Ferrari stále čeká na své první letošní vítězství. Motorově náročná trať v Belgii by mu měla vyhovovat. Dočkají se v Maranellu svého triumfu?
Letní přestávka končí. Již tento víkend se monoposty Formule 1 opět přihlásí o slovo. Stane se tak na legendárním belgickém okruhu ve Spa. Ten je pro spoustu pilotů tím vůbec nejoblíbenějším v celém kalendáři. Zároveň zde nalezneme několik ikonických pasáží, za všechny jmenujme proslulou Eau Rouge.
Trať je rovněž velmi dlouhá i to je jejím specifikem. Její vlastnosti vyžadují výkonnou a efektivní pohonnou jednotku, především v prvním a třetím sektoru. Ten druhý klade pro změnu značný důraz na dobré vyvážení a celkovou stabilitu monopostu. Specifikace okruhu by měla vyhovovat Ferrari. Italský tým letos disponuje zřejmě nejlepším motorem, který by mu mohl zajistit patřičnou výhodu.
Scuderia přitom stále čeká na své první letošní vítězství
. „Spa je jednou z největších závodních tratí. Je tedy fajn zde závodit po letní přestávce. Je to vždy působivé, když si uvědomíte, jak rychle mohou současné vozy projíždět zatáčkami. Řekl bych, že na žádné jiné trati není vnímání tohoto faktu tak zřejmé. Mám na mysli zejména Eau Rouge. Je to velmi náročná pasáž, zejména v prvních několika kolech, s každým dalším kolem si na to však váš krk zvyká. Je důležité, abyste z prvního kvalifikačního kola dostali maximum, trať je tu velmi dlouhá, takže když se to nepovede může vám to pak celou kvalifikaci narušit.“ Zmiňuje své postřehy Charles Leclerc.
Také Sebastian Vettel má Spa rád. „Je to legendární okruh. Jeden z mých nejoblíbenějších. Je výjimečný se všemi jeho stoupáními a klesáními. Také s částmi, které vedou více či méně lesem. Je jasné, že i tento okruh se během let změnil. Stejně jako auta, která dnes řídíme. Dnes jsou oproti dřívějšku některé zatáčky možná snazší, protože máme na voze propracovanější prvky aerodynamiky, každopádně je nemožné to tu nemilovat.“
Šéf rýmu Mattia Binotto dodal, že se stáj pod jeho vedením bude soustředit na nalezení optimálního nastavení, které bude spočívat v kompromisu mezi maximální rychlostí a požadovanou úrovní přítlaku: „Uděláme maximum pro dobrý výsledek, budeme bojovat víc než kdy jindy.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.