Šéf Renaultu Cyril Abiteboul prozradil, že jejich motory nemohly být v úvodu sezóny 2019 kvůli problému s ojnicemi využívány na plný výkon.
Letos sice vyšlo najevo, že má potíže s motorgenerátorem pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), prvotní příčina však zůstávala ukryta. Až tento víkend v Monaku bude moci výkon zvednout, v úzkých ulicích pobřežního státu to však moc velký vliv na výsledné časy mít nebude - více se to pozná až v další velké ceně v Kanadě.
"Tuto zimu jsme měli možnost se znovu pořádně zaměřit na výkon a konkurenceschopnost. Vědomě jsme se proto rozhodli, že se budeme soustředit na výkonnost na úkor spolehlivosti," připouští šéf Renaultu, který je v šampionátu konstruktérů po úvodních 5 závodech až na osmém místě.
"Znamená to, že počet motorů, které jsme měli využít na dynamometru pro zajištění spolehlivosti, byl využit pro vývoj výkonnosti. Vedlo to k velmi dobrému počátku z pohledu výkonu motoru, ale spolehlivost byla pod úrovni standardu," uvědomuje si Abiteboul.
"Ze dvou důvodů, z nichž jeden znáte - to bylo MGU-K, a z druhého, který neznáte. Za Nicovou poruchou v Bahrajnu stálo selhání ojnice, tedy části, u které si typicky nepřejete, aby se selhala, protože jde o součástku ve spodní části motoru, a zároveň o fundamentální součástku," popisuje Francouz.
V Šanghaji a v Baku proto Renault nemohl využívat plný výkon: "Šlo o problém, na který jsme v zimě nepřišli. Opravdu jsme neměli žádný záložní plán, ale zároveň mohu říci, že šlo pro organizaci o ránu. Po závodě jsme museli přijmout kontrolní opatření, jež značně snížila výkon poskytovaný v následujících závodech."
"Mohu také říci, že všichni zainteresovaní zareagovali úžasně. Do pěti týdnů se nám problém podařilo identifikovat, pochopit a přijít s novým řešením, zajistit nové díly, otestovat je, odsouhlasit ke kompletnímu cyklu a postavit nové motory v dostatečném množství pro nás a pro McLaren ve Španělsku. Proto jsme tam nasazovali nové motory," odhaluje Abiteboul.
50kW cíl, od Monaka s plným výkonemAni tam je ale ještě neprovozovali na plný výkon: "V Barceloně jsme udělali jeden krok s výkonem, ne plný, protože jsme chtěli z ní získat zpětnou vazbu, provést určitou kontrolu a zajistit, že všechno je OK. Od tohoto víkendu ale dojde k dalšímu kroku, takže se v podstatě dostáváme zpět na úroveň výkonnosti motoru z počátku sezóny, kdy byl velmi silný."
Poté nárůst konkretizuje: "Abych dal pro představu nějaká čísla, za 12 měsíců jsme u motoru chtěli získat 50 kW. Získali jsme jich 40 a za cíl máme během sezóny dalších 10 v tom nejlepším módu. Z naší analýzy jsme nyní v závodě na stejné úrovni jako Ferrari a Mercedes a v kvalifikaci jsme za Ferrari. Od tohoto víkendu budeme zpět na té úrovni."
Pro GP Francie pak Renault připravuje také velké zlepšení šasi, na domácí půdě se bude chtít vytáhnout. Výsledkově se mu zatím moc nedaří, méně nasbíralo jen Toro Rosso a Williams, který ještě neskóroval.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.
Helmut Marko razantně popřel spekulace o tom, že by Max Verstappen byl blízko podpisu s Mercedesem. Podle něj smlouvu nepodepsal a ani nemůže.
George Russell zatím nemá smlouvu pro sezonu 2026, což otevírá prostor spekulacím o jeho budoucnosti. Mercedes i sám jezdec možná vyčkávají na vývoj situace na přestupovém trhu.
Lewis Hamilton rozbouřil domácí tribuny už během prvního pátečního tréninku, když zajel nejrychlejší čas a jasně naznačil, že na Silverstonu hodlá hrát hlavní roli. V britském souboji s Landem Norrisem měl zatím navrch a fanoušci na okruhu tak dostali první důvod k naději na silný víkend domácích jezdců.
Carlos Sainz varoval Mercedes i George Russella v souvislosti s možným příchodem Maxe Verstappena. Naznačil, že taková změna by mohla zásadně narušit týmovou rovnováhu.
McLaren dorazil na britskou Grand Prix s novou podlahou a přepracovanými zadními brzdovými kanálky. Tato technická vylepšení mají týmu pomoci udržet si náskok v šampionátu jezdců i konstruktérů.
Lewis Hamilton přiznal, že si s Ferrari promluvil o strategii v Rakousku, kde dostal stejnou jako Charles Leclerc. Nechce, aby situace dospěla do bodu, kdy by musel ignorovat týmové pokyny.
McLaren si vybudoval výrazný náskok před konkurencí, ale na dalším vývoji monopostu MCL39 nehodlá polevit. Tým dál usiluje o zlepšení výkonu i v probíhající sezóně.
Lewis Hamilton uvedl, že by ho zajímalo, co se stane, pokud Max Verstappen opustí Red Bull. Reagoval tak na rostoucí spekulace o nejisté budoucnosti nizozemského šampiona v týmu.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.