ŠANGHAJ - KVALIFIKACE; Pole position v Čínské GP získal Valteri Bottas, který o 23 tisícin porazil týmového kolegu z Mercedesu Hamiltona. Na Ferrari zbyla druhá řada. Emoce se dají čekat v prohlášení Verstappena, kterého Vettel připravil o měřený čas, když porušil gentlemanskou dohodu.
První na dráhu vyrazili piloti Williamsu. Kubica si stěžoval na špatné vyvážení. Zatímco v trénincích ho trápila nedotáčivost, nyní se potýkal s přetáčivostí.
Na čelo tabulky se vyhoupl Leclerc s časem 1:34,069, ihned ho však překonal týmový kolega z Ferrari Vettel - 1:33,557. Hamilton dokázal přes široký výjezd v poslední zatáčce zajet okruh rychleji, ale následně ho překonal týmový kolega z Mercedesu Bottas - 1:32,658.
Verstappen se zařadil za Mercedesy, zatímco jeho týmový kolega Gasly bude muset zřejmě ještě jednou na dráhu. Leclercovi se také první měřené kolo nepodařilo, důvodem byl zřejmě hustý provoz na dráze a proto musel ještě na druhý pokus, který ho však na přední pozice opět nekatapultoval. Za pěticí na čele se seřadili Hülkenberg (+0,986), Sainz (+1,028), Ricciardo (+1,051), Grosjean (+1,094), Kvjat (+1,125), Gasly (+1,205), Perez (+1,368), Magnussen (+1,378), Räikkönen (+1,467), Norris (+1,490).
Druhá měřená kola objasnila nepostupující pětici - Stroll, Russell, Kubica a bez měřeného času zůstali Giovinazzi a Albon.
Ve druhé části začal velmi dobře opět Bottas, Vettel ztratil 5 desetin, Leclerc 6 desetin, následoval Hamilton a Verstappen. Grosjean chyboval a měřené kolo nedokončil. Bottas nikdy nestartoval z první řady na čínském okruhu, má tedy dostatečnou motivaci.
Bottas překvapivě nasadil nejměkčí směs, ale v průběhu kola zřejmě zvolnil, Räikkönen na poslední rovince ztratil výkon a nepostoupil. McLaren nepotvrdil vzestupnou tendenci z Bahrajnu, naopak továrnímu Renaultu prostřední část vyšla. Piloti Haasu zajeli téměř identický čas.
Hamilton nakonec na střední směsi sebral Bottasovi prvenství časem 1:31,637. Týmový kolega ztratil +0,091 vteřiny, následovali Vettel (+ 0,595), Leclerc (+ 0,687), Verstappen (+ 0,732), Gasly (+ 1,311), Hülkenberg (+ 1,331), Magnussen (+ 1,513), Grosjean (+ 1,519), Ricciardo (+ 1,577). Nepostoupili Kvjat, Perez, Räikkönen, Sainz, Norris.
Hamilton do závěrečné části vyrazil jako první a zajel čas 1:31,570. Už v průběhu jeho kola však bylo zřejmé, že Bottas jede rychleji v prvním a druhém sektoru. Rozhodl třetí, Hamilton ztratil jen 7 tisícin vteřiny.
Jinak tomu bylo u Ferrari, v boxu italské stáje bylo vidět rozčarování. Vettel +0,438, Leclerc +0,538, mezi nimi na čtvrté pozici Verstappen +0,526. Gasly s druhým Red Bull zajel šestý čas a za ním se seřadili piloti Renaultu, zatímco Haas zůstal s oběma vozy v boxech.
Do rozhodujícího posledního měřeného kola najížděl Hamilton zvlášť pomalu a vytvořil za sebou vláček vozů, čímž zhoršil možnost konkurentům optimálně zahřát pneumatiky.
Boj o pole position se nakonec změnil v duel stříbrných šípů. Hamilton výrazně zrychlil proti svému předchozímu pokusu v prvním sektoru, Bottas naopak ztratil. Po druhém sektoru byly časy vyrovnány. Rozhodlo 23 tisícin vteřiny, o které byl Bottas rychlejší než Hamilton.
Dohru, minimálně emoční, bude mít zřejmě zmíněný okamžik stvořený Hamiltonem při nájezdu do rychlého kola, kdy Verstappena předjel z vnější strany Vettel a Holanďan tak ztratil možnost čas zlepšit. Bude jistě zajímavé sledovat, jak své rozhodnutí vysvětlí a jak na něj bude pilot Red Bullu reagovat.
Dnešní kvalifikace pak nabídla zajímavé finále, týmy se seřadily v tabulce časů přesně za sebou - Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault, Haas.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.