BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jaké strategie budou volit pro zítřejší závod? Kdo byl nejrychlejší na rovinkách a kde nejvíce získaval traťový rekordman Charles Leclerc?
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h.
Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky. FIA zde letos přidala novou DRS zónu (na okruhu jsou nyní celkem tři - viz mapa níže).
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou.
Nejlepší formu dnes měl Leclerc, jenž dosáhl nejrychlejších časů v 1. a 3. sektoru a byl z toho rekord okruhu (pomohla i třetí DRS zóna). Svého podstatně zkušenějšího týmového kolegu Vettela za sebou nechal o čtvrt sekundy. Zasloužené první pole-position 21 letého mladíka po bezchybném výkonu ve všech částech!
Mercedesy byly v Q3 Ferrari mnohem blíže než v trénincích, Hamiltonovi přesto na Leclerca scházelo přes 3 desetiny sekundy. Bottas sice dosáhl rekord v 2. sektoru, na trati však nechal nejvíce z pilotů v první desítce. Ferrari po 62. v historii s oběma vozy obsadilo první řadu, čímž se vyrovnalo McLarenu a Williamsu.
Čisté kolo z nich zajeli pouze Verstappen a Sainz. Red Bull je sice v pátý hned za Ferrari a Stříbrnými šípy, ale pokud by Magnussen dokázal poskládat dohromady nejlepší sektory do jednoho kola jako Max, tak by byl před ním.
McLaren se poprvé od Malajsie 2017 dostal s oběma vozy do poslední části kvalifikace a na počátku sezóny je příjemným překvapením. Oba mladíci jezdí solidně, byť Norris se dnes v Q3 na rozdíl od Austrálie dopustil několika drobných chyb, přestože trať dobře zná. Nejvíce ztratil kvůli nedotáčivosti v zatáčce č. 10.
V Melbourne byl sice velmi rychlý na rovinkách, jenže dost ztrácel v zatáčkách. Tentokrát tomu bylo opačně (Leclerc má sice nejvyšší rychlost na cílové čáře, pomohl mu ale velmi těsný závěs za Grosjeanem, jenž ho trestuhodně zbrzdil) a ukázal, že napravil loňské problémy s aerodynamikou. Navíc do Bahrajnu přivezl několik vylepšení, kterému mu ve vyrovnaném středu pole pomohly se prosadit.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Vettelovi s Ferrari - 327,7 km/h, Ricciardo s Renaultem ztrácel jen 0,4 km/h. Francouzský výrobce dosáhl se svým motorem velký pokrok, spokojeností s výkonem se netají ani šéfové McLarenu. Mercedesu patří zásluhou Strolla až třetí příčka se ztrátou 1,6 km/h, Albon s pohonnou jednotkou Hondy je s deficitem 2,8 km/h čtvrtý.
Pneumatiky a strategieMezi směsmi jsou přibližně sekundové rozdíly. Měkká degraduje rychlostí 0,19 s/kolo, středně-tvrdá 0,13 s/kolo a tvrdá 0,12 s/kolo. Z nejlepší desítky nebude nikdo startovat na středně-tvrdé směsi, kvůli velkým rozdílům mezi pneumatikami a vyrovnaném poli se na ní postoupit nedalo. Všichni piloti po celou kvalifikaci jezdili pouze na měkké směsi.
Bahrajn má nejdrsnější asfalt v celém kalendáři, proto Pirelli přivezlo to nejtvrdší, co má (jako tvrdá slouží C1 směs, středně-tvrdá C2 a měkká C3 směs). Limitujícím faktorem kvůli pomalým zatáčkám a časté prudké akceleraci jsou zadní pneumatiky, jež si budou muset jezdci hlídat.
Nejrychlejší strategií je dle simulací start na středně-tvrdé směsi s přechodem na tvrdou po 20 kolech. Druhou nejvýhodnější, jíž budou využívat piloti z Top 10, je start na měkké směsi s přezutím na tvrdou po 15 kolech. Fungovat by mohla i dvouzastávková strategie, kdy by piloti po startu na měkké směsi přezouvali na středně-tvrdou kolem 15. a 36. kola z celkových 57.
#F1 2018 vs 2019 analysis based on teams' best sectors in #BahrainGP qualifying 📊:- #AlfaRomeo & #McLaren have made biggest strides (over 1s)- #Ferrari & #Mercedes with marginal gain/loss- #RedBull lost over 0.5s switching to #Honda power - more than #WIlliams pic.twitter.com/JKvzqLJDIC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 1, 2019Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.