Šéf Pirelli Mario Isola pro F1news.cz popsal, jak náročnému úkolu čelí. Jak jsou spokojeni se současnými pneumatikami, volbou strategií a zadáním, které dostali?
Neúspěšná a nelogická snaha vrátit se zpětV rozhovoru jsme se vrátili k požadavku některých týmů vrátit se k loňským směsím. Isola nad tím jen kroutí hlavou: loni byl v Rakousku velký problém s puchýři, dnes se téměř nevyskytl. V padoku je snaha eliminovat dominanci Mercedesu, která sportu škodí, ale tohle není krok správným směrem.
"Navíc bychom pneumatiky dodali až pro závěr sezóny - podle pravidel musíme směsi pro evropské závody ohlašovat 8 týdnů předem, pro ty zámořské 14 týdnů předem," upozorňuje Isola. Red Bull a Ferrari ale nezískali na svou stranu 70 % potřebných hlasů ke změně.
Nebylo to tak dávné, co nám tvrdil, že nikdo s žádným oficiálním požadavkem nepřišel, a najednou se hlasovalo, což jsme šéfovi Pirelli asertivně předhodili. "Víte, o této schůzce jsem se dozvěděl až před několika dny. Více se toho dozvídám od vás, novinářů, spíše než oficiální cestou," povzdechl si.
Spokojenost s tím, jak pneumatiky fungují za horkaJak fungovaly pneumatiky dnes na Red Bull Ringu? "S pneumatikami jsme dnes za horka byli spokojeni, problémy s drolením se neobjevovaly. Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí je 0,7 sekundy, mezi středně-tvrdou a tvrdou půl sekundy. Z Q2 ale špičkové týmy budou mít vzhledem k malým rozdílům v časech problém postoupit dále na středně-tvrdých pneumatikách," shrnuje šéf Pirelli.
Protože s vývojem vozů stoupá přítlak, stoupá také energetická zátěž pneumatik, což se loni během sezóny projevovalo v rostoucím počtu puchýřů. Letos se to podařilo s tenčím běhounem eliminovat, ale vozy dále zrychlují, proto se na to Pirelli soustředí i ve vývoji pro příští ročník F1.
"V Paul Ricard se objevilo 23 malých puchýřků. Nebylo to nic vážného, jako když vám odpadají kusy gumy - bezpečnost ohrožena nebyla. Projevuje se to zejména při brzdění, piloti se takové situaci ale dokáží celkem snadno přizpůsobit," objasňuje Isola.
Plány pro příští sezónuPro rok 2020 chtějí kromě další redukce přehřívání gum zapracovat také na větším provozním rámci, což podle něj patří mezi ty nenaplněné cíle, a na zvětšení rozdílů mezi směsmi. Isolu mrzí současný stav Formule 1 s náročným předjížděním a dominancí jednoho týmu: "Není to dobré, ztrácíme fanoušky. Není to dobré ani pro Mercedes. Podpoříme jakýkoliv návrh na zlepšení show."
Současným problémem jsou také jednozastávkové strategie, které týmy volí. Podle Isoly nejsou vždy rychlejší než dvouzastávkové, ale kvůli náročnému předjíždění se zkrátka upřednostňuje pozice na trati s tím, že piloti poté nejezdí naplno.
Pirelli se proto při vývoji směsí pro rok 2019 snažilo zvýhodnit dvouzastávkovou strategii o 5 sekund na kolo, to se však ukazuje málo. Pro příští rok přemýšlejí o 8 - 10 sekundách, ani to ale nemusí pomoci. Mnohem lepší by bylo, kdyby se změnila aerodynamická pravidla a vozy neztrácely tolik při následování jiného auta - v současnosti ztrácejí cca 125 kg přítlaku, což se projevuje smýkáním a přehříváním pneumatik.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.