ŠANGHAJ - KVALIFIKACE; Pole position v Čínské GP získal Valteri Bottas, který o 23 tisícin porazil týmového kolegu z Mercedesu Hamiltona. Na Ferrari zbyla druhá řada. Emoce se dají čekat v prohlášení Verstappena, kterého Vettel připravil o měřený čas, když porušil gentlemanskou dohodu.
První na dráhu vyrazili piloti Williamsu. Kubica si stěžoval na špatné vyvážení. Zatímco v trénincích ho trápila nedotáčivost, nyní se potýkal s přetáčivostí.
Na čelo tabulky se vyhoupl Leclerc s časem 1:34,069, ihned ho však překonal týmový kolega z Ferrari Vettel - 1:33,557. Hamilton dokázal přes široký výjezd v poslední zatáčce zajet okruh rychleji, ale následně ho překonal týmový kolega z Mercedesu Bottas - 1:32,658.
Verstappen se zařadil za Mercedesy, zatímco jeho týmový kolega Gasly bude muset zřejmě ještě jednou na dráhu. Leclercovi se také první měřené kolo nepodařilo, důvodem byl zřejmě hustý provoz na dráze a proto musel ještě na druhý pokus, který ho však na přední pozice opět nekatapultoval. Za pěticí na čele se seřadili Hülkenberg (+0,986), Sainz (+1,028), Ricciardo (+1,051), Grosjean (+1,094), Kvjat (+1,125), Gasly (+1,205), Perez (+1,368), Magnussen (+1,378), Räikkönen (+1,467), Norris (+1,490).
Druhá měřená kola objasnila nepostupující pětici - Stroll, Russell, Kubica a bez měřeného času zůstali Giovinazzi a Albon.
Ve druhé části začal velmi dobře opět Bottas, Vettel ztratil 5 desetin, Leclerc 6 desetin, následoval Hamilton a Verstappen. Grosjean chyboval a měřené kolo nedokončil. Bottas nikdy nestartoval z první řady na čínském okruhu, má tedy dostatečnou motivaci.
Bottas překvapivě nasadil nejměkčí směs, ale v průběhu kola zřejmě zvolnil, Räikkönen na poslední rovince ztratil výkon a nepostoupil. McLaren nepotvrdil vzestupnou tendenci z Bahrajnu, naopak továrnímu Renaultu prostřední část vyšla. Piloti Haasu zajeli téměř identický čas.
Hamilton nakonec na střední směsi sebral Bottasovi prvenství časem 1:31,637. Týmový kolega ztratil +0,091 vteřiny, následovali Vettel (+ 0,595), Leclerc (+ 0,687), Verstappen (+ 0,732), Gasly (+ 1,311), Hülkenberg (+ 1,331), Magnussen (+ 1,513), Grosjean (+ 1,519), Ricciardo (+ 1,577). Nepostoupili Kvjat, Perez, Räikkönen, Sainz, Norris.
Hamilton do závěrečné části vyrazil jako první a zajel čas 1:31,570. Už v průběhu jeho kola však bylo zřejmé, že Bottas jede rychleji v prvním a druhém sektoru. Rozhodl třetí, Hamilton ztratil jen 7 tisícin vteřiny.
Jinak tomu bylo u Ferrari, v boxu italské stáje bylo vidět rozčarování. Vettel +0,438, Leclerc +0,538, mezi nimi na čtvrté pozici Verstappen +0,526. Gasly s druhým Red Bull zajel šestý čas a za ním se seřadili piloti Renaultu, zatímco Haas zůstal s oběma vozy v boxech.
Do rozhodujícího posledního měřeného kola najížděl Hamilton zvlášť pomalu a vytvořil za sebou vláček vozů, čímž zhoršil možnost konkurentům optimálně zahřát pneumatiky.
Boj o pole position se nakonec změnil v duel stříbrných šípů. Hamilton výrazně zrychlil proti svému předchozímu pokusu v prvním sektoru, Bottas naopak ztratil. Po druhém sektoru byly časy vyrovnány. Rozhodlo 23 tisícin vteřiny, o které byl Bottas rychlejší než Hamilton.
Dohru, minimálně emoční, bude mít zřejmě zmíněný okamžik stvořený Hamiltonem při nájezdu do rychlého kola, kdy Verstappena předjel z vnější strany Vettel a Holanďan tak ztratil možnost čas zlepšit. Bude jistě zajímavé sledovat, jak své rozhodnutí vysvětlí a jak na něj bude pilot Red Bullu reagovat.
Dnešní kvalifikace pak nabídla zajímavé finále, týmy se seřadily v tabulce časů přesně za sebou - Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault, Haas.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.