SPA-FRANCORCHAMPS; V kvalifikaci na legendárním a všeobecně velice atraktivním okruhu v Belgii nikomu (a to ani svému stájovému kolegovi) nedal šanci Charles Leclerc. První řada bude však kompletně rudá, na Lewise Hamiltona zbylo až třetí místo. Jak probíhaly první kvalifikační souboje po letní přestávce?
Druhé dějství letošního šampionátu Formule 1 se rozjíždí naplno a přesouváme se rovnou na ikonickou trať v belgickém Spa-Francorchamps. Dle všeobecných očekávání si na tomto motorově velmi náročném okruhu libují jezdci Ferrari. Ti dominují celému startovnímu poli již od pátečních tréninků a převaha zatím panuje na straně garáže Charlese Leclerca. Naopak u Mercedesů i přesto nesmírnou snahu se vše před samotnou kvalifikací zkomplikovalo - Lewis Hamilton po smyku ve dvanácté zatáčce zapíchl svůj vůz přední částí do bariéry z pneumatik. Mechanici úřadujících mistrů světa tak měli před odpoledním kláním plné ruce práce.
He’s ready for Quali... But will his car be 👀 The boys have worked flat out since FP3 to get W10 back into shape! And she’s looking good 👌#BelgianGP pic.twitter.com/urXbv9rO8i
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) August 31, 2019Dnešní slunečné počasí v tamní lokalitě bylo přímo ukázkové a pro všechny fanoušky na tribunách a to i těch "přírodních" určitě velice příjemné. Teplota vzduchu kolísala kolem 29 °C (při vlhkosti 37 %), vítr vanul rychlostí 5,4 km/h, samotný povrch dráhy se ohřál na 41 °C. Dodavatel pneumatik Pirelli přivezl pro tento závodní víkend tu nejtvrdší možnou kombinaci směsí, tedy C1 (tvrdá - bílá), C2 (střední - žlutá) a C3 (měkká - červená). Tak pojďme na to!
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Jako první svůj čumák z garáže po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vystrčil George Russell s Williamsem, ke kterému se záhy připojil i stájový kolega Robert Kubica, vše pod pečlivým dohledem zakladatele týmu Franka Williamse. Krátce nato se na dráze objevili také oba vozy Alfa Romeo.
Po čtyřech minutách vyrazila do akce většina startovního pole. Kimi Räikkönen zajížděl první měřené odpolední kolo, zatímco z vozu Roberta Kubici se při průjezdu přes zatáčku Blanchimont vyvalilo velké množství kouře a polský jezdec musel před závěrečnou šikanou svůj vůz podél trati odstavit. Následovala červená vlajka a pozastavení kvalifikace.
RED FLAGHuge plumes of smoke coming from Robert Kubica's WilliamsSession is halted with 12.59 to run in Q1#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/34HcG2vFNj
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019Toto pozdržení kvalifikačních jízd hrálo do karet především mechanikům u Mercedesu, kteří ještě stále prováděli dokončovací práce na voze Lewise Hamiltona. Vedení závodu oznámilo restart kvalifikace na 15:15 hod. místního času.
Konečně máme zase zelenou a už bylo načase, v uličce se mezitím vytvořila pěkná fronta čekajících aut včetně Lewise Hamiltona! Do konce první etapy zbývá necelých třináct minut. V boxech ale zůstává Charles Leclerc, mechanici dokonce během zastavené kvalifikace bránili svými těly záběrům zvědavých kamer do zákoutí garáže, avšak monacký pilot nakonec na dráze po restartu přece jenom vyrazil.
Osm minut před koncem jde do čela Lewis Hamilton (1:45,260), jehož krátce nato přeskočil týmový kolega Valtteri Bottas (1:45,141). Oba ale ihned pokořil Charles Leclerc s časem 1:43,587 s více jak půlsekundovým náskokem na Sebastiana Vettela (1:44,109). A ano, nejde o překlep - v této fázi kvalifikace je nejrychlejší Mercedes o 1,5s za nejrychlejším Ferrari...
Impressive stuff from Charles LeclercHe goes P1 with a 1:43.587 🔥Six tenths quicker than Vettel (P2)Over 1.5s faster than Bottas (P3)#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/6H7W3kshhZ
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019Necelých pět minut před vypršením časového limitu se oba jezdci Stříbrných šípů snažili ze všech sil, ale na časomíře se objevovaly pouze zelené, příp. žluté proužky, takže šlo maximálně o zlepšení vlastních časů. Kdo ale v tuto dobu byl na pátém místě? Alexander Albon (1:45,528) v nové roli jezdce Red Bullu! Naopak těsně na hraně odstoupení byl jeho předchůdce Pierre Gasly, jenž se během letní přestávky vrátil do Toro Rosso (1:46,154). Minutu před koncem ale spadl o místo zpět.
RED FLAGAntonio Giovinazzi pulls up at the side of the roadAnd with 43s left, that will be the end of Q1#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/dDE40V72sX
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019A v závěrečných sekundách máme opět červenou vlajku, tentokrát kvůli vozu Antonia Giovinazziho, jehož vůz vypověděl službu. Vzhledem k okolnostem bude tato část kvalifikace již ukončena.
Dále nepostupují: Pierre Gasly, Carlos Sainz, Daniil Kvjat, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Ředitelství závodu oznámení o zpoždění kvalifikačních soubojů a to na 15:37 hod. místního času. Samozřejmě kvůli dřívějším problému Antonia Giovinazziho a nutnosti uklidit vůz z tratě.
Close-up of the problem with Giovinazzi's Alfa, which resulted in an early end to Q1#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/TzX7iRixZ3
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019Opět svítí zelená a jezdci mohou začít soupeřit o postup do první desítky na startovním roštu. Během pár sekund byli na dráze všichni zbývající piloti, jako poslední z boxů vyrazili oba piloti Ferrari. Jako patnáctý je klasifikován právě Giovinazzi, avšak na jeho umístění se již samozřejmě nic nezmění.
Do čela tabulky jde Max Verstappen s Alexandrem Albonem, oba však brzdy rozdělili oba piloti Mercedesu v pořadí Valtteri Bottas a Lewis Hamilton. Všechny ale v úvodu druhé části kvalifikace přeskočili obě Ferrari s Charlesem Leclercem v čele.
Pořadí se ale v prvních minutách pěkně míchalo, do čela se pak vrátil Lewis Hamilton (1:43,592) před Valtteri Bottasem (1:43,980). Avšak ve Ferrari nezaháleli a brzy se opět objevili na prvních dvou místech (Leclerc 1:43,376 a Vettel 1:43,506). Na pátém místě byl Max Verstappen s časem 1:44,132, stájový kolega Alexander Albon se zatím pohyboval na čtrnácté příčce (1:45,799).
Sedm minut před koncem se na šestém místě objevil Kimi Räikkönen (1:44,140), půl sekundy před Danielem Ricciardem (1:44,632). Pak následovaly oba vozy Racing Point (Sergio Pérez 1:44,707 a Lance Stroll 1:45,047). Provizorní desítku uzavíral Kevin Magnussen s časem 1:45,149.
Pět minut před koncem panoval na trati ve Spa naprostý klid. Ze svého vozu však vystupuje Alexander Albon, pro něhož tím kvalifikace končí - vzhledem k penalizaci za výměnu komponent pohonného ústrojí by to tak či tak němělo smysl. Odsun na starovním roštu čeká také oba jezdce Renaultu a Carlose Sainze z McLarenu z důvodu nasazení novější specifikace motoru. Na chvostu pole se objeví také Daniil Kvjat a Lance Stroll.
Na dráhu i přes jistotu postupu vyrážejí v závěru obě Ferrari i Mercedesy, v boxech zůstal pouze Max Verstappen a Lance Stroll. Charles Leclerc zaznamenal nejrychlejší první sektor, Valtteri Bottas zazářil zase v prostřední části dráhy a v tom závěrečném zase Daniel Ricciardo.
Charles Leclerc dosáhl fantastického času 1:42,938 a dost blízko mu byl také Sebastian Vettel (1:43,037), oba jezdce týmu z Maranella dělila necelá desetinka! Lewis Hamilton již hodně ztrácel (1:43,592), o kus dál byl také Valtteri Bottas na čtvrté pozici, jenž svůj dřívější čas nedokázal zlepšit.
Gaining on those cars in red, but still got some work to do! 💫@LewisHamilton puts in a P3 lap of 1:43.593, @ValtteriBottas stays P4 with a 1:43.980 💪Show you support team! 👇 @MercedesAMGF1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/Xmbq4MLbyo
— PETRONAS Motorsports (@PET_Motorsports) August 31, 2019Dále nepostupují: Romain Grosjean, Lando Norris, Lance Stroll, Alexander Albon a Antonio Giovinazzi.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Po rozsvícení zelené na konci boxové uličky vyrážejí na dráhu Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen, Sergio Pérez a Kevin Magnussen. Netrvalo však do dlouho a v akci již bylo všech deset pilotů.
Ferrari have looked in a class of their own all weekend so farWill they put it together when it really matters and claim pole position?The top ten shootout is moments away #F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/QQsuqEw4kt
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019K menšímu nedorozumění došlo mezi jezdci Mercedesu, jelikož Valtteri Bottas se v závěrečné sekci okruhu rozhodl zpomalit a pustit ostatní před sebe a Lewis Hamilton jedoucí za ním tímto dokonce probrzdil. Následně si úřadující šampion do rádia na tuto situaci postěžoval a poukázal na pokles teploty pneumatik.
Mercedes garage = 🙈#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/bzdxGUkxuo
— Formula 1 (@F1) August 31, 2019Do čela jde Charles Leclerc s časem 1:42,644, zatímco Sebastianovi Vettelovi (1:43,476) se nepovedl průjezd první zatáčkou a zařadil se tak až za Lewise Hamiltona (1:43,282). Valtteri Bottas se zařadil na čtvrtou pozici (1:43,578). Pátý Max Verstappen dosáhl času 1:44,239 před Danielem Ricciardem na šestém místě (1:44,257).
Zbývaly dvě minuty do konce a Charles Leclerc i přes ohromný náskok více jak šesti desetin sekundy nechtěl ponechat nic náhodě a zapojil se do finálního souboje.
V prvním sektoru vylepšil první sektorový čas nejprve Charles Leclerc, avšak hned nato ho překonal Sebastian Vettel. Ve sektoru číslo dva je již Leclerc o víc jak dvě desetiny rychlejší než v prvním pokusu a celkově v cíli má čas 1:42,519 a monacký pilot má jistou pole-position! A to s náskokem třičtvrtě sekundy před Vettelem (1:43,267), jenž po vlastní chybě skončil těsně před třetím Lewisem Hamiltonem (1:43,282).
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.