Pět závodů a pět proher Ferrari v souboji o šampionát. Co k tomu dodat? Perfektní a téměř nechybující Mercedes, k tomu výborně fungující duo Hamilton a Bottas a bezkonkurenčně fungující vůz s třícípou hvězdou na čumáku. Německá stáj má všechny ingredience potřebné k úspěchu a v Maranellu začínají přemýšlet, kde všude mají problémy.
Letošní sezóna slibovala zajímavé boje na špičce, avšak zatím probíhají spíše jen v rámci jednoho týmu a tím je Mercedes. Ve Ferrari si po předsezónních testech hodně věřili, ale domeček z karet se jim velice brzy po startu sezóny začal rozpadat doslova před očima. Po dalším neúspěchu na španělském okruhu již začíná být situace v žebříčku šampionátu alarmující a italská stáj bude muset co nejdříve najít bolestivá místa, aby se mohli opět zvednout a největším konkurentům, mezi které se přidává i Red Bull, ještě pořádně zatopit.
"Než budu posuzovat náš výkon, skládám poklonu Mercedesu," říká šéf Ferrari Mattia Binotto. "V dosavadním průběhu sezóny byli opravdu velmi silní, takže si to zaslouží, pracují velmi dobře a velmi tvrdě, takže to není překvapením. Nicméně na naší straně si myslím také dokážeme pracovat velmi tvrdě a velmi dobře, sezóna ještě není u konce, nikdy to nevzdáme, myslím, že to je náš přístup. Takže máme se [odsud] toho moc co učit."
"Určitě jsme zklamáni ze závodu, jsme zklamáni z našeho výkonu během víkendu," pokračuje v hodnocení uplynulé grand prix. "Doufali jsme, že toho předvedeme víc. Myslím, že jsme přivezli pár úprav - aerodynamika, motor - a jaksi jsme očekávali, že budeme v boji, ale to nebyl tento případ. Vylepšení fungují dobře. Myslím, že po stránce výkonu, přímé rychlosti jsme dost dobří, ale určitě máme na voze nějaké slabiny, které tento víkend zvýraznil. Je to na nás, abychom se snažili pochopit, pracovat, zhodnotit, v budoucnu se zlepšit. Toto nás může v budoucnosti jenom posílit, což je závěrečný příběh tohoto víkendu."
I přes nasazení zbrusu nové specifikace pohonné jednotky, kterou Ferrari do ostrého závodního režimu přivezlo s měsíčním předstihem se však nezdá, že by tento krok italské stáji nějak významněji v bojích na trati pomohl. Binotto se ale nechce v hledání jádra jejich problémů nijak ukvapit.
"Ztrácíme hodně v každé zatáčce, ne pouze v posledním sektoru, mám na mysli to, že jsme pomalí v každé jednotlivé zatáčce, docela hodně nedotáčivosti," říká závěrem. "Není to jenom přítlak, je toho víc, je to něco, co skutečně potřebujeme analyzovat a pochopit. Jakýkoli dnešní brzký závěr bude špatným závěrem. Zabere to pár dní, abychom měli opravdu řádnou analýzu a snažili se tomu porozumět. Je to záležitost vyvážení, záležitost přítlaku, možná dokonce návrhu vozu. Myslím, že [dokud] nemáme odpověď, nechci se tím probírat."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.