BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Úvodní část závodního víkendu v Bahrajnu zvládli nejlépe jezdci Ferrari. Nejrychlejší Charles Leclerc nadělil Mercedesům sekundu, před ně se vlezl jeho týmový kolega Sebastian Vettel. Red Bully se seřadili až za nimi, nejlepším ze středu pole byl Carlos Sainz s McLarenem vybaveným čerstvou pohonnou jednotkou Renault.
Za pouštním dobrodružstvím se jako první vydal Giovinazzi s Alfou Romeo. Pirelli sem přivezlo to nejtvrdší ze svých směsí: C1, C2 (středně-tvrdá) a C3 (měkká). FIA pro zatraktivnění předjíždění přidala třetí DRS zónu - ta nová se nachází za zatáčkou č. 3 (podrobnější info zde).
Zdržení jsme v úvodu zaznamenali u Red Bullu, který řešil závadu na posilovači řízení ve voze Verstappena. Po 18 min se objevil na trati a hned se pustil do nejrychlejšího kola - 1:33,085 min.
Kubica byl za 5 min o 3,7 sekundy pomalejší. Polák před tréninkem uvedl, že se kvůli nedostatku náhradních dílů musí vyvarovat jízdy přes obrubníky, což jej bude stát i čas na kolo. Williams pro něj stále nemá novou podlahu, tu z Austrálie v továrně pouze narychlo slepil a opravil.
Sainz ve svém prvním kole na Verstappena ztratil 2,3 s. Jezdil už s novou pohonnou jednotkou, jelikož mu v Austrálii odešel motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), který nepůjde opravit. Opětovnou využitelnost zbylých komponent analyzuje Renault.
Po půlhodině dostal Stroll s Force Indií smyk a předním křídlem narazil v zatáčce č. 4 do bariéry, vůz ale jinak moc poškozen nebyl. Krátce nato zajel Vettel velmi rychlá kola: 1:32,299 a 1:31,747 min na měkkých pneumatikách, jež měly na kontě 7 kol.
Ferrari má co napravovat - v Bahrajnu chce ukázat, že vyřešilo své potíže z Austrálie a bude moci s Mercedesem opět bojovat o vítězství. Mercedesy se drží za rudými vozy, Bottas ztrácí 0,593 s a Hamilton 0,75 s, druhou příčku hájí s odstupem 0,137 s Leclerc.
Steady, Lance 😮Those tyres are cooked, and there's some front wing damage after the Canadian spins #BahrainGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/G8GgxWYyV4
— Formula 1 (@F1) March 29, 2019V polovině tréninku se k ostrému pokusu rozjíždí znovu Verstappen a o 74 tisícin sekundy překonává Vettela: 1:31,673 min. Hamilton se očividně trápí se zadní části svého vozu více než Bottas, mechanici mu mění zadní křídlo.
Oběma se v honbě za nejrychlejším časem daří: Bottas 1:31,328 a Hamilton 1:31,601 min. Po hodině se ale ke slovu opět hlásí piloti Ferrari: Vettel 1:30,617 a Leclerc 1:30,354 min - to je téměř sekunda náskoku na Stříbrné šípy!
K drobnému dramatu dochází mezi Sainzem a Räikkönenem. Španěl blokuje jezdce Alfy Romeo, a ten si stěžuje: "McLaren téměř narazil do mého boku." Sainzovi se daří a po hodině je nejrychlejším za velkou trojkou - na 7. místě ztrácí na Leclerca 1,6 s. Za nejlepší tým středu pole přitom označil Haas, jenž má mít na ostatní půl sekundy k dobru.
60 minutes on track completed, with a little under half an hour left to go for FP1. Carlos is currently in P7, Lando P14. #BahrainGP 🇧🇭 pic.twitter.com/9QB2ipU3OJ
— McLaren (@McLarenF1) March 29, 2019"Renault přes zimu odvedl velmi dobrou práci. Přišli s tím, co slíbili. Myslím, že z pohledu výkonu jsme na tom dobře," hodnotí šéf McLarenu Zak Brown.
V závěru se týmy jako obvykle věnovaly spíše delším jízdám, na pořadí se toho už moc neměnilo. Suverénně nejpomalejší je stále Williams, jenž za špičkou zaostává o 3,8 sekundy. Trápení slavného týmu doložil Russell 5 min před koncem smykem před zatáčkou č. 3.
K dramatickému okamžiku došlo v poslední minutě, kdy spolu kolidovali Hülkenberg a Giovinazzi, jenž moc snažil se dostat před svého německého soupeře. "Nemám ponětí, na co si hrál," stěžoval si pilot Renaultu. Spíše to však ve skutečnosti vypadalo na jeho chybu, protože do Giovinazziho zabočil on. Grosjean pro změnu dojel pomalu do boxů poté, co mu upadla pravá část předního křídla.
Více nám toho o formě napoví druhý trénink, jenž je kvůli časovému posunu všech částí víkendu také podstatně reprezentativnější - pojede se totiž podvečer za stejných podmínek jako kvalifikace a závod. V něm týmy získají klíčová data pro další průběh.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.