Během úvodního tréninku na závod v Barceloně týmy zkoušejí novinky, které sem přivezly. Nejrychlejší čas si připsal Valtteri Bottas, který však ke konci už nevyjel kvůli problémům s únikem oleje. Sejné potíže měli i u Red Bullu. Ferrari rozdělilo Mercedesy. Stroll na konci rozbil své auto.
Jezdce a týmy čeká první páteční trénink před závodem v Barceloně. Tento okruh podle nejnovějších zpráv možná v následujících letech z kalendáře zmizí, avšak dnes zde opět začíná evropská část letošního ročníku. To mimo jiné znamená, že se v paddocku opět objevují motorhomy. A největší novinky v tomto směru?
Red Bull v Barceloně představil svůj nový motorhome. Jejich slavná Energy station je již minulostí a místo ní přivezli takzvaný Holzhaus (Dřevěný dům), který sdílejí i s týmem Toro Rosso.
Looking good in the Spanish sun 🇪🇸 Take a better look at our new #F1 home 👌👉 https://t.co/8Xfl77UxHk #SpanishGP pic.twitter.com/xceCj0RvvD
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) May 9, 2019
Nový motorhome představil i Racing Point. Pryč s růžovou, kterou jsme znali z posledních let v podání tehdejší Force Indie. Tým zvolil moderní skleněný design.
Co se pneumatik týče - Pirelli do Barcelony přivezlo tři nejtvrdší specifikace: tvrdou sadu (C1), která má vydržet nejdéle, dále žlutou středě-měkkou sadu (C2) a nejrychlejší červenou měkkou sadu (C3).
Notice anything a little... different? 👀🙌 if you're up for a tour of our new digs!#MakeItCount #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/VFBe8z5AGR
— SportPesa Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) May 9, 2019
Novinkami však hýří i auta. Podle Romaina Grosjeana je jejich Haas zbrusu nové auto. "Dokonce i zrcátka jsou nová," uvedl Francouz, který si tento vůz jako první vyzkouší. Mají novou podlahu, přední křídlo a další.
Také Racing Point volí variantu přímého srovnání starší a nové verze auta. Zaměřili se na mechanickou i aerodynamickou úpravu především v přední části auta.
Ani v Brackley nezahálejí. Mercedes má například nové přední křídlo či zrcátka a cílí na zlepšení cirkulace vzduchu kolem jejich bočnic. U jejich hlavních soupeřů, Ferrari, se zaměřili na aerodynamiku a také přivezli nové přední křídlo či kryt motoru.
Renault kromě novinek na šasi do Španělska, stejně jako Ferrari, veze navíc vylepšený motor. Řadu novinek představí i Red Bull, McLaren a další týmy. A každý doufá, že se právě ty jejich osvědčí a netrpělivě očekávají, až je budou moci vyzkoušet. A toho se konečně dočkali, protože na konci boxové uličky se objevuje zelená a tento důležitý trénink může začít.
Teplota vzduchu je 21 °C a trať má 30,7 °C. A na ťrať vyráží Kvjat, Magnussen v závěsu za nimi Albon, Norris, Ricciardo a Grosjean. Sainz si zkouší start a do instalačního kola vyjíždí i ostatní. Všichni, kromě Mercedesů.
První měřené kolo po téměř čtvrt hodině zajíždí Pierre Gasly s Red Bullem a má hodnotu 1:23,115 min na tvrdé sadě. Zůstává na trati a v dalších kolech se zlepšuje, nejlepší čas 1:21,410 min a po dvaceti minutách jeho nejrychlejší čas zní 1:21.016 min. Nikdo další zatím měřené kolo nezajel a na trati je ticho.
Mechanici Mercedesu usilovně pracují a Hamilton se usazuje do auta. A trať ožívá. Vyráží Bottas, Kvjat, Magnussen, Sainz, Grosjean i Giovinazzi a postupně se přidávají další.
Na měkkých pneumatikách zajíždí Norris čas 1:20,985 min. Hamilton si zkouší start a vyráží na trať, zatímco se objevují další a další měřené časy. Do čela jsou Hassy. Grosjean zajel 1:20,338 min a jeho týmový kolega Magnussen ztrácí 0,5 s.
Na trati je nyní velmi živo. Do čela jde Ferrari. Čas 1:19,757 min v podání Leclerca. Vettel na něj ztrácí 0,074 s. Avšak to platí jen chvíli, Bottas se zlepšuje a jde do čela (1:19,734 min). V dřívejším kole si Fin udělal menší výlet mimo trať. Na trati jsou všichni kromě Péreze a Kvjata a časy se rychle zlepšují. Do čela jde opět Ferrari. Vettel zajíždí 1:18,825 min.
Průběžné pořadí po první půl hodině tréninku: Vettel, Leclerc, Bottas, Grosjean, Magnussen, Norris, Ricciardo, Stroll, Räikkönen, Albon, Gasly, Sainz, Giovinazzi, Hamilton, Hülkenberg, Kvjat, Kubica, Verstappen, Pérez, Russel.
Verstappen málem bourá do Bottase při výjezdu z poslední šikany, Nizozemec nebyl spokojen, že ostatní jen "kroužili", zatímco on na to šlapal.
Half way through #FP1 and we rank:P5 @RGrosjean - 1:19.738P7 @KevinMagnussen - 1:19.930#HaasF1 #SpanishGP pic.twitter.com/r6igEreRxr
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) May 10, 2019
Vettel se zlepšuje - 1:18,407 min a tento čas je o 0,5 s rychlejší než jeho týmového kolegy Leclerca. Dobré kolo zajíždí Ricciardo a řadí se na třetí místo, který si jako první zkouší nový motor Renault. Stroll se v poslední zatáčce pěkně proletěl a přistání nebylo nejjemnější, pokračuje však dál bez problému. A téměř všichni nyni postupně zajeli do boxů.
Nejvíce kol v polovině tréninku zatím zajeli Gasly a Kvjat - mají jich na svém kontě 16. Na trať vyráží Russel po chvíli následován Norrisem, Grosjeanem, Magnussenem, Kvjatem a dalšími. Russel si stěžuje na špatnou trakci a nedotáčivost svého Williamsu.
Hamilton zatím zajel nejméně kol ze všech (konkrétně 8, stejný počet jako Kimi Räikkönen) a jeho nejrychlejší čas je 1:21,114, na nejrychlejšího ztrácí 2,7 s. Ještě má však půl hodiny.
Last 30 minutes into #FP1 #SpanishGP. pic.twitter.com/I1jsQ2NhlU
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 10, 2019
Grosjean si udělal výlet mimo trať v zatáčce číslo 7, pokračuje však dál. Bottas se zlepšuje a na měkké sadě zajíždí 1:17,990 min. Zlepšuje se také Leclerc, na Bottase však ztrácí 0,4 s.
A jak to vypadá s nejvyššími rychlostmi na rovince? Nejrychlejší zatím Räikkönen - 335,3 km/hod následován Leclercem (329,8 km/hod), Norrisem (327,3 km/hod), Sainzem (234 km/hod) či Strollem (323,7 km/hod).
Hamilton na to šlápl, zařadil se na čtvrté místo s časem 1:18,575 min na měkké sadě, na svého týmového kolegu ztrácí 0,624 s. Zlepšují se u Ferrari, Vettel jde před Leclerca. Němec na Bottase ztrácí 0,1 s a Monačan 0,2 s.
Box. Box. ✋ Got a question for the Team, fire us a quick tweet and we’ll do our best to answer your questions before the flag falls on #FP1... 👇 pic.twitter.com/eQzNLlkw4K
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 10, 2019
Průběžné pořadí 20 minut před koncem tréninku: Bottas, Lecler, Vettel, Hamilton, Grosjean, Sainz, Magnussen, Gasly, Kvjat, Hülkenberg, Ricciardo, Verstappen, Stroll, Giovinazzi, Norris, Albon, Pérez, Räikkönen, Kubica, Russel.
Týmy přezuly na měkkou sadu, avšak nyní žádná větší zlepšení nevidíme. Krouží například Vettel, Gasly, Pérez či Räikkönen. U Haasu má novinky pouze Grosjean, který na svého týmového kolegu ztrácí téměř tři desetiny. Hamilton, Sainz, Norris a Russell vyrážejí k posledním kolům dnešního tréninku.
Bottas už nevyjede. Mercedes potvrdil, že má problém s únikem oleje . Stené potíže má i Red Bull. Verstappenův vůz je v garáži a ani jeho už na trati neuvidíme. Nizozemec má na svém kontě nejméně kol ze všech, konkrétně 14. Naopak nejvíce jich ujel Kvjat (34). Russel přišel o svoje zrcátko, řada jezdců ještě jezdí, avšak časy nikdo nezlepšuje.
Minutu před koncem bourá Stroll v začáčce číslo 9 a je z toho červená vlajka a trénink tak končí. "Bože, dostal jsem se na trávu při nájezdu," hlásí Kanaďan. Jeho mechaniky čeká dost práce.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.