Jedna trať, jeden časový limit a hned deset jezdců chce mít na dráze co nejlepší podmínky pro zajetí svého co nejlepšího měřeného kola. A to nekončí vždy dobře, alespoň ne pro všechny účastníky. A ne všichni pak mají na vzniklou situaci shodný názor...
V samotném závěru kvalifikace na čínskou grand prix nechali někteří své závěrečné jízdy takřka na poslední chvíli a hned čtyři piloti nestihli najet do měřeného kola. Důvod byl zcela jasný - každý by rád vyrážel na dráhu co nejpozději (dobře pogumovaná trať) a zároveň měl před sebou dostatečný odstup od ostatních vozů (čistý vzduch). Samozřejmě se to nemůže podařit všem a tak pro podobné situace existuje jakési nepsané pravidlo o tom, že se jezdci nebudou těsně před ostrým kolem předjíždět. Ale jak už to tak bývá, ani na toto nemají všichni stejný pohled na věc.
Asi nejrozzlobenějším účastníkem třetí části kvalifikace byl beze sporu Max Verstappen, jehož na konci přípravného kola předjeli Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg a Daniel Ricciardo. "Snažil jsem se následovat Ferrari přede mnou a snažil se být hodný," říká holandský pilot stáje Red Bull. "Také jsem ho býval mohl předjet, ale to není to, co v kvalifikaci děláte. Tentokrát jsem se nechal nachytat, takže samozřejmě z toho nemám radost, ale ono se to otočí a ostatním se to vrátí. Naštve to, protože jsme dnes mohli bojovat o třetí místo. Teď prostě musíme více předjíždět. Je to v zásadě druh džentlmenské dohody, že zůstanete vzadu, tak jsem to udělal. Nicméně jsem si myslel, že nám stále zbývá nějakých dvacet, třicet sekund. Řekl bych, že ta další auta vzadu, která mě potom předjela, dostala pokyn od svých inženýrů, aby si pospíšila, protože zbývalo pouze deset sekund. Tak to je."
"Nikoli," reagoval stručně Lewis Hamilton na souhlas s nepsanou úmluvou mezi jezdci. K úřadujícímu pětinásobnému šampionovi se přidává také Charles Leclerc. "Abych byl naprosto upřímný, pro nepředjíždění se v přípravném kole nemůžete mít nějakou dohodu, protože různé týmy mají různé strategie s pneumatikami," vysvětluje monacký pilot ve službách Ferrari. "V zásadě musíme sledovat to, co je nám řečeno, takže to bohužel není možné."
Také Daniel Ricciardo obhajuje svůj přístup k závěrečným fázím kvalifikačního klání. "Musíte jet," říká. "Myslím, že každý to prostě nechal na poslední chvíli. Lidé jsou naštvaní, protože jak bych řekl, byli jsme na hraně. Musíte udělat to, co musíte udělat. Obvykle existuje nějaká etiketa, ale ta tím, jak to bylo těsné, šla bokem."
K incidentu se vyjádřil také Sebastian Vettel. "Zjevně to každý načasoval stejně, takže pro nás všechny zbyl jeden flek," hájí své počínání. "Jestliže jste byli na konci vláčku, což já byl, pak to bylo docela složité. Když mi tým sdělil, že máme jenom desetisekundovou rezervu na to, abychom včas protnuli cílovou čáru pro další pokus, neměl jsem o čem přemýšlet. Nevím, zda ostatním nebylo řečeno, že když každý zrychlí, což jsem učinil, pak bychom to všichni stihli. Nicméně v ten moment jsem dal samozřejmě přednost tomu, abych zvládl kolo. Vypadá to tak, že ostatní si toho nebyli vědomi."
S nějakou nepsanou dohodou mezi piloty se nijak zvlášť nechce zabývat ani Kevin Magnussen, jenž přitom sám společně se svým stájovým kolegou Romainem Grosjeanem přišel špatným načasováním o možnost uskutečnit ještě jedno ostré kolo. "Ke konci toho kola to bylo docela zapeklité," říká dánský jezdec závodící za Haas. "Každý se snažil odstartovat, ale zároveň měl někoho před sebou a skončilo to tak, že toho bylo příliš a pár kluků to stálo kolo. Každý také vyrážel z boxů v přesně tu samou chvíli. Byli jsme jeden před druhým a již to bylo trochu napjaté a pak ke konci kola jste nevěděli, zda se pokusit ty lidi předjet, v jakém případě se pokusí bránit. Nechci být za kreténa. Závodíme, nejsem příliš za toto džentlmenské pravidlo. Na nikoho jsem nezaútočil, ne proto, že bych byl džentlmen, ale protože jsem si myslel, že moje šance na postup přes ostatní by byly docela nízké, jelikož oni vás nechějí pustit a je to prostě komplikované. Nechci nikoho naštvat, nevidím v tom žádný smysl. Snažím se dělat svou vlastní věc a snažím se za sebe mít slušnou kvalifikaci a nikdy bych se nesnažil kohokoli jenom tak bezdůvodně naštvat."
Závěrem bude následovat ještě ukázka z rádiové komunikace některých jezdců. Expresivní výrazy nechávám na fantazii čtenáře... ;-)
When "you're just trying to be nice" and... 👀#ChineseGP 🇨🇳 #Race1000 @Max33Verstappen pic.twitter.com/mGCv0R7BUJ
— Formula 1 (@F1) April 13, 2019Max Verstappentým > jezdec: "Ok, potřebujeme minimálně pětisekundovou mezeru na Leclerca."tým > jezdec (předjíždí ho Vettel): "Ok, momentálně tři a půl."tým > jezdec: "Pět sekund na Vettela. Pojďme na to."tým > jezdec (předjíždí ho Hülkenberg): "Kámo, musíš teď jet."jezdec > tým (nestíhá protnout cílovou čáru): "Myslím tím do h****u. Jsem vyřízen, správně."tým > jezdec: "Skončili jsme."jezdec > tým: "Jo, to jsou takoví č****i, upřímně. Každý se pouze řadí a oni na to prostě s***u. Snaží se být pouze hodní, ale každý na to prostě s**e."Romain Grosjeantým > jezdec: "Nemáme rezervu. Zbývá dvacet sekund."tým > jezdec: "Patnáct sekund."tým > jezdec: "Pět sekund."jezdec > tým: "Musíte si ze mně dělat legraci."
Kevin Magnussentým > jezdec: "Ok, dotáhněme se na tu skupinu vpředu. Máme menší časovou tíseň, ale budeme v pohodě."tým > jezdec (předjíždí ho Gasly): "Máš osm sekund do začátku kola, mělo by to být v pohodě. Šlápni na to, abys začal kolo."jezdec > tým: "Cože do p****e?"tým > jezdec: "Nestihli jsme to."jezdec > tým: "Do h****u. K***a."tým > jezdec: "Ok, sorry chlape. Zmáčkni tlačíko IN."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.