ITÁLIE, MONZA - KVALIFIKACE; Samotný závěr kvalifikace tentokrát o jejím vítězi v osobě Charlese Leclerca nerozhodl. Ferrari rozdělili oba piloti Mercedesu v pořadí Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Na Sebastiana Vettela zbylo až čtvrté místo. Co vše se během dnešního kvalifikačního klání v "rudém kotli" odehrálo?
Po letní přestávce pokračuje Formule 1 v rychlém sledu čtrnáctým podnikem, jenž na ikonické trati hostí italská Monza, která nedávno prodloužila svůj kontrakt na pořádání grand prix až do roku 2024. Na domácí půdě Ferrari a tedy i jejich vášnivých fanoušků tifosi se tímto také uzavírá evropská sekce kalendáře mistrovství světa. Podmínky na legendární dráze ovšem letos nijak neusnadňuje počasí, které je na místní poměry docela chladné a chmurné, ve včerejších trénincích také hodně zapršelo a déšť by se královskému parku neměl vyhnout ani v neděli...
Monza ❤️⚪️💚A unique track, *literally* steeped in history 😍#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/8n5Y9HGjuv
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Před samotným začátkem kvalifikace se teplota vzduchu pohybovala kolem 22 °C (při vlhkosti 53 %), asfaltový povrch dráhy se při zatažené obloze nedokázal ohřát na více než 34 °C a při vánku o rychlosti 3,2 km/h panovalo téměř bezvětří. Pirelli, oficiální dodavatel pneumatik pro nejrychlejší trať kalendáře střed ze svého spektra směsí (C2 = tvrdá/bílá, C3 = střední/žlutá a C4 = měkká/červená).
Přísnost bude panovat na straně závodních komisařů - při nedodržení limitů tratě při výjezdu ze závěrečné zatáčky Parabolica bude smazán nejenom aktuální čas, ale i ten následující. Piloti by tady totiž získávali nedovolenou výhodou, protože nájezd na cílovou rovinku je na této rychlé trati extrémně důležitý.
Tifosi are ready! 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/jD5Y9SiPWr
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky byla velmi rychle na dráze polovina startovního pole, všichni bez výjimky na nejměkkčí směsi pneumatik. První čas zaznamenal Robert Kubica (1:23,966), avšak vzhledem k formě Williamsu nijak reprezentativní.
Po prvních průjezdech cílovou čárou se na čele objevil Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo (1:20,657), nicméně šest minut po začátku neměl na svém kontě měřené kolo ještě ani jeden z vozů Ferrari, Mercedesu, Red Bullu či Renaultu.
Let the tow begin...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/V4TkGM57JM
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
To se však rychle změnilo a nejprve byly v čele oba Renaulty v čele s Nicem Hülkenbergem (1:20,155) před Danielem Ricciardem (1:20,374), za nimi byl Charles Leclerc (1:20,417). Sebastian Vettel zaznamenal čas 1:20,877, oba piloti Ferrari oproti všem ostatním zkoušeli střední směs pneumatik.
Třetí průběžná pozice patřila po uplynutí poloviny vyměřeného času pro první etapu kvalifikace Alexandru Albonovi (1:20,382). Zatímco po Mercedes experimentoval s aerodynamickým stínem, kdy Valtteri Bottas "táhnul" Lewise Hamiltona a oba jezdci se dostali na druhé (Bottas 1:20,156) a třetí (1:20,272) místo, což tedy pětinásobnému šampionovi zrovna nepomohlo.
Sedm minut před koncem jde do čela Leclerc na žluté sadě (1:20,126), ta měla na svém účtu pět kol, Vettel okupoval až šesté místo (1:20,378). Nutno dodat, že třináctý Pierre Gasly (1:21,110) byl v jedné sekundě s vedoucím pilotem.
🚩 RED FLAG 🚩@SChecoPerez has ground to a halt at Turn 3 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gM02BNqwZj
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Necelých pět minut do konce první části kvalifikace byla vyvěšena červená vlajka - Sergio Pérez odstavil svůj vůz Racing Point na vnitřku rychlé zatáčky Curva Grande následující za první šikanou.
V posledních minutách před koncem bylo v boxové uličce rušno, dokonce ani ve Ferrari nechtějí nic riskovat a dvě minuty před koncem vysílají Sebastiana Vettela (stále šestá pozice) na měkkých pneumatikách na dráhu, dosažený čas 1:20,378 nijak jeho relativní umístění nezměnil.
Max fails to set a time in Q1 🏁 However, the Dutchman was already set to start at the rear for tomorrow's #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/0N1HJtweb0
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) September 7, 2019
Katastrofa postihla Maxe Verstappena, jenž hlásil do vysílačky potíže s výkonem pohonné jednotky. Pilot Red Bullu však nemá do této chvíle žádný čas, naštěstí alespoň zvládl dojet do boxů a kvalifikace tímto pro něj předčasně končí.
Dále nepostupují: Romain Grosjean, Sergio Pérez, George Russell, Robert Kubica a Max Verstappen.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Pár minut po začátku byli na dráze všichni zbývající patnáctka pilotů, tentokráte bez experimentů s pneumatikami. První čas nasadil Kevin Magnussen (1:20,615), ale rychle ho přeskočil Valtteri Bottas s Lewisem Hamiltonem, ale do čela nešel nikdo jiný než Charles Leclerc (1:19,553).
Druhé průběžné místo patřilo Lewisi Hamiltonovi (1:19,706), těsně za ním se pohyboval Sebastian Vettel (1:19,715). Vysoko byl také Daniel Ricciardo s Renaultem (1:19,833) na čtvrtém místě. Čas Valtteriho Bottase stačil na aktuální pátou příčku (1:20,018) s těsným náskokem před šestým Alexandrem Albonem (1:20,021).
Kimi just trying out the gravel 😉#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/ovCTewMmbl
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Kimimu Räikkönenovi se první pokus nijak nepovedl a projel se v zatáčce Lesmo mimo trať a jako jediný neměl sedm minut před koncem na svém kontě žádný čas.
Pět minut před koncem panoval na závodní dráze absolutní klid. Pro rekapitulaci bylo aktuální pořadí Leclerc, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Albon, Hülkenberg, Sainz, Magnussen a Kvjat.
"Bouře" v boxové uličce se rozpoutala až dvě minuty před vypršením času, na konci vláčku se pohybovali jezdci Mercedesu a Ferrari. Jako první naopak protnul cílovou čáru v nájezdu do ostrého kola Alexander Albon.
Kimi books a place in the Top 10 shootout! Tough luck for Antonio, who misses out on Q3 for just 0.002 - but will still be with a great shot at the points! #ItalianGP pic.twitter.com/3ZM1pGrsSj
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) September 7, 2019
Kimi Räikkönen se nejprve objevil na devátém místě, avšak následně byl odsunut o příčku níž, ale s časem 1:20,515 postupuje dál, zatímco jeho stájovému kolegovi Antoniu Giovinazzimu k postupu chyběly dvě tisíciny!
V prvním sektoru zaznamenal nejrychlejšího času Sebastian Vettel (ten v tomto kole později sundal nohu z plynu), ve druhém a třetím zase Lewis Hamilton a s časem 1:19,464 šel do čela tabulky a nechal tak obě Ferrari se stávajícími časy (Leclerc 1:19,553 a Vettel 1:19,715) za sebou.
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Daniil Kvjat, Lando Norris a Pierre Gasly.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Dvě minuty jsou pryč a z boxů vyráží Mercedesy v pořadí Bottas-Hamilton, ale zastavili na konci boxové uličky. Na dráhu tak vyrazili jako první piloti Ferrari. Sebastian Vettel v čele se chtěl pořadím posunout zpět tím, že si zkrátil první šikanu, ale ostatní toto prokoukli.
🚥 Q3 GREEN LIGHT 🚥Here. We. Go.Both the Mercedes park up and let the Ferraris through! #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/9l37fmeion
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
V prvním pokusu byl nejrychlejší v prvním sektoru Charles Leclerc, ve druhém byl nejrychlejší Valtteri Bottas a do čela jde Leclerc s časem 1:19,307) před Lewisem Hamiltonem (1:19,346), třetí byl Sebastian Vettel (1:19,457). Čtvrté a páté místo obsadili Renaulty v pořadí Daniel Ricciardo (1:19,839) a Nico Hülkenberg (1:20,049).
🚩 RED FLAG🚩Moments into Q3 and Raikkonen goes into the barriers at the Parabolica 😮#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/60w7UqoXy8
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019
Máme opět červenou vlajku! V nájezdu do Parabolicy vylétl z dráhy Kimi Räikkönen a skončil v bariéře. Během zastavené kvalifikace se upravovala časomíra a na třetím místě se objevil Valtteri Bottas (1:19,354). Opakované záběry také ukazovaly těsný průjezd na hraně bílé čáry v Parabolice u Sebastiana Vettela. Bez času jsou zatím Alexander Albon a Lance Stroll, své první měřené kolo chtěl zajet také Kimi Räikkönen. Nejrychlejší sektory jsou aktuálně na kontě tria Leclerc-Bottas-Vettel.
Finally... here they come, sort ofHulkenberg draws the short straw, goes down the escape road, and everyone backs off 😆 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Xg7tX7Tlku
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Po uklizení dráhy všichni vyčkávali v boxech. Finální bitva o pole-positon se rozpoutala dvě minuty před koncem. První šikanu si zkrátil Nico Hülkenberg, ale prakticky všichni jeli v jednom "chumlu" po trati. Do čela vláčku šel Carlos Sainz před Charlesem Leclercem.
Taktizování se ale kromě Sainze pilotům vůbec nevyplatilo, protože nestihli nájezd do ostrého kola! Na Monze tak bude po tomto kvalifikačním karambolu (jenž bude ještě vyšetřován komisaři) startovat z prvního místa Charles Leclerc!
FENOMENALE, @Charles_Leclerc, FENOMENALE!!!#Charles16 is leading the way down to T-1 for tomorrow’s #ItalianGP 🇮🇹#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/DV2tlYjy9G
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 7, 2019Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.