Robert Kubica se do kolotoče F1 vrátil po několikaleté pauze způsobené těžkým zraněním ruky. Jeho výkony však nejsou takové, jaké by měly být. Jak se na tuto záležitost dívá sám Kubica?
Polský jezdec Robert Kubica se před letošní sezonou vrátil do seriálu Formule 1 coby závodní jezdec. Ještě loni přitom zastával pozici testovacího pilota stáje z Grove. Kubica se dlouhou dobu zotavoval z těžkého zranění ruky, které utrpěl v roce 2011 při závodu rallye. A bylo otázkou, jak svůj návrat do F1 zvládne.
Nyní máme za sebou třetinu ročníku, přičemž Polák za svým týmovým kolegou Georgem Russellem výrazně zaostává. Mladý Brit je rychlejší takřka ve všech částech závodního víkendu. Kubica se oproti němu nechytá v kvalifikacích a většinou ani v závodech.
Navíc časový rozdíl mezi oběma jezdci bývá mnohokrát až astronomický. K tomu připočtěte bídnou formu Williamsu, neboť tradiční tým je letos suverénně nejhorším účastníkem závodů Formule 1 a dojde vám, že se začínají rojit otázky na správnost Kubicova návratu. Jak na ně odpovídá sám závodník?
„Nelituji toho, jak jsem se rozhodl. Frustrace není správné slovo, protože nakonec je lepší být tady než sledovat F1 z gauče v televizi,“ říká Polák a pokračuje „Samozřejmě bych byl šťastnější, pokud bychom bojovali o něco výše a měli méně problémů.“
Vítěz Grand Prix Kanady z roku 2008 dále říká, že ona obtížná situace Williamsu v posledních měsících vrhá negativní stín na celý jeho návrat. „Když jsem byl loni v Abú Zabí oznámen jako závodní pilot pro tuto sezonu, mnoho lidí mi gratulovalo a říkalo skvělá práce,“ praví Kubica a dodává. „A já jim na to říkal, že teď začíná ta nejtěžší část toho všeho, Formule 1 je sport na velmi vysoké úrovni, velmi konkurenční a velmi tvrdý“.
„V minulosti jsme měli několik vrcholů a pádů, ale vždy jste věděli, že pokud uděláte některé věci správně, budete konkurenceschopnější. Teď jsme ale tak daleko za ostatními, že i když mají oni problémy, tak stále mají nad námi takovou rychlostní výhodu, že se k nim nedostaneme, to je pro mě asi ta nejtěžší věc,“ uzavírá zkušený pilot.
Dokonce se začalo spekulovat o Kubicově výměně ještě během této sezony. Nicméně Williams i sám Kubica tento scénář vehementně popírají.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.