Závěrečný trénink před Velkou cenou Monaka nejlépe zvládl domácí jezdec Charles Leclerc v barvách Ferrari, na pomyslném pódiu ho doplnili Mercedesy v pořadí Valtteri Bottas a Lewis Hamilton.
Před posledním tréninkem na Grand Prix Monaka vládlo na městském okruhu v Monte Carlu polojasné počasí se zataženým nebem. Teplota vzduchu se pohybovala kolem 20°C (vlhkost 68%, takřka bezvětří) a teplota povrchu dráhy dosáhla 33°C. Výběr pneumatik pro tento podnik je tradičně z nejměkkčího spektra, tedy C3+C4+C5 (červená/měkká, žlutá/střední, bílá/tvrdá).
Get your #Fit4F1 stats update before we return to the streets of the #MonacoGP.https://t.co/iVpKsV81v9 pic.twitter.com/7CQwo2WIpa
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 25, 2019Prvními piloty na dráze byli po rozsvícení zelených světel na konci boxové uličky Lando Norris, Kimi Räikkönen a Carlos Sainz, jež následovali Romain Grosjean a Kevin Magnussen, samozřejmě proběhla zatím instalační kola. McLaren, Alfa Romeo a Haas zkoušeli zprvu tvrdou směs, George Russell na Williamsu s ničím neváhal a ihned vyrazil na červené nejměkkčí (1:22.611), což byl první čas dopoledního programu.
Dalším jezdcem na čerstvé nejměkkčí směsi byl Daniel Ricciardo, první čas byl ale hodně opatrný a více než tři sekundy za časem Russella, avšak dalším pokusem na to již šlápnul (1:14.628). Přeskočil ho však Alexander Albon (1:13.775). Z top týmů se na dráze přidal Sebastian Vettel a krátce na to i týmový kolega Charles Leclerc (1:13.537), jehož v čele tabulky ihned překonal Valtteri Bottas (1:12.764). Nyní již všichni jezdili výhradně na pneumatikách s červeným proužkem.
Pořadí po 15 minutách: Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Daniil Kvjat, Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton, Lando Norris a Kevin Magnussen.
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️Vettel into the barriers at Sainte Devote 😮#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/LJGlidfnEW
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Sebastian Vettel bourá v St. Dévote, první zatáčce okruhu! Zablokoval pravé přední kolo a následoval zcela nevyhnutelný kontakt s bariérou. Režim virtuálního safety caru přerušil pokusy dalších pilotů na dráze. Avšak monačtí maršálové vůz Ferrari velmi rychle uklidili a tak jsme mohli pokračovat.
Lewis Hamilton mezitím šel na první místo s časem 1:12.034, zatímco na druhé pozici před dalším Mercedesem se objevil Max Verstappen (1:12.176) a čtvrté místo okupoval Pierre Gasly (1:12.522). Valtteri Bottas těsně před přelomem tréninku do druhé poloviny zlepšil svůj výkon (1:11.835) a v pořadí se srovnali Mercedesy a Red Bully za sebe. Charles Leclerc však při snaze o lepší čas dostihl za tunelem Antonia Giovinazziho a kolo měl tímto zasaženo. Zatímco vysoko se sympaticky držel Alexander Albon (1:12.701).
Pořadí po 30 minutách: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Alexander Albon, Kimi Räikkönen, Charles Leclerc, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi.
Charles Leclerc se dalším pokusem vyšvihl těsně za Verstappena na čtvrté místo (1:12.197). Na voze Pierra Gaslyho se pracovalo v garáži, v záběrech bylo zřejmé, že předním křídlem si zabrousil o vozovku. Na trati se jednu chvíli proháněly pouze oba vozy Toro Rosso, avšak klid netrval dlouho.
Další čerstvé pneumatiky nasadil Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Pětinásobný šampion prvním pokusem nezazářil a ztratil hned v prvním sektoru, zatímco monacký jezdec ve stejném úseku okruhu čas naopak vylepšil a přetahoval se o nejlepší kolo s Valtteri Bottasem (1:11.338) a Ferrari šlo do čela (1:11.265), Lewis Hamilton zaznamenal jen osobní zlepšení ve všech sektorech (1:11.478).
👀⬇️ We'll keep you posted#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/EP1mNWfNrA
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Ajaj, přišla nepříjemná zpráva pro fanoušky Ferrari! Domácí jezdec Charles Leclerc bude totiž vyšetřován za svou jízdu pod virtuálním safety carem, jenž byl vyhlášen z důvodu nehody jeho stájového kolegy. Daniel Ricciardo se zatím dokázal umístit za oběma vozy Toro Rosso na šesté místo (1:12.519), sedmý čas stále zůstával v držení Sebastiana Vettela.
Pořadí po 45 minutách: Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen a Alexander Albon.
V závěru tréninku vyšlo sluníčko a povrch dráhy se začal pomalu ohřívat (36°C). Lance Stroll zaparkoval po probrzdění předních kol v únikové zóně první zatáčky. Následovala zpátečka a poklidný návrat na závodní trať. Pár minut před koncem zůstávalo pořadí stále celkem beze změn. Leclerc se na dalších čerstvých gumách neustále snažil ze svého vozu vydolovat maximum, avšak sebe nepřekonával, zatímco Lewis Hamilton si musel střihnout šikanu za tunelem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.