BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jaké strategie budou volit pro zítřejší závod? Kdo byl nejrychlejší na rovinkách a kde nejvíce získaval traťový rekordman Charles Leclerc?
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h.
Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky. FIA zde letos přidala novou DRS zónu (na okruhu jsou nyní celkem tři - viz mapa níže).
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou.
Nejlepší formu dnes měl Leclerc, jenž dosáhl nejrychlejších časů v 1. a 3. sektoru a byl z toho rekord okruhu (pomohla i třetí DRS zóna). Svého podstatně zkušenějšího týmového kolegu Vettela za sebou nechal o čtvrt sekundy. Zasloužené první pole-position 21 letého mladíka po bezchybném výkonu ve všech částech!
Mercedesy byly v Q3 Ferrari mnohem blíže než v trénincích, Hamiltonovi přesto na Leclerca scházelo přes 3 desetiny sekundy. Bottas sice dosáhl rekord v 2. sektoru, na trati však nechal nejvíce z pilotů v první desítce. Ferrari po 62. v historii s oběma vozy obsadilo první řadu, čímž se vyrovnalo McLarenu a Williamsu.
Čisté kolo z nich zajeli pouze Verstappen a Sainz. Red Bull je sice v pátý hned za Ferrari a Stříbrnými šípy, ale pokud by Magnussen dokázal poskládat dohromady nejlepší sektory do jednoho kola jako Max, tak by byl před ním.
McLaren se poprvé od Malajsie 2017 dostal s oběma vozy do poslední části kvalifikace a na počátku sezóny je příjemným překvapením. Oba mladíci jezdí solidně, byť Norris se dnes v Q3 na rozdíl od Austrálie dopustil několika drobných chyb, přestože trať dobře zná. Nejvíce ztratil kvůli nedotáčivosti v zatáčce č. 10.
V Melbourne byl sice velmi rychlý na rovinkách, jenže dost ztrácel v zatáčkách. Tentokrát tomu bylo opačně (Leclerc má sice nejvyšší rychlost na cílové čáře, pomohl mu ale velmi těsný závěs za Grosjeanem, jenž ho trestuhodně zbrzdil) a ukázal, že napravil loňské problémy s aerodynamikou. Navíc do Bahrajnu přivezl několik vylepšení, kterému mu ve vyrovnaném středu pole pomohly se prosadit.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Vettelovi s Ferrari - 327,7 km/h, Ricciardo s Renaultem ztrácel jen 0,4 km/h. Francouzský výrobce dosáhl se svým motorem velký pokrok, spokojeností s výkonem se netají ani šéfové McLarenu. Mercedesu patří zásluhou Strolla až třetí příčka se ztrátou 1,6 km/h, Albon s pohonnou jednotkou Hondy je s deficitem 2,8 km/h čtvrtý.
Pneumatiky a strategieMezi směsmi jsou přibližně sekundové rozdíly. Měkká degraduje rychlostí 0,19 s/kolo, středně-tvrdá 0,13 s/kolo a tvrdá 0,12 s/kolo. Z nejlepší desítky nebude nikdo startovat na středně-tvrdé směsi, kvůli velkým rozdílům mezi pneumatikami a vyrovnaném poli se na ní postoupit nedalo. Všichni piloti po celou kvalifikaci jezdili pouze na měkké směsi.
Bahrajn má nejdrsnější asfalt v celém kalendáři, proto Pirelli přivezlo to nejtvrdší, co má (jako tvrdá slouží C1 směs, středně-tvrdá C2 a měkká C3 směs). Limitujícím faktorem kvůli pomalým zatáčkám a časté prudké akceleraci jsou zadní pneumatiky, jež si budou muset jezdci hlídat.
Nejrychlejší strategií je dle simulací start na středně-tvrdé směsi s přechodem na tvrdou po 20 kolech. Druhou nejvýhodnější, jíž budou využívat piloti z Top 10, je start na měkké směsi s přezutím na tvrdou po 15 kolech. Fungovat by mohla i dvouzastávková strategie, kdy by piloti po startu na měkké směsi přezouvali na středně-tvrdou kolem 15. a 36. kola z celkových 57.
#F1 2018 vs 2019 analysis based on teams' best sectors in #BahrainGP qualifying 📊:- #AlfaRomeo & #McLaren have made biggest strides (over 1s)- #Ferrari & #Mercedes with marginal gain/loss- #RedBull lost over 0.5s switching to #Honda power - more than #WIlliams pic.twitter.com/JKvzqLJDIC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 1, 2019Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.