Ferrari musí okamžitě začít porážet Mercedes, chce-li ještě letos pomýšlet na boj o mistrovský titul. V Monaku tento víkend vzhledem k předchozím výsledkům ale nebude favoritem, podle některých by dokonce mohlo být až třetím nejrychlejším týmem. Pomohou italské stáji nové díly? Zatím se jí v šampionátu moc nedaří.
"Ostatní odvedli lepší práci než my. Má to jistě negativní stránky," přiznává Vettel, jenž na lídra šampionátu mířícího za svým 6. titulem - Lewise Hamiltona, ztrácí už skoro 50 bodů. "Pracujeme tvrdě - není to tak, že bychom polevili a v posledních několika týdnech se opalovali."
"Tady se může stát cokoliv, protože je ve hře tolik proměnných: provoz, bariéry, počasí - všechno to může nějako ovlivnit výsledek. A musím říct, že si zde zasloužíme dobrý výsledek," pokračuje pilot Ferrari již na monackém padoku.
"Pracovali jsme velmi tvrdě a stále tvrdě pracujeme, ale nepodařilo se nám získat výsledky, které jsme měli. Víme, že stále musíme pracovat na zlepšení, abychom dosáhli takové úrovně konkurenceschopnosti, jakou jsme měli na počátku sezóny," uvědomuje si Vettel.
Na 3,337 km dlouhém okruhu se první tréninky jedou již dnes. Pro jezdce jde o jedinečný zážitek: "Není pochyb o tom, že jde o nejikoničtější trať sezóny - nejprve uháníte do kopce, potom městskými uličkami dolů, než projedete ve tmě velmi rychlým tunelem do přístavu. Je fakt unikátní," popisuje německý pilot.
"Pro jezdce a inženýry je tahle hrbolatá trať úplně vzdálená od ostatních okruhů, na které jsme zvyklí - a to z toho činí ještě větší výzvu. Auta potřebují maximální aerodynamický přítlak a nastavení, které jezdci dodá potřebnou sebedůvěru, aby obrušoval zdi v honbě za nejrychlejším časem na kolo. Není zde prostor pro chybu a vzhledem k absenci skutečné rovinky je předjíždění takřka nemožné. Proto je důležité se dobře kvalifikovat," upozorňuje Vettel.
Je podle čtyřnásobného šampióna návrh letošního vozu SF90 chybný? "Hodně aut jezdí za námi, takže chybný návrh mají spíše oni. Takže rozhodně ne. Věřím, že máme dobré auto, momentálně však musíme hledat odpovědi. Tou hlavní je to, že Mercedes je lepší. Jsme s tím spokojeni? Nikoliv. Můžeme to přes noc změnit. Asi ne. Intenzívně ale pracujeme na zlepšení našeho vozu, na zrychlení a na tom, abychom se dostali zpět na špici."
Ferrari podle svého šéfa Mattii Binotta přivezlo pro tento víkend v Monte Carlu nové díly, které by mu měli pomoci stáhnout náskok Mercedesu, zároveň vyhodnocuje koncepty soupeřů a v továrně pracuje na novém předním zavěšení, které by mu mělo pomoci vyřešit velký neduh - nedotáčivost v zatáčkách.
"V Maranellu už pracujeme na vyhodnocování nových konceptů, a zároveň sem přivezeme některé další prvotní novinky. Velká cena slaví 90. leté výročí stejně jako Scuderia, což tento víkend činí ještě zvláštnějším. Monako je samozřejmě domácím závodem Charlese [Leclerca] a my si uvědomujeme, jak moc to pro něj znamená. A pro nás také," dodává Binotto.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.