BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jaké strategie budou volit pro zítřejší závod? Kdo byl nejrychlejší na rovinkách a kde nejvíce získaval traťový rekordman Charles Leclerc?
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h.
Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky. FIA zde letos přidala novou DRS zónu (na okruhu jsou nyní celkem tři - viz mapa níže).
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou.
Nejlepší formu dnes měl Leclerc, jenž dosáhl nejrychlejších časů v 1. a 3. sektoru a byl z toho rekord okruhu (pomohla i třetí DRS zóna). Svého podstatně zkušenějšího týmového kolegu Vettela za sebou nechal o čtvrt sekundy. Zasloužené první pole-position 21 letého mladíka po bezchybném výkonu ve všech částech!
Mercedesy byly v Q3 Ferrari mnohem blíže než v trénincích, Hamiltonovi přesto na Leclerca scházelo přes 3 desetiny sekundy. Bottas sice dosáhl rekord v 2. sektoru, na trati však nechal nejvíce z pilotů v první desítce. Ferrari po 62. v historii s oběma vozy obsadilo první řadu, čímž se vyrovnalo McLarenu a Williamsu.
Čisté kolo z nich zajeli pouze Verstappen a Sainz. Red Bull je sice v pátý hned za Ferrari a Stříbrnými šípy, ale pokud by Magnussen dokázal poskládat dohromady nejlepší sektory do jednoho kola jako Max, tak by byl před ním.
McLaren se poprvé od Malajsie 2017 dostal s oběma vozy do poslední části kvalifikace a na počátku sezóny je příjemným překvapením. Oba mladíci jezdí solidně, byť Norris se dnes v Q3 na rozdíl od Austrálie dopustil několika drobných chyb, přestože trať dobře zná. Nejvíce ztratil kvůli nedotáčivosti v zatáčce č. 10.
V Melbourne byl sice velmi rychlý na rovinkách, jenže dost ztrácel v zatáčkách. Tentokrát tomu bylo opačně (Leclerc má sice nejvyšší rychlost na cílové čáře, pomohl mu ale velmi těsný závěs za Grosjeanem, jenž ho trestuhodně zbrzdil) a ukázal, že napravil loňské problémy s aerodynamikou. Navíc do Bahrajnu přivezl několik vylepšení, kterému mu ve vyrovnaném středu pole pomohly se prosadit.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Vettelovi s Ferrari - 327,7 km/h, Ricciardo s Renaultem ztrácel jen 0,4 km/h. Francouzský výrobce dosáhl se svým motorem velký pokrok, spokojeností s výkonem se netají ani šéfové McLarenu. Mercedesu patří zásluhou Strolla až třetí příčka se ztrátou 1,6 km/h, Albon s pohonnou jednotkou Hondy je s deficitem 2,8 km/h čtvrtý.
Pneumatiky a strategieMezi směsmi jsou přibližně sekundové rozdíly. Měkká degraduje rychlostí 0,19 s/kolo, středně-tvrdá 0,13 s/kolo a tvrdá 0,12 s/kolo. Z nejlepší desítky nebude nikdo startovat na středně-tvrdé směsi, kvůli velkým rozdílům mezi pneumatikami a vyrovnaném poli se na ní postoupit nedalo. Všichni piloti po celou kvalifikaci jezdili pouze na měkké směsi.
Bahrajn má nejdrsnější asfalt v celém kalendáři, proto Pirelli přivezlo to nejtvrdší, co má (jako tvrdá slouží C1 směs, středně-tvrdá C2 a měkká C3 směs). Limitujícím faktorem kvůli pomalým zatáčkám a časté prudké akceleraci jsou zadní pneumatiky, jež si budou muset jezdci hlídat.
Nejrychlejší strategií je dle simulací start na středně-tvrdé směsi s přechodem na tvrdou po 20 kolech. Druhou nejvýhodnější, jíž budou využívat piloti z Top 10, je start na měkké směsi s přezutím na tvrdou po 15 kolech. Fungovat by mohla i dvouzastávková strategie, kdy by piloti po startu na měkké směsi přezouvali na středně-tvrdou kolem 15. a 36. kola z celkových 57.
#F1 2018 vs 2019 analysis based on teams' best sectors in #BahrainGP qualifying 📊:- #AlfaRomeo & #McLaren have made biggest strides (over 1s)- #Ferrari & #Mercedes with marginal gain/loss- #RedBull lost over 0.5s switching to #Honda power - more than #WIlliams pic.twitter.com/JKvzqLJDIC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 1, 2019Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.