Včerejší kvalifikaci vyhrál Charles Leclerc, jehož v první řadě doplní Max Verstappen, oba Stříbrné šípy budou po penalizaci Lewise Hamiltona startovat nezvykle až z druhé řady. Vítězství si ale na rozdíl od předchozích podniků příliš jistí nejsou, jak šlo včera cítit z večerních rozhovorů pro F1news.cz.
Leclerc byl včera v součtu sektorů o 3 desetiny rychlejší než Hamilton, což je na tak krátkém okruhu nečekaně moc. Obsahuje dlouhé rovinky, 3 DRS zóny a málo zatáček, na nichž by Mercedes svou ztrátu mohl dohnat. Navíc podle šéf inženýra Andrewa Showlina chybí takové sekvence zatáček, které sedí jejich monopostu W10.
Německý tým vždy oplývá až zdánlivě přehnaným respektem vůči soupeřům a nízkými očekáváními, nikdy se před víkendem nepovažuje za favorita. Z rozhovorů s jeho zástupci jde ale cítit jistota, že potíže dokážou vyřešit a budou bojovat na čele. Včera jsem ji u nich nicméně trochu postrádal.
"V zatáčkách jsme stále rychlejší, ztrácíme ale na rovinkách. Když [Ferrari] jezdí vpředu tak získávají až 0,5 sekundy na kolo. Čekali jsme, že to bude super těsné, ale nakonec měli trocu náskok. Na pole-position jsme neměli. Na rovinkách nás zabíjejí. Stále máme více přítlaku a v zatáčkách je dokážeme stahovat, ale na rovinkách se jim vyrovnat nemůžeme," popisoval Bottas.
A jeho týmový kolega s ním souhlasí: "Povšimli jsme si deficitu na Ferrari. Mysleli jsme si, že to bude mnohem vyrovnanější. V 3. tréninku jsme zrychlili víc a před kvalifikací jsme rozhodně podcenili to, jak rychlí budou. Zabíjejí nás na rovinkách. Mají tady o něco více výkonu, což pomáhá. A myslím, že přišli na to, jak auto funguje ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách," upozorňuje Hamilton.
"Charles byl na rovinkách o 0,3 sekundy rychlejší než Lewis a o 0,6 sekundy rychlejší než Valtteri. Lewis ale jel v závěsu," vysvětluje Toto Wolff. "Konfigurace této trati zkrátka našemu autu nesedí. Vzhledem k výšce a teplotě to tady s chlazením může být těžké."
"Ferrari navíc působivě zlepšilo svou výkonnost v nájezdech. Jejich motor je v současnosti tím nejsilnějším v poli. A zrychlili také v zatáčkách," všímá si Wolff pokroku svého soupeře.
Stáj z Maranella přivezla do Spielbergu nový nos s vertikálními otvory po stranách, kterými přivádí vzduch k dvojici deflektorů místo k jednomu. Podle ní nejde o velkou novinku, ke zlepšení výkonnosti ale vedla.
"Auto je v přední části mnohem stabilnější a je méně nedotáčivé," potvrdil mi včera Leclerc. A to je přesně to, co Ferrari u svého aerodynamicky efektivnějšího konceptu postrádalo. V zatáčkách je viditelně ostřejší. Nepřivezli sice novou podlahu, kterou testovali ve Francii (nasadí v Silverstone), přesto se na voze pár novinek objevilo - kromě nosu také např. další generátory vírů.
Mercedes dnes spoléhá pouze na tvrdší pneumatiky, které mu mohou poskytnout strategickou výhodu - všichni soupeři krom Verstappena totiž budou startovat na měkkých.
"Z našeho pohledu to je nebezpečné. Buď budete muset jet na dvě zastávky, nebo dělat kompromisy ke konci prvního stintu. Máme více možností," shrnuje Wolff. Bude to ale stačit? Nebo se v napínavém závodu, kdy se má teplota dráhy vyšplhat na 60 °C, dočkáme letos prvního vítězství Ferrari?
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.