Pět závodů a pět proher Ferrari v souboji o šampionát. Co k tomu dodat? Perfektní a téměř nechybující Mercedes, k tomu výborně fungující duo Hamilton a Bottas a bezkonkurenčně fungující vůz s třícípou hvězdou na čumáku. Německá stáj má všechny ingredience potřebné k úspěchu a v Maranellu začínají přemýšlet, kde všude mají problémy.
Letošní sezóna slibovala zajímavé boje na špičce, avšak zatím probíhají spíše jen v rámci jednoho týmu a tím je Mercedes. Ve Ferrari si po předsezónních testech hodně věřili, ale domeček z karet se jim velice brzy po startu sezóny začal rozpadat doslova před očima. Po dalším neúspěchu na španělském okruhu již začíná být situace v žebříčku šampionátu alarmující a italská stáj bude muset co nejdříve najít bolestivá místa, aby se mohli opět zvednout a největším konkurentům, mezi které se přidává i Red Bull, ještě pořádně zatopit.
"Než budu posuzovat náš výkon, skládám poklonu Mercedesu," říká šéf Ferrari Mattia Binotto. "V dosavadním průběhu sezóny byli opravdu velmi silní, takže si to zaslouží, pracují velmi dobře a velmi tvrdě, takže to není překvapením. Nicméně na naší straně si myslím také dokážeme pracovat velmi tvrdě a velmi dobře, sezóna ještě není u konce, nikdy to nevzdáme, myslím, že to je náš přístup. Takže máme se [odsud] toho moc co učit."
"Určitě jsme zklamáni ze závodu, jsme zklamáni z našeho výkonu během víkendu," pokračuje v hodnocení uplynulé grand prix. "Doufali jsme, že toho předvedeme víc. Myslím, že jsme přivezli pár úprav - aerodynamika, motor - a jaksi jsme očekávali, že budeme v boji, ale to nebyl tento případ. Vylepšení fungují dobře. Myslím, že po stránce výkonu, přímé rychlosti jsme dost dobří, ale určitě máme na voze nějaké slabiny, které tento víkend zvýraznil. Je to na nás, abychom se snažili pochopit, pracovat, zhodnotit, v budoucnu se zlepšit. Toto nás může v budoucnosti jenom posílit, což je závěrečný příběh tohoto víkendu."
I přes nasazení zbrusu nové specifikace pohonné jednotky, kterou Ferrari do ostrého závodního režimu přivezlo s měsíčním předstihem se však nezdá, že by tento krok italské stáji nějak významněji v bojích na trati pomohl. Binotto se ale nechce v hledání jádra jejich problémů nijak ukvapit.
"Ztrácíme hodně v každé zatáčce, ne pouze v posledním sektoru, mám na mysli to, že jsme pomalí v každé jednotlivé zatáčce, docela hodně nedotáčivosti," říká závěrem. "Není to jenom přítlak, je toho víc, je to něco, co skutečně potřebujeme analyzovat a pochopit. Jakýkoli dnešní brzký závěr bude špatným závěrem. Zabere to pár dní, abychom měli opravdu řádnou analýzu a snažili se tomu porozumět. Je to záležitost vyvážení, záležitost přítlaku, možná dokonce návrhu vozu. Myslím, že [dokud] nemáme odpověď, nechci se tím probírat."
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.