Máme za sebou první kvalifikační klání v této sezóně, jednotlivé týmy odhalily své karty a vzájemně poměřily síly na australském okruhu v Melbourne. Co na výsledky dnešní bitvy, kterou ovládl Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem, říkají samotní závodníci?
Lewis Hamilton, 1. místoStále se ještě třesu, je tady neuveřitelný dav lidí, děkuji všem co přišli, aby vytvořili tu atmosféru. Když jsme sem přijeli po testech, neměli jsme ponětí, kde budeme. Doufali jsme, že blízko, protože kluci pracovali tak tvrdě, i zde, po celý víkend, na dokonalosti. Valtteri zde odvedl výjimečnou práci, bylo to hodně těsné.
Valtteri Bottas, 2. místoOd třetí části kvalifikace jsme udělali skvělý postup s výkonností vozu. Je jasné, že bych byl raději na pole position. Ale pro tým je to skvělý den a uvidíme zítra, jak si povedema v závodě.
Toto Wolff, sportovní ředitelJsem ohromený, po testech to takhle nevypadalo. Tým do toho dal vše, odvedl skvělou práci. Je to neuvěřitelný pocit. Musíme ale zůstat stát oběma nohama na zemi. Lewis předvedl výborný výkon, jde o jeho oblíbenou trať. Dlouhé jízdy jsme měli dobré, ale vždy se může něco přihodit, nesmíme se dnes moc radovat - za kvalifikaci se body neudělují. Loni jsme to po výjezdu safety caru trochu pokazili, ale chyby se snad dopustíme jen jednou.
FERRARISebastian Vettel, 3. místoJsem zklamán s dnešním výsledkem. Byl bych raději, aby to bylo obráceně. Překvapilo mne, jak moc tvrdě jsme se museli prát o dobrý výsledek, ale závod je až zítra a budeme se snažit na něj co nejlépe připravit.
Charles Leclerc, 5. místoNejsem s sebou spokojen. V Q3 jsem neodvedl práci, což je škoda. Myslím, že Q1 a Q2… byly z mé strany, z pohledu řízení pozitivní. První jízda v Q3 byla docela v pořádku. Nicméně během druhého výjezdu jsem se dopustil chyby. Do první zatáčky jsem zablokoval kola a pak už to bylo z mého pohledu velmi nevyrovnané kolo. Je to škoda. Myslím, že první trojka byla určitě na dosah, první dvojka nikoli. Budeme ale pracovat na to, aby se to zlepšilo. Na této trati jsem se loni docela hodně trápil. Jsem si naprosto jist, že to bude lepší, ale zároveň také potřebuji zapracovat z mé strany na tom, aby bylo vše pohromadě, když je to zapotřebí.
Mattia Binotto, šéf týmuNemůžeme říct, že toto je výsledek, jaký jsme očekávali, ale jsme si dobře vědomi toho, že Albert Park není pro nás ideální tratí, jelikož její vlastnosti sesedí našemu vozu tak dobře. Samozřejmě se musíme zlepšit, ale nashromáždili jsme množství informací, abychom identifikovali oblasti, na kterých musíme pracovat. Seb jako obvykle ukázal, že ví, jak využít každý centimetr dráhy a Charles si prošel svým prvním skutečným testem, nicméně s pár malými chybami. Před námi leží dalších dvacet kvalifikací a jednadvacet závodů, takže je to dlouhá hra a jsme připraveni ji hrát.
RED BULLMax Verstappen, 4. místoS tím, jak se odvíjela kvalifikace jsme docela spokojen. Po několika obtížích, které jsme o víkendu měli, zejména toto ráno, jsem si dělal trochu starosti, ale kluci zde a v továrně pracovali opravdu jako jeden celek, aby našli dobré nastavení a myslím, že s druhou řadou můžeme být spokojeni. V Q1 to bylo skutečně těsné a na městském okruhu, jako je tento, to musíte trefit na poprvé. Měl jsem štěstí, že jsem zajel to druhé kolo, kdy jsem se zlepšil, ale bylo to opravdu o chlup, obzvlášť když jsme použili pouze jednu sadu pneumatik, na rozdíl od mnoha jiných. Rozhodně jsem pocítil ten extra výkon vycházející z kvalifikačního režimu, což je také velmi radostné. Najít slušné vyvážení bylo docela záludné a z pohledu ztráty nejsme samozřejmě tam, kde chceme být, ale musíme být také realisty a být za tuto pozici na roštu rádi. Když jsme šli do kvalifikace, čtvrté místo je lepší než jsme čekali. Těžko říct, kde budeme zítra a v pátek jsem neodjel plnou vzdálenost, ale vypadá to tak, že pneumatiky drží docela dobře, takže pokud budeme mít čistý start, zjistíme, co skutečně dokážeme.
Pierre Gasly, 17. místoV první zatáčce jsem byl v menším provozu, ale bez ohledu na to jsem byl se svým kolem v Q1 docela spokojen. Odjeli jsme jedno kolo, zatímco většina ostatních dala dvě, což nás poškodilo. Myslím, že jsme byli docela optimisty, jelikož jsme nečekali takový vývoj dráhy a pole tak namačkané. Nejsme přesně tam, kde bychom chtěli být, ale krok za krokem jdeme správným směrem. V loňském závodě nebylo mnoho předjetí, takže startovat odsud, kde jsme, bude složité, nicméně budeme se snažit dostat se na body. Dnešek byl těžkým dnem, ale musíme zůstat pozitivní. Pro mě bude zítřek znamenat především získávání zkušeností ve voze a vybojování pozic.
HAASRomain Grosjean, 6. místoŠestá pozice na roštu, to je dobré. Byl to slušný den, zejména když je zde i Kevin (Magnussen). Vůz se dobře předvedl na trati, na které jsme byli vždy konkurenceschopní, takže to je fajn. Je to poprvé, co jsme skutečně jeli v plném kvalifikačním nastavení, takže pro objevování to pro nás bylo o něco zajímavější. Auto fungovalo dobře a jsme přibližně tam, kde jsme si mysleli, že budeme. Jsou zde možná nějaká menší překvapení v pořadí, ale s naším dnem jsem velmi spokojen. Myslím, že naše závodní tempo vypadá tak dobře, jako jsme dokázali v kvalifikaci. Budeme nadále na to tlačit, zůstaneme odhodláni a snad na začátku roku slušně zabodujeme.
Kevin Magnussen, 7. místoZ mé strany nešlo o perfektní kvalifikaci, v Q1 jsme na mých prvních pneumatikách udělal chybu, což znamenalo, že jsme musel použít další sadu, čímž mi zůstala pro Q3 pouze jedna čerstvá sada. To je moje vina, ale vůz byl naštěstí velmi dobrý. Jsem velmi hrdý na tým, jak letos dokázali dostat na trať opět tak skvělé auto. Abychom si během změn pravidel udrželi konkurenceschopný vůz, odvedli fantastickou práci. Nejsme dokonce ani tak daleko od kluků před námi, nesoupeříme s nimi, ale nejsme příliš daleko. Doufejme, že na tom zítra můžeme stavět a získat slušnou porci bodů.
MCLARENLando Norris, 8. místoNaším cílem bylo jen zkusit postoupit do Q2, takže mám velkou radost. Byl jsem tak nervózní! Je fajn to se sebe setřást. Cítím, že jsem opravdu využil všechno naplno. Musím si tohle uchovat jako poklad.
Carlos Sainz, 18. místoByl jsem spokojený s vyvážením, brzdami. I přes drobný problém s motorem to vypadalo dobře, pak jsem ale narazil na Roberta [Kubicu] v posledním sektoru, to mě zbrzdilo. Špatné načasování, blbý okamžik. Potkali jsme se v zatáčce č. 14. Jinak to vypadá, že jsme v mixu, můžeme bojovat uprostřed pole.
ALFA ROMEOKimi Räikkönen, 9. místoJsem trochu zklamaný. Auto mělo dobrou rychlost, akorát se mi nepodařilo dobře poskládat dohromady žádné kolo. Zítra se to pokusíme zlepšit.
RACING POINTSergio Pérez, 10. místoZvládnout to do první desítky je skvělým způsobem, jak začít sezónu. V průběhu kvalifikace jsme odvedli skvělou práci a se svým kolem v Q2 jsem byl opravdu spokojen. Dnes bylo klíčem vyhnout se chybám a být konzistentní. Bude zajímavé sledovat, jak si povedeme v závodě, ale na této trati se nikdy snadno nepředjíždí, takže startovat v první desítce je důležité. Snad si pozici dokážeme udržet a na startu si trochu polepšíme. Jak vždycky říkám, nezáleží na to, jak sezónu začínáte, ale jak ji dokončíte. V tomto autě tkví velký potenciál a jsem si jist, že v probíhajícím roce se budeme stále zlepšovat.
Lance Stroll, 16. místoMoje nejlepší dnešní kolo bylo poznamenáno provozem. V deváté zatáčce jsem projel kolem Grosjeana, jenž byl ve svém výjezdovém kole a to mě rozhodně stálo pár desetin. Je to opravdu škoda, protože dnes jsem se ve voze skutečně cítil dobře a měli jsme rychlost na postup minimálně do Q2. Vše, co teď mohu udělat, je snažit se získat nějaké pozice na startu a sledovat, jak se věci v závodě vyvinou. Myslím, že s ohledem na naši závodní rychlost vypadáme docela konkurenceschopně, takže pořád můžeme odjet se slušným výsledkem.
RENAULTNico Hülkenberg, 11. místoProkousat se to třetí části kvalifikace bylo dnes určitě možné. Naneštěstí jsme měli malý problém, který nás stál pokrok do finální desítky. Během mého prvního kola v Q2 jsem ztratil nějaký čas v provozu a kvůli zablokování kol, nicméně jsme ukázali, že ten výkon na slušný výsledek tam byl. Jsme konkurenceschopní. Víme, že je to těsné a maličkosti dělají velký rozdíl. Pro zítřek nejsme ve špatné formě a z jedenácté pozice na roštu je slušný závod možný. V pátek během dlouhých jízd vůz vypadal dobře a po celý víkend jsme se v něm cítil pohodlně. Zítra máme šanci posbírat body.
Daniel Ricciardo, 12. místoTo, že jsme se nedostali do Q3 mě samozřejmě zklamalo, obzvlášť protože to bylo o pouhou polovinu desetiny a to je něco, co jsem v sobě mohl najít – při poslední jízdě jsem přišel o nějaký čas v prvním sektoru. Měli jsme potenciál to zvládnout do Q3, takže když nezajedete perfektní kolo, je to frustrující. Jak se dalo čekat, je ve středu pole opravdu tlačenice, ale k zítřejšímu slušnému výsledku hledím s optimismem. Na domácí půdě chci vždy uspět, ale musíme zachovat chladnou hlavu, mít dobrý start a útočit, když bude potřeba.
TORO ROSSOAlexander Albon, 13. místoMoje kvalifikace odstartovala v pohodě. Zajel jsem své první kolo a když mi byly sděleny časy na kolo, viděl jsem, jak je to tady kolem rychlé. V první části kvalifikace jsem se objevil na druhém místě a dostal jsem se do rytmu – trvalo mi to celou dobu až do kvalifikace, ale jakmile ten pocit máte, získáte na sebevědomí, jelikož vývoj dráhy je obrovský a ta přilnavost tam je. Jsem trochu deprimován tím, že jsem přišel o Q3, během zimních testů jsme věděli, že je to na dosah, ale ve středu pole je to tak těsné, že si nemůžete dovolit jakoukoli chybu!
S kolem, které jsem zajel, jsem spokojen, ale na druhou stranu desetinka nebo desetinka a půl a byl bych v Q3! Na této trati se nepředjíždí snadno, ale možná budou hrát svou roli nová pravidla a dají nám naději se v poli posunout. Naše dlouhé jízdy vypadaly docela slušně – jsme blízko bodům, takže to je zítřejším cílem. Budu trochu nervózní a nejsem si jist, že dnes v noci budu spát dobře! Na svůj první závod se opravdu těším a budu se snažit vůz dovézt v celku a přivézt domů slušný výsledek.
Daniil Kvyat, 15. místoS tím, jak se až do kvalifikace víkend vyvíjel, jsem spokojen. Bylo to perfektní až do Q2, kdy se věci trochu pokazily. Během posledního kola, kdy Sebastian vyjel mimo dráhu, jsem se dostal do menšího provozu. Vůbec ho za to neobviňuji, ale přišel jsem tam o čas. Potřebujeme zůstat optimisticky naladěni, protože stále jsme z vozu nedostali všechno, jinak by časomíra vypadala zajisté odlišně.
Myslím, že moje kolo z Q1 by stačilo na Q3, ale když to dokážete jednou, musíte to být schopni zvládnout dvakrát, takže budeme pátrat po tom, co se trochu nezdařilo. Je opravdu fajn být zpátky a tlačit vůz na samotnou hranici, tento víkend jsem si užíval každé kolo – bylo to bezva! Myslím, že zítra se můžeme pokusit získat nějaké pozice zpět, protože naše dlouhé jízdy nevypadaly tak špatně a uvidíme, kam se se solidním zacházením s pneumatikami a strategií dostaneme!
WILLIAMSGeorge Russell, 19. místoVypadalo to jako skutečně dobré kolo, jízda po této mega trati na plné pecky. Dal jsem tři uspořádaná kola a se svým vlastním výkonem jsem spokojen, ale samozřejmě jsme tým a chceme z toho vymáčknout víc. Kluci kolem mně, inženýři a já sám jsme odvedli opravdu skvělou práci, abychom z balíku, co máme, dostali všechno. Vše, co mohu udělat je jet tak rychle, jak jen mohu a mám pocit, že jsem to udělal.
Robert Kubica, 20. místoNebyl to ten nejlepší start sezóny, zejména protože jsem na roštu poslední. Během posledního výjezdu jsem udělal chybu, když jsem měl dobrý pocit a mohl řídit auto lépe. Za to se omlouvám, ale je to tak, jak to je. Byla to složitá situace, ale jsem zpátky na startovním roštu Formule 1 a chtěl bych poděkovat všem, kteří mi to umožnili, stejně tak i týmu.
Situace Lewise Hamiltona ve Ferrari nabírá na vážnosti, protože sedminásobný mistr světa se zatím nedokázal plně sžít se svým novým vozem pro sezónu F1 2025.
Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.