Závěrečný trénink před Velkou cenou Monaka nejlépe zvládl domácí jezdec Charles Leclerc v barvách Ferrari, na pomyslném pódiu ho doplnili Mercedesy v pořadí Valtteri Bottas a Lewis Hamilton.
Před posledním tréninkem na Grand Prix Monaka vládlo na městském okruhu v Monte Carlu polojasné počasí se zataženým nebem. Teplota vzduchu se pohybovala kolem 20°C (vlhkost 68%, takřka bezvětří) a teplota povrchu dráhy dosáhla 33°C. Výběr pneumatik pro tento podnik je tradičně z nejměkkčího spektra, tedy C3+C4+C5 (červená/měkká, žlutá/střední, bílá/tvrdá).
Get your #Fit4F1 stats update before we return to the streets of the #MonacoGP.https://t.co/iVpKsV81v9 pic.twitter.com/7CQwo2WIpa
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 25, 2019Prvními piloty na dráze byli po rozsvícení zelených světel na konci boxové uličky Lando Norris, Kimi Räikkönen a Carlos Sainz, jež následovali Romain Grosjean a Kevin Magnussen, samozřejmě proběhla zatím instalační kola. McLaren, Alfa Romeo a Haas zkoušeli zprvu tvrdou směs, George Russell na Williamsu s ničím neváhal a ihned vyrazil na červené nejměkkčí (1:22.611), což byl první čas dopoledního programu.
Dalším jezdcem na čerstvé nejměkkčí směsi byl Daniel Ricciardo, první čas byl ale hodně opatrný a více než tři sekundy za časem Russella, avšak dalším pokusem na to již šlápnul (1:14.628). Přeskočil ho však Alexander Albon (1:13.775). Z top týmů se na dráze přidal Sebastian Vettel a krátce na to i týmový kolega Charles Leclerc (1:13.537), jehož v čele tabulky ihned překonal Valtteri Bottas (1:12.764). Nyní již všichni jezdili výhradně na pneumatikách s červeným proužkem.
Pořadí po 15 minutách: Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Daniil Kvjat, Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton, Lando Norris a Kevin Magnussen.
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️Vettel into the barriers at Sainte Devote 😮#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/LJGlidfnEW
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Sebastian Vettel bourá v St. Dévote, první zatáčce okruhu! Zablokoval pravé přední kolo a následoval zcela nevyhnutelný kontakt s bariérou. Režim virtuálního safety caru přerušil pokusy dalších pilotů na dráze. Avšak monačtí maršálové vůz Ferrari velmi rychle uklidili a tak jsme mohli pokračovat.
Lewis Hamilton mezitím šel na první místo s časem 1:12.034, zatímco na druhé pozici před dalším Mercedesem se objevil Max Verstappen (1:12.176) a čtvrté místo okupoval Pierre Gasly (1:12.522). Valtteri Bottas těsně před přelomem tréninku do druhé poloviny zlepšil svůj výkon (1:11.835) a v pořadí se srovnali Mercedesy a Red Bully za sebe. Charles Leclerc však při snaze o lepší čas dostihl za tunelem Antonia Giovinazziho a kolo měl tímto zasaženo. Zatímco vysoko se sympaticky držel Alexander Albon (1:12.701).
Pořadí po 30 minutách: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Alexander Albon, Kimi Räikkönen, Charles Leclerc, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi.
Charles Leclerc se dalším pokusem vyšvihl těsně za Verstappena na čtvrté místo (1:12.197). Na voze Pierra Gaslyho se pracovalo v garáži, v záběrech bylo zřejmé, že předním křídlem si zabrousil o vozovku. Na trati se jednu chvíli proháněly pouze oba vozy Toro Rosso, avšak klid netrval dlouho.
Další čerstvé pneumatiky nasadil Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Pětinásobný šampion prvním pokusem nezazářil a ztratil hned v prvním sektoru, zatímco monacký jezdec ve stejném úseku okruhu čas naopak vylepšil a přetahoval se o nejlepší kolo s Valtteri Bottasem (1:11.338) a Ferrari šlo do čela (1:11.265), Lewis Hamilton zaznamenal jen osobní zlepšení ve všech sektorech (1:11.478).
👀⬇️ We'll keep you posted#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/EP1mNWfNrA
— Formula 1 (@F1) May 25, 2019Ajaj, přišla nepříjemná zpráva pro fanoušky Ferrari! Domácí jezdec Charles Leclerc bude totiž vyšetřován za svou jízdu pod virtuálním safety carem, jenž byl vyhlášen z důvodu nehody jeho stájového kolegy. Daniel Ricciardo se zatím dokázal umístit za oběma vozy Toro Rosso na šesté místo (1:12.519), sedmý čas stále zůstával v držení Sebastiana Vettela.
Pořadí po 45 minutách: Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen a Alexander Albon.
V závěru tréninku vyšlo sluníčko a povrch dráhy se začal pomalu ohřívat (36°C). Lance Stroll zaparkoval po probrzdění předních kol v únikové zóně první zatáčky. Následovala zpátečka a poklidný návrat na závodní trať. Pár minut před koncem zůstávalo pořadí stále celkem beze změn. Leclerc se na dalších čerstvých gumách neustále snažil ze svého vozu vydolovat maximum, avšak sebe nepřekonával, zatímco Lewis Hamilton si musel střihnout šikanu za tunelem.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.