Stížnosti na pneumatiky ze strany týmů slýcháváme často, Pirelli však nedostalo ani jeden oficiální požadavek na úpravu směsí či konstrukcí. Co by mělo změnit?
Letos přišel italský výrobce s pneumatikami, kterou jsou o 0,4 mm užší, aby zabránil jejich přehřívání a tvorbě puchýřů. A Mercedes, který je se svou koncepcí maximálního přítlaku dokáže nejlépe zahřívat, zatím vyhrál všech sedm závodů.
Proto je Pirelli kritizováno i velkými týmy, které požadují návrat loňských konstrukcí, protože s nimi nedokážou pracovat. Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko dokonce prohlásil, že jsou dělány na míru Mercedesu, jenž se loni jako jediný trápil s puchýři.
Pirelli by je však v průběhu sezóny mohlo změnit pouze tehdy, pokud by byly při jejich používání byla ohrožena bezpečnost. Jinak by to musela požadovat FIA či alespoň 7 z 10 týmů. Oficiálně se však zatím neozval nikdo.
"Je úplně jasné, jak může během sezóny dojít k úpravě konstrukce či směsi. Nedostal jsem zatím žádný požadavek. Pokud bych dostal nějaký rozumný, tak bychom jej zvážili. Zvážili bychom, co je třeba u pneumatik změnit, a prodiskutovali bychom to s FIA," komentuje šéf Pirelli Mario Isola.
"My, Pirelli, můžeme upravit konstrukci nebo směs, specifikaci pneumatik, jen kvůli bezpečnosti. Momentálně ale nepanují žádné obavy o bezpečnost. I kdyby zaslal požadavek FIA, tak upřímně nevím, co bych v něm napsal, protože nevidím žádný důvod ke změně z pohledu bezpečnosti. Fakt ne. Nemáme žádné obavy o bezpečnost," pokračuje.
Pirelli podle něj splnilo cíle, který byly společně s vedením F1, s FIA a s týmy stanoveny pro rok 2019, tedy eliminovat tvorbu puchýřů, snížit přehřívání, zvětšit rozdíly mezi směsi a rozšířit provozní rámec. Snad jen ta poslední jmenovaná věc by chtěla ještě vylepšit, jak přiznává Isola.
Všechny týmy ale loni po závodě v Abú Zabí měly možnost si vyzkoušet letošní specifikace - každý dostal 20 sad. Přesto si nikdo z nich nestěžoval, nikdo se neozval ani během letošních dvoutýdenních předsezónních testů.
"Máme jasné a striktní procesy vynakládat stejné úsilí pro všechny týmy. To, jak navrhnou své auto, jak generují přítlak, jak navrhnout zavěšení - to je jejich práce. My ještě musíme zapracovat na provozním rámci, ale větší část úkolu jsme zvládli a teď to je na nich, aby generovali energii," dodává Isola.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.