Šéf Renaultu Cyril Abiteboul prozradil, že jejich motory nemohly být v úvodu sezóny 2019 kvůli problému s ojnicemi využívány na plný výkon.
Letos sice vyšlo najevo, že má potíže s motorgenerátorem pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), prvotní příčina však zůstávala ukryta. Až tento víkend v Monaku bude moci výkon zvednout, v úzkých ulicích pobřežního státu to však moc velký vliv na výsledné časy mít nebude - více se to pozná až v další velké ceně v Kanadě.
"Tuto zimu jsme měli možnost se znovu pořádně zaměřit na výkon a konkurenceschopnost. Vědomě jsme se proto rozhodli, že se budeme soustředit na výkonnost na úkor spolehlivosti," připouští šéf Renaultu, který je v šampionátu konstruktérů po úvodních 5 závodech až na osmém místě.
"Znamená to, že počet motorů, které jsme měli využít na dynamometru pro zajištění spolehlivosti, byl využit pro vývoj výkonnosti. Vedlo to k velmi dobrému počátku z pohledu výkonu motoru, ale spolehlivost byla pod úrovni standardu," uvědomuje si Abiteboul.
"Ze dvou důvodů, z nichž jeden znáte - to bylo MGU-K, a z druhého, který neznáte. Za Nicovou poruchou v Bahrajnu stálo selhání ojnice, tedy části, u které si typicky nepřejete, aby se selhala, protože jde o součástku ve spodní části motoru, a zároveň o fundamentální součástku," popisuje Francouz.
V Šanghaji a v Baku proto Renault nemohl využívat plný výkon: "Šlo o problém, na který jsme v zimě nepřišli. Opravdu jsme neměli žádný záložní plán, ale zároveň mohu říci, že šlo pro organizaci o ránu. Po závodě jsme museli přijmout kontrolní opatření, jež značně snížila výkon poskytovaný v následujících závodech."
"Mohu také říci, že všichni zainteresovaní zareagovali úžasně. Do pěti týdnů se nám problém podařilo identifikovat, pochopit a přijít s novým řešením, zajistit nové díly, otestovat je, odsouhlasit ke kompletnímu cyklu a postavit nové motory v dostatečném množství pro nás a pro McLaren ve Španělsku. Proto jsme tam nasazovali nové motory," odhaluje Abiteboul.
50kW cíl, od Monaka s plným výkonemAni tam je ale ještě neprovozovali na plný výkon: "V Barceloně jsme udělali jeden krok s výkonem, ne plný, protože jsme chtěli z ní získat zpětnou vazbu, provést určitou kontrolu a zajistit, že všechno je OK. Od tohoto víkendu ale dojde k dalšímu kroku, takže se v podstatě dostáváme zpět na úroveň výkonnosti motoru z počátku sezóny, kdy byl velmi silný."
Poté nárůst konkretizuje: "Abych dal pro představu nějaká čísla, za 12 měsíců jsme u motoru chtěli získat 50 kW. Získali jsme jich 40 a za cíl máme během sezóny dalších 10 v tom nejlepším módu. Z naší analýzy jsme nyní v závodě na stejné úrovni jako Ferrari a Mercedes a v kvalifikaci jsme za Ferrari. Od tohoto víkendu budeme zpět na té úrovni."
Pro GP Francie pak Renault připravuje také velké zlepšení šasi, na domácí půdě se bude chtít vytáhnout. Výsledkově se mu zatím moc nedaří, méně nasbíralo jen Toro Rosso a Williams, který ještě neskóroval.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.