ŠANGHAJ - KVALIFIKACE; Pole position v Čínské GP získal Valteri Bottas, který o 23 tisícin porazil týmového kolegu z Mercedesu Hamiltona. Na Ferrari zbyla druhá řada. Emoce se dají čekat v prohlášení Verstappena, kterého Vettel připravil o měřený čas, když porušil gentlemanskou dohodu.
První na dráhu vyrazili piloti Williamsu. Kubica si stěžoval na špatné vyvážení. Zatímco v trénincích ho trápila nedotáčivost, nyní se potýkal s přetáčivostí.
Na čelo tabulky se vyhoupl Leclerc s časem 1:34,069, ihned ho však překonal týmový kolega z Ferrari Vettel - 1:33,557. Hamilton dokázal přes široký výjezd v poslední zatáčce zajet okruh rychleji, ale následně ho překonal týmový kolega z Mercedesu Bottas - 1:32,658.
Verstappen se zařadil za Mercedesy, zatímco jeho týmový kolega Gasly bude muset zřejmě ještě jednou na dráhu. Leclercovi se také první měřené kolo nepodařilo, důvodem byl zřejmě hustý provoz na dráze a proto musel ještě na druhý pokus, který ho však na přední pozice opět nekatapultoval. Za pěticí na čele se seřadili Hülkenberg (+0,986), Sainz (+1,028), Ricciardo (+1,051), Grosjean (+1,094), Kvjat (+1,125), Gasly (+1,205), Perez (+1,368), Magnussen (+1,378), Räikkönen (+1,467), Norris (+1,490).
Druhá měřená kola objasnila nepostupující pětici - Stroll, Russell, Kubica a bez měřeného času zůstali Giovinazzi a Albon.
Ve druhé části začal velmi dobře opět Bottas, Vettel ztratil 5 desetin, Leclerc 6 desetin, následoval Hamilton a Verstappen. Grosjean chyboval a měřené kolo nedokončil. Bottas nikdy nestartoval z první řady na čínském okruhu, má tedy dostatečnou motivaci.
Bottas překvapivě nasadil nejměkčí směs, ale v průběhu kola zřejmě zvolnil, Räikkönen na poslední rovince ztratil výkon a nepostoupil. McLaren nepotvrdil vzestupnou tendenci z Bahrajnu, naopak továrnímu Renaultu prostřední část vyšla. Piloti Haasu zajeli téměř identický čas.
Hamilton nakonec na střední směsi sebral Bottasovi prvenství časem 1:31,637. Týmový kolega ztratil +0,091 vteřiny, následovali Vettel (+ 0,595), Leclerc (+ 0,687), Verstappen (+ 0,732), Gasly (+ 1,311), Hülkenberg (+ 1,331), Magnussen (+ 1,513), Grosjean (+ 1,519), Ricciardo (+ 1,577). Nepostoupili Kvjat, Perez, Räikkönen, Sainz, Norris.
Hamilton do závěrečné části vyrazil jako první a zajel čas 1:31,570. Už v průběhu jeho kola však bylo zřejmé, že Bottas jede rychleji v prvním a druhém sektoru. Rozhodl třetí, Hamilton ztratil jen 7 tisícin vteřiny.
Jinak tomu bylo u Ferrari, v boxu italské stáje bylo vidět rozčarování. Vettel +0,438, Leclerc +0,538, mezi nimi na čtvrté pozici Verstappen +0,526. Gasly s druhým Red Bull zajel šestý čas a za ním se seřadili piloti Renaultu, zatímco Haas zůstal s oběma vozy v boxech.
Do rozhodujícího posledního měřeného kola najížděl Hamilton zvlášť pomalu a vytvořil za sebou vláček vozů, čímž zhoršil možnost konkurentům optimálně zahřát pneumatiky.
Boj o pole position se nakonec změnil v duel stříbrných šípů. Hamilton výrazně zrychlil proti svému předchozímu pokusu v prvním sektoru, Bottas naopak ztratil. Po druhém sektoru byly časy vyrovnány. Rozhodlo 23 tisícin vteřiny, o které byl Bottas rychlejší než Hamilton.
Dohru, minimálně emoční, bude mít zřejmě zmíněný okamžik stvořený Hamiltonem při nájezdu do rychlého kola, kdy Verstappena předjel z vnější strany Vettel a Holanďan tak ztratil možnost čas zlepšit. Bude jistě zajímavé sledovat, jak své rozhodnutí vysvětlí a jak na něj bude pilot Red Bullu reagovat.
Dnešní kvalifikace pak nabídla zajímavé finále, týmy se seřadily v tabulce časů přesně za sebou - Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault, Haas.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.