Šéf Renaultu Cyril Abiteboul prozradil, že jejich motory nemohly být v úvodu sezóny 2019 kvůli problému s ojnicemi využívány na plný výkon.
Letos sice vyšlo najevo, že má potíže s motorgenerátorem pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), prvotní příčina však zůstávala ukryta. Až tento víkend v Monaku bude moci výkon zvednout, v úzkých ulicích pobřežního státu to však moc velký vliv na výsledné časy mít nebude - více se to pozná až v další velké ceně v Kanadě.
"Tuto zimu jsme měli možnost se znovu pořádně zaměřit na výkon a konkurenceschopnost. Vědomě jsme se proto rozhodli, že se budeme soustředit na výkonnost na úkor spolehlivosti," připouští šéf Renaultu, který je v šampionátu konstruktérů po úvodních 5 závodech až na osmém místě.
"Znamená to, že počet motorů, které jsme měli využít na dynamometru pro zajištění spolehlivosti, byl využit pro vývoj výkonnosti. Vedlo to k velmi dobrému počátku z pohledu výkonu motoru, ale spolehlivost byla pod úrovni standardu," uvědomuje si Abiteboul.
"Ze dvou důvodů, z nichž jeden znáte - to bylo MGU-K, a z druhého, který neznáte. Za Nicovou poruchou v Bahrajnu stálo selhání ojnice, tedy části, u které si typicky nepřejete, aby se selhala, protože jde o součástku ve spodní části motoru, a zároveň o fundamentální součástku," popisuje Francouz.
V Šanghaji a v Baku proto Renault nemohl využívat plný výkon: "Šlo o problém, na který jsme v zimě nepřišli. Opravdu jsme neměli žádný záložní plán, ale zároveň mohu říci, že šlo pro organizaci o ránu. Po závodě jsme museli přijmout kontrolní opatření, jež značně snížila výkon poskytovaný v následujících závodech."
"Mohu také říci, že všichni zainteresovaní zareagovali úžasně. Do pěti týdnů se nám problém podařilo identifikovat, pochopit a přijít s novým řešením, zajistit nové díly, otestovat je, odsouhlasit ke kompletnímu cyklu a postavit nové motory v dostatečném množství pro nás a pro McLaren ve Španělsku. Proto jsme tam nasazovali nové motory," odhaluje Abiteboul.
50kW cíl, od Monaka s plným výkonemAni tam je ale ještě neprovozovali na plný výkon: "V Barceloně jsme udělali jeden krok s výkonem, ne plný, protože jsme chtěli z ní získat zpětnou vazbu, provést určitou kontrolu a zajistit, že všechno je OK. Od tohoto víkendu ale dojde k dalšímu kroku, takže se v podstatě dostáváme zpět na úroveň výkonnosti motoru z počátku sezóny, kdy byl velmi silný."
Poté nárůst konkretizuje: "Abych dal pro představu nějaká čísla, za 12 měsíců jsme u motoru chtěli získat 50 kW. Získali jsme jich 40 a za cíl máme během sezóny dalších 10 v tom nejlepším módu. Z naší analýzy jsme nyní v závodě na stejné úrovni jako Ferrari a Mercedes a v kvalifikaci jsme za Ferrari. Od tohoto víkendu budeme zpět na té úrovni."
Pro GP Francie pak Renault připravuje také velké zlepšení šasi, na domácí půdě se bude chtít vytáhnout. Výsledkově se mu zatím moc nedaří, méně nasbíralo jen Toro Rosso a Williams, který ještě neskóroval.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.