Charles Leclerc potvrdil na rakouském okruhu výtečnou formu z volných tréninků a s přesvědčivým náskokem porazil Lewise Hamiltona. Domácí publikum potěšil třetím místem také Max Verstappen. U Ferrari panuje ale smíšená nálada, Sebastian Vettel se kvůli potížím s technikou závěrečných bojů vůbec nezúčastnil...
Rakouský závodní okruh ve Spielbergu nabídl účastníkům šampionátu F1 i samotným fanouškům přívětivé slunečné počasí (teplota vzduchu 29 °C, vlhkost vzduchu 28%), teplota povrchu dráhy se vyšplhala na 52 °C a vítr vanul rychlostí 4,3 m/s. Pirelli pro tento závodní víkend připravilo směsi ze středu svého spektra, tedy C2 (bílá = tvrdá), C3 (žlutá = střední) a C4 (červená = měkká).
Air temp 🌡️Track temp 🔥#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/kt9GDC0gvR
— Formula 1 (@F1) June 29, 2019PRVNÍ ČÁST
Po rozsvícení zeleného světla vyrazil na trať jako první Robert Kubica následovaný oběma vozy Alfa Romeo. Po asi čtyřech minutách po začátku jezdila po dráze asi polovina pilotů.
Po šesti minutách bylo ve službě již celé starovní pole a na špičce tabulky se objevil Lando Norris (1:04.661), desetinku za ním se pohyboval Kevin Magnussen. Avšak brzy svá první měřená kola zajeli piloti Ferrari (Charles Leclerc 1:04.304 a Sebastian Vettel 1:04.623), které rozdělil Pierre Gasly (1:04.412).
V polovině první kvalifikační etapy se Mercedesy nacházely až na jedenáctém (Valtteri Bottas) dvanáctém (Lewis Hamilton) místě, ale dlouho se tam neohřály. Hamilton se dalším pokusem vyšvihl na čtvrtou příčku (1:04.560), Bottas zatím na sedmé místo s časem 1:04.738. Zlepšil se Sebastian Vettel (1:04.340), ale na týmového kolegu okupujícího prozatímní čelo tabulky to o dvě desetiny nestačilo.
Šest minut před vypršením času se na druhém místě objevil Max Verstappen, jenž Sebastiana Vettela odsunul o pouhou tisícinku sekundy. Pierre Gasly se zařadil na čtvrté místo (1:04.412), desetinu před Lewise Hamiltona.
V závěru prvního dějství byl v ohrožení Kimi Räikkönen, nakonec se mu vydařil záchranný pokus s výsledkem devátého místa (1:04.615). Mezitím vylepšil svůj čas Lando Norris a s časem 1:04.361 se posunul na čtvrté místo, další pilot McLarenu Carlos Sainz se pohyboval na sedmé pozici (1:04.453).
V závěru se čelo tabulky přeskupilo, do vedení se dostal Max Verstappen (1:03.807) těsně následovaný Lewisem Hamiltonem (+0.011), dále od třetího místa Valtteri Bottas (+0.277), Charles Leclerc (+0.331) a Sebastian Vettel (+0.533).
Traffic at the last corner! @kvyatofficial’s lap is compromised as he’s forced to run wide 😞 He’s out of Qualifying in P18 #AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/elsvKy2XEw
— Toro Rosso (@ToroRosso) June 29, 2019Dále nepostupují: Sergio Pérez, Lance Stroll, Daniil Kvjat, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST
Na dráhu okamžitě vyrazili oba jezdci Mercedesu, boxy krátce po začátku opustil také Max Verstappen, všichni tři na středních pneumatikách. Po krátké chvilce šlo do akce také Ferrari, italský tým ale svým pilotům naordinoval rovnou měkkou směs, stejně tedy jako zbytek závodního pole.
🚥 GREEN LIGHT 🚥Q2 ➡️➡️➡️#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/cHqbpRNjal
— Formula 1 (@F1) June 29, 2019Po prvních měřených kolech se do vedení dostali Charles Leclerc (1:03.459) a Sebastian Vettel (1:03.667), Max Verstappen (1:03.835) ztrácel na aktuální čelo necelé čtyři desetiny. Valtteri Bottas (1:03.936) byl před svým stájovým kolegou Lewisem Hamiltonem (1:04.157).
Pierre Gasly (1:04.167) na šestém místě po prohození pořadí jezdců Mercedesu ztrácel na Valtteriho Bottase ani ne tři desetinky, Kevin Magnussen na desáté pozici se nacházel se ztrátou jedné sekundy na Charlese Leclerca na čele.
Pět minut před koncem zkomplikoval Lewis Hamilton situaci Kimimu Räikkönenovi, jenž měl tímto zahozené kolo a Fin dal svůj vztek patřičným gestem najevo.
V posledních třech minutách byli oba piloti Stříbrných šípů na čtvrtém (Hamilton) a pátém (Bottas) místě a neustále kroužili po trati. V závěru vyrazil na dráhu i Charles Leclerc na čerstvé sadě.
🏁 #Q2 #AustrianGPEnd of #Quali for @RGrosjean ☹️@KevinMagnussen into #Q3 🙂P10 MAG 1:04.466 🇩🇰P11 GRO 1:04.490 🇫🇷#HaasF1 pic.twitter.com/xOcoa8YSCT
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 29, 2019V těsném ohrožení byli v samotném závěru Romain Grosjean (P10 +0.025 a Nico Hülkenberg (P10 +0.050), pilot Haasu se zvládl zlepšit o pouhou tisícinku, zatímco jeho stájový kolega Kevin Magnussen (1:04.466) jen o chlup úspěšně postoupil do finálních soubojů, stejně jako Lando Norris na devátém místě (1:04.211).
Dále nepostupují: Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Alexander Albon, Daniel Ricciardo a Carlos Sainz.
TŘETÍ ČÁST
Po spuštění závěrečné bitvy o pole position byl zpočátku na trati absolutní klid, který přerušili až oba piloti Alfa Romeo. Na voze Sebastiana Vettela se ještě od druhé části kvalifikace urputně pracovalo.
Is there a problem with Seb's car? #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/bHURLDy1f8
— Formula 1 (@F1) June 29, 2019Po téměř pěti minutách, kdy po dráze kroužili pouze Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi, se konečně na trať vydali i ostatní piloti v čele s Lewisem Hamiltonem a Valtteri Bottasem. U Sebastiana Vettela začínala být situace už značně kritická...
Při prvních pokusech zaznamenal v prvním a ve druhém sektoru fialové sektory, ten třetí patřil Valtteri Bottasovi. Monacký pilot v barvách Ferrari tak šel pohodlně do čela s časem 1:03.208, Fin se svým Mercedesem se usadil na místě druhém (1:03.559), třetí byl Max Verstappen (1:03.861) a za ním byl Lewis Hamilton (1:03.900).
Čtyři minuty před koncem definitivně vystupuje Sebastian Vettel, zatímco ostatní soupeři se připravovali na závěrečná ostrá kola. Prakticky všichni vyrazili na dráhu ve vláčku, ve druhé polovině Charles Leclerc jedoucí za oběma Mercedesy.
From the desert to the mountains… He’s done it again! ⚡ It’s POLE for @Charles_Leclerc 🚀What a lap 👏 #essereFerrari 🔴 #AustrianGP pic.twitter.com/slbOxbv8qO
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 29, 2019Lewis Hamilton se prvních dvou sektorech pouze zlepšil svůj čas, zatímco Charles Leclerc měl po špatném prvním sektoru fialové ty zbývající a vybojoval pro Ferrari pole position (1:03.003)! V první řadě ho doplní Lewis Hamilton (1:03.262), druhou řadu tvoří formace Max Verstappen (1:03.439) a Valtteri Bottas (1:03.537).
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.