještě ani jeden z vozů Ferrari, Mercedesu, Red Bullu či Renaultu.
Let the tow begin...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/V4TkGM57JM
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
To se však rychle změnilo a nejprve byly v čele oba Renaulty v čele s Nicem Hülkenbergem (1:20,155) před Danielem Ricciardem (1:20,374), za nimi byl Charles Leclerc (1:20,417). Sebastian Vettel zaznamenal čas 1:20,877, oba piloti Ferrari oproti všem ostatním zkoušeli střední směs pneumatik.
Třetí průběžná pozice patřila po uplynutí poloviny vyměřeného času pro první etapu kvalifikace Alexandru Albonovi (1:20,382). Zatímco po Mercedes experimentoval s aerodynamickým stínem, kdy Valtteri Bottas "táhnul" Lewise Hamiltona a oba jezdci se dostali na druhé (Bottas 1:20,156) a třetí (1:20,272) místo, což tedy pětinásobnému šampionovi zrovna nepomohlo.
Sedm minut před koncem jde do čela Leclerc na žluté sadě (1:20,126), ta měla na svém účtu pět kol, Vettel okupoval až šesté místo (1:20,378). Nutno dodat, že třináctý Pierre Gasly (1:21,110) byl v jedné sekundě s vedoucím pilotem.
🚩 RED FLAG 🚩@SChecoPerez has ground to a halt at Turn 3 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gM02BNqwZj
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Necelých pět minut do konce první části kvalifikace byla vyvěšena červená vlajka - Sergio Pérez odstavil svůj vůz Racing Point na vnitřku rychlé zatáčky Curva Grande následující za první šikanou.
V posledních minutách před koncem bylo v boxové uličce rušno, dokonce ani ve Ferrari nechtějí nic riskovat a dvě minuty před koncem vysílají Sebastiana Vettela (stále šestá pozice) na měkkých pneumatikách na dráhu, dosažený čas 1:20,378 nijak jeho relativní umístění nezměnil.
Max fails to set a time in Q1 🏁 However, the Dutchman was already set to start at the rear for tomorrow's #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/0N1HJtweb0
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) September 7, 2019
Katastrofa postihla Maxe Verstappena, jenž hlásil do vysílačky potíže s výkonem pohonné jednotky. Pilot Red Bullu však nemá do této chvíle žádný čas, naštěstí alespoň zvládl dojet do boxů a kvalifikace tímto pro něj předčasně končí.
Dále nepostupují: Romain Grosjean, Sergio Pérez, George Russell, Robert Kubica a Max Verstappen.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Pár minut po začátku byli na dráze všichni zbývající patnáctka pilotů, tentokráte bez experimentů s pneumatikami. První čas nasadil Kevin Magnussen (1:20,615), ale rychle ho přeskočil Valtteri Bottas s Lewisem Hamiltonem, ale do čela nešel nikdo jiný než Charles Leclerc (1:19,553).
Druhé průběžné místo patřilo Lewisi Hamiltonovi (1:19,706), těsně za ním se pohyboval Sebastian Vettel (1:19,715). Vysoko byl také Daniel Ricciardo s Renaultem (1:19,833) na čtvrtém místě. Čas Valtteriho Bottase stačil na aktuální pátou příčku (1:20,018) s těsným náskokem před šestým Alexandrem Albonem (1:20,021).
Kimi just trying out the gravel 😉#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/ovCTewMmbl
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Kimimu Räikkönenovi se první pokus nijak nepovedl a projel se v zatáčce Lesmo mimo trať a jako jediný neměl sedm minut před koncem na svém kontě žádný čas.
Pět minut před koncem panoval na závodní dráze absolutní klid. Pro rekapitulaci bylo aktuální pořadí Leclerc, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Albon, Hülkenberg, Sainz, Magnussen a Kvjat.
"Bouře" v boxové uličce se rozpoutala až dvě minuty před vypršením času, na konci vláčku se pohybovali jezdci Mercedesu a Ferrari. Jako první naopak protnul cílovou čáru v nájezdu do ostrého kola Alexander Albon.
Kimi books a place in the Top 10 shootout! Tough luck for Antonio, who misses out on Q3 for just 0.002 - but will still be with a great shot at the points! #ItalianGP pic.twitter.com/3ZM1pGrsSj
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) September 7, 2019
Kimi Räikkönen se nejprve objevil na devátém místě, avšak následně byl odsunut o příčku níž, ale s časem 1:20,515 postupuje dál, zatímco jeho stájovému kolegovi Antoniu Giovinazzimu k postupu chyběly dvě tisíciny!
V prvním sektoru zaznamenal nejrychlejšího času Sebastian Vettel (ten v tomto kole později sundal nohu z plynu), ve druhém a třetím zase Lewis Hamilton a s časem 1:19,464 šel do čela tabulky a nechal tak obě Ferrari se stávajícími časy (Leclerc 1:19,553 a Vettel 1:19,715) za sebou.
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Daniil Kvjat, Lando Norris a Pierre Gasly.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Dvě minuty jsou pryč a z boxů vyráží Mercedesy v pořadí Bottas-Hamilton, ale zastavili na konci boxové uličky. Na dráhu tak vyrazili jako první piloti Ferrari. Sebastian Vettel v čele se chtěl pořadím posunout zpět tím, že si zkrátil první šikanu, ale ostatní toto prokoukli.
🚥 Q3 GREEN LIGHT 🚥Here. We. Go.Both the Mercedes park up and let the Ferraris through! #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/9l37fmeion
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
V prvním pokusu byl nejrychlejší v prvním sektoru Charles Leclerc, ve druhém byl nejrychlejší Valtteri Bottas a do čela jde Leclerc s časem 1:19,307) před Lewisem Hamiltonem (1:19,346), třetí byl Sebastian Vettel (1:19,457). Čtvrté a páté místo obsadili Renaulty v pořadí Daniel Ricciardo (1:19,839) a Nico Hülkenberg (1:20,049).
🚩 RED FLAG🚩Moments into Q3 and Raikkonen goes into the barriers at the Parabolica 😮#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/60w7UqoXy8
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Máme opět červenou vlajku! V nájezdu do Parabolicy vylétl z dráhy Kimi Räikkönen a skončil v bariéře. Během zastavené kvalifikace se upravovala časomíra a na třetím místě se objevil Valtteri Bottas (1:19,354). Opakované záběry také ukazovaly těsný průjezd na hraně bílé čáry v Parabolice u Sebastiana Vettela. Bez času jsou zatím Alexander Albon a Lance Stroll, své první měřené kolo chtěl zajet také Kimi Räikkönen. Nejrychlejší sektory jsou aktuálně na kontě tria Leclerc-Bottas-Vettel.
Finally... here they come, sort ofHulkenberg draws the short straw, goes down the escape road, and everyone backs off 😆 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Xg7tX7Tlku
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Po uklizení dráhy všichni vyčkávali v boxech. Finální bitva o pole-positon se rozpoutala dvě minuty před koncem. První šikanu si zkrátil Nico Hülkenberg, ale prakticky všichni jeli v jednom "chumlu" po trati. Do čela vláčku šel Carlos Sainz před Charlesem Leclercem.
Taktizování se ale kromě Sainze pilotům vůbec nevyplatilo, protože nestihli nájezd do ostrého kola! Na Monze tak bude po tomto kvalifikačním karambolu (jenž bude ještě vyšetřován komisaři) startovat z prvního místa Charles Leclerc!
FENOMENALE, @Charles_Leclerc, FENOMENALE!!!#Charles16 is leading the way down to T-1 for tomorrow’s #ItalianGP 🇮🇹#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/DV2tlYjy9G
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 7, 2019Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.