O uplynulém víkendu jsme byli svědky zajímavé grand prix, během níž došlo k několika soubojům kolo na kolo a až na jeden incident komisaři počínání jezdců na trati nijak penalizacemi neovlivňovali. Tento způsob závodění je obecně vítaný, avšak je to výsledkem "měkkčího" přístupu delegátů od FIA?
Asi nebudeme daleko od pravdy, že si snad všichni fanoušci přáli vidět na dráze duely ostřejšího charakteru a pokud možno co nejméně zasahování do těchto bitev tzv. "od zeleného stolu". Pro samotnou Formuli 1, zejména v posledních letech získávající stále více nálepku sterilního závodění, byly totiž nedávná Velká cena Rakouska a posledně odjetý podnik na britském okruhu v Silverstone zcela určitě dobrou reklamou.
V posledních kolech na dráze v rakouském Spielbergu se odehrál incident mezi do té doby vedoucím Charlesem Leclercem na Ferrari a čím dál více dotírajícím Maxem Verstappenem, jenž se svým vozem od Red Bullu chytl doslova vražedné tempo a na domácí trati pro svůj tým vybojoval tvrdými lokty vítězství. Holandský pilot se ihned po závodě nechal slyšet, že "toto je závodění, jinak bychom museli zůstat doma".
Možná leckoho napadlo, zda nedošlo u komisařů obecně k nějakému zmírnění pohledu na závodní situace a jestli se můžeme i pro příště na podobně tvrdé souboje těšit? "Vypadá to tak a bylo to skvělé závodění," radoval se Christian Horner po nervydrásajícím souboji svého svěřence s Charlesem Leclercem na Silverstone. "Pro davy diváků to bylo zábavné. V posledních několika zatáčkách vyjeli oba na dráze trochu zeširoka, avšak bylo to tvrdé, férové závodění a je fajn se na to dívat." Šéf stáje Red Bull Racing také dodal, že rozhodnutí, zda se konkrétní událostí zabývat či nikoli "je dle uvážení ředitele závodu, jenž dnes odvedl skvělou práci."
Přitom samotný ředitel závodů Michael Masi tvrzení o větší svobodě pro jezdce popírá a zároveň zdůrazňuje, že jakékoli incidenty mohou zaznamenat samotní komisaři nebo jim mohou být nahlášeny přímo od týmů skrze jeho osobu. "Komisaři mohou vyšetřovat cokoli," říká pro RaceFans. "Vlastně se věcmi zabývám spíše častěji, nicméně v závislosti na tom, jak hektický je závod a co se odehrává jsou komisaři zcela oprávněni prošetřovat věci jakýmkoli způsobem, v jakékoli podobě či formě dle jejich vlastní vůle."
"Abych byl tak nějak upřímný, filosofii 'nechat je závodit' využíváme po celý rok," pokračuje. "Myslím, že povaha okruhu, způsob, jak to bylo, ano, byla tu nějaká akce kolo na kolo, ale [je to] stejné, jako tomu bylo předtím a bylo to posuzováno úplně stejným způsobem. Charakter tohoto podniku možná vyvolává dojem, že je v tom více této filosofie, ale byla přijata a uplatněna naprosto stejně tak, jako tomu bylo po celý rok."
Nicméně připouští, že to, jak přísně pravidla vyžadovat je věcí "probíhající diskuse. Co je to 'nechme je závodit', jak to vypadá? V mnoha ohledech to byly praktické příklady, jenž ukázaly, co je a co není považováno za přijatelné. Myslím, že je to jenom jedna z těch věcí, které přetrvávají." K incidentu, kdy se při opětovném zisku pozice od Leclerca dostal Verstappen všemi čtyřmi koly za čáru se Masi řekl, že si tuto událost nevybavuje a ani mu to nebylo oznámeno.
"Kdyby to bylo zásadní, ručím vám za to, že tým by mě na to okamžitě upozornil," dodává závěrem k již zmiňovanému incidentu z rakouské trati mezi Leclercem a Verstappenem, jenž nikdo z jezdců neřešil. "Na setkání jezdců o tom nebyla vůbec žádná diskuse. Myslím, že když se jezdci mají na co zeptat, věřte mi, zeptají se. A když chtějí vyjasnění, ještě jsem neviděl jezdce, jenž by se držel zpátky. Nicméně ne, nepadly zde ohledně tohoto vůbec žádné dotazy."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.