Závěrečný trénink před Velkou cenou Monaka nejlépe zvládl domácí jezdec Charles Leclerc v barvách Ferrari, na pomyslném pódiu ho doplnili Mercedesy v pořadí Valtteri Bottas a Lewis Hamilton.
Před posledním tréninkem na Grand Prix Monaka vládlo na městském okruhu v Monte Carlu polojasné počasí se zataženým nebem. Teplota vzduchu se pohybovala kolem 20°C (vlhkost 68%, takřka bezvětří) a teplota povrchu dráhy dosáhla 33°C. Výběr pneumatik pro tento podnik je tradičně z nejměkkčího spektra, tedy C3+C4+C5 (červená/měkká, žlutá/střední, bílá/tvrdá).
Get your #Fit4F1 stats update before we return to the streets of the #MonacoGP.https://t.co/iVpKsV81v9 pic.twitter.com/7CQwo2WIpa
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 25, 2019Prvními piloty na dráze byli po rozsvícení zelených světel na konci boxové uličky Lando Norris, Kimi Räikkönen a Carlos Sainz, jež následovali Romain Grosjean a Kevin Magnussen, samozřejmě proběhla zatím instalační kola. McLaren, Alfa Romeo a Haas zkoušeli zprvu tvrdou směs, George Russell na Williamsu s ničím neváhal a ihned vyrazil na červené nejměkkčí (1:22.611), což byl první čas dopoledního programu.
Dalším jezdcem na čerstvé nejměkkčí směsi byl Daniel Ricciardo, první čas byl ale hodně opatrný a více než tři sekundy za časem Russella, avšak dalším pokusem na to již šlápnul (1:14.628). Přeskočil ho však Alexander Albon (1:13.775). Z top týmů se na dráze přidal Sebastian Vettel a krátce na to i týmový kolega Charles Leclerc (1:13.537), jehož v čele tabulky ihned překonal Valtteri Bottas (1:12.764). Nyní již všichni jezdili výhradně na pneumatikách s červeným proužkem.
Pořadí po 15 minutách: Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Daniil Kvjat, Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton, Lando Norris a Kevin Magnussen.
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️Vettel into the barriers at Sainte Devote 😮#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/LJGlidfnEW
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Sebastian Vettel bourá v St. Dévote, první zatáčce okruhu! Zablokoval pravé přední kolo a následoval zcela nevyhnutelný kontakt s bariérou. Režim virtuálního safety caru přerušil pokusy dalších pilotů na dráze. Avšak monačtí maršálové vůz Ferrari velmi rychle uklidili a tak jsme mohli pokračovat.
Lewis Hamilton mezitím šel na první místo s časem 1:12.034, zatímco na druhé pozici před dalším Mercedesem se objevil Max Verstappen (1:12.176) a čtvrté místo okupoval Pierre Gasly (1:12.522). Valtteri Bottas těsně před přelomem tréninku do druhé poloviny zlepšil svůj výkon (1:11.835) a v pořadí se srovnali Mercedesy a Red Bully za sebe. Charles Leclerc však při snaze o lepší čas dostihl za tunelem Antonia Giovinazziho a kolo měl tímto zasaženo. Zatímco vysoko se sympaticky držel Alexander Albon (1:12.701).
Pořadí po 30 minutách: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Alexander Albon, Kimi Räikkönen, Charles Leclerc, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi.
Charles Leclerc se dalším pokusem vyšvihl těsně za Verstappena na čtvrté místo (1:12.197). Na voze Pierra Gaslyho se pracovalo v garáži, v záběrech bylo zřejmé, že předním křídlem si zabrousil o vozovku. Na trati se jednu chvíli proháněly pouze oba vozy Toro Rosso, avšak klid netrval dlouho.
Další čerstvé pneumatiky nasadil Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Pětinásobný šampion prvním pokusem nezazářil a ztratil hned v prvním sektoru, zatímco monacký jezdec ve stejném úseku okruhu čas naopak vylepšil a přetahoval se o nejlepší kolo s Valtteri Bottasem (1:11.338) a Ferrari šlo do čela (1:11.265), Lewis Hamilton zaznamenal jen osobní zlepšení ve všech sektorech (1:11.478).
👀⬇️ We'll keep you posted#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/EP1mNWfNrA
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Ajaj, přišla nepříjemná zpráva pro fanoušky Ferrari! Domácí jezdec Charles Leclerc bude totiž vyšetřován za svou jízdu pod virtuálním safety carem, jenž byl vyhlášen z důvodu nehody jeho stájového kolegy. Daniel Ricciardo se zatím dokázal umístit za oběma vozy Toro Rosso na šesté místo (1:12.519), sedmý čas stále zůstával v držení Sebastiana Vettela.
Pořadí po 45 minutách: Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen a Alexander Albon.
V závěru tréninku vyšlo sluníčko a povrch dráhy se začal pomalu ohřívat (36°C). Lance Stroll zaparkoval po probrzdění předních kol v únikové zóně první zatáčky. Následovala zpátečka a poklidný návrat na závodní trať. Pár minut před koncem zůstávalo pořadí stále celkem beze změn. Leclerc se na dalších čerstvých gumách neustále snažil ze svého vozu vydolovat maximum, avšak sebe nepřekonával, zatímco Lewis Hamilton si musel střihnout šikanu za tunelem.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.