Liberty Media se od převzetí mocí nad kolotočem Formule 1 snaží zavádět různé změny tak, aby zvýšila atraktivitu celého šampionátu pro fanoušky a tím samozřejmě i pro nezbytné sponzory a zhodnotila tak své investice. Mimo debat o formátu závodních víkendů přišla před nějakým časem na přetřes i samotná kvalifikace.
Některé nápady na změny pravidel se uskutečnily, kupříkladu nejrychlejší kolo je od počátku letošní sezóny odměněno prémiovým bodem navíc. I kvalifikace prošla během let různými úpravami, pojďme si je tedy lehce připomenout...
HISTORICKÝ VÝVOJ
Rozdělení na páteční a sobotní část (1950-1995)První místo na roštu pak zajistil nejrychlejší dosažený čas. Bez jakýchkoli omezení na palivo, avšak závislost na rozdílném počasí v obou dnech značně ovlivňovala i samotnou podívanou. Různé éry také přinášely speciality ve formě kvalifikačních pneumatik nebo motorů.
Hodinový limit pro dvanáct možných pokusů (1996-2002)Toto ovšem často týmy využívaly k setrvání v garážích, než byla trať dostatečně připravena (vyčištěna a pogumována) jejich soupeři. Opět tedy často divácky neatraktivní.
Jednokolové souboje (2003-2005)Každý pilot měl trať jenom pro sebe, jedna etapa v pátek s nástupem dle aktuálního pořadí v šampionátu, druhá v sobotu od nejpomalejšího po nejrychlejšího z pátku a již s množstvím paliva do závodu. Opět zde do výsledků významně promlouvalo počasí.Následující rok přišla změna, kdy se obě etapy absolvovaly v sobotu a v pořadí dle výsledků předchozího závodu, což mělo řešit potíže s počasím. Nicméně jen zčásti, protože když hrozil ke konci kvalifikace déšť, stačilo v první etapě něco "pokazit" tak, aby pilot dosáhl pomalého času a poté mohl nastoupit v další etapě mezi prvními...No a konečně třetí doleštění pravidel v další sezóně, kdy nejprve došlo k opětovnému rozdělení na sobotní (s lehkým vozem) a nedělní část (s palivem do závodu) a o pořadí na roštu rozhodoval součet těchto dvou časů. Atraktivita první části tím ale padla a proto se formát po pár závodech vrátil pouze k sobotní jednokolové kvalifikaci (s palivem do závodu) v pořadí dle výsledků předchozího závodu.
Tříetapové klání s redukcí počtu účastníků po každé z její částí (od 2006)Rozdělení kvalifikace na tři části mělo ale během těchto let také svůj vývoj. První dvě sezóny se účastníkům v Q3 po jejím odjetí doplňovalo palivo na úroveň před jejím začátkem, piloti tak to závěrečné části nastupovali s množstvím paliva do startu závodu a mnohdy tak pouze několik kol projížděli benzín, aby ho pak stejně dostali zpátky.Další dva roky došlo k mírné úpravě pravidel, kdy odpadlo zmíněné doplňování paliva, avšak zde se pak spíše soupeřilo v tom, kdo si ho dokáže do závodu přenést více.Od sezóny 2010 došlo k zákazu doplňování paliva během závodu, což v kvalifikaci umožnilo jízdu s lehkým vozem. Jepičí život měla její kosmetická úprava v roce 2016, kdy během jednotlivých částí docházelo k průběžnému odpadávání pilotů po každých devadesáti sekundách. Avšak účinek byl zcela opačný, než tvůrci této změny zamýšleli a trať ke konci spíše zela prázdnotou, než aby se na dráze urputně bojovalo a po pár závodech proběhl návrat k současnému průběhu.
SOUČASNOST
Obecně by se dalo říct, že aktuální organizace kvalifikace celkem funguje a zejména v závěrečných fázích druhé a třetí části nabízí vzrušující momenty. Debatovalo se o možnosti rozšíření počet stávajících etap kvalifikace ze tří (Q1-3) celkem na čtyři s tím, že by v současném startovním poli odpadávali na konci každé z jejích částí čtyři piloti, čímž by pro nově vzniklou Q4 zbylo pouze osm soupeřů.
Samotný účel vzniku případné čtvrté části kvalifikace je tak možná jednodušší, než by se na první pohled mohl zdát. Televizní stanice by tímto totiž získaly extra pauzu navíc k odvysílání většího počtu reklam...
Tato změna by ovšem znamenala větší počet sad pneumatik pro jednotlivé stáje a to zejména pro ty s menším rozpočtem by představovalo citelný zásah, dle zdrojů od RaceFans by se jednalo o navýšení až o jeden milion dolarů. To ale v době snah o snižování nákladů nehraje zejména účastníkům šampionátu ze středu pole příliš do karet a tudíž i nejméně pro rok 2020 bude zachován současný stav.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.