Za námi jsou dva týdny předsezónních testů. Jak si týmy vedly v průběhu uplynulých 8 dní, kdo jezdil nejrychleji a kdo si připsal nejvíce kilometrů? A jak jsou na tom před prvním závodem roku 2019?
Nejrychlejší čas předvedl dnes Vettel, jenž o setinu překonal svého týmového kolegu Leclerca, který úspěšně kroužil ve čtvrtek. Mezi ně se dokázal prosadit Hamilton, Mercedes tak za Ferrari zaostal jen o 3 tisíciny sekundy. Čtvrtou příčkou potvrdil dobrou formu Stříbrných šípů Bottas, zaostal o 0,34 s - všichni pochopitelně na nejměkčí sadě (C5) pneumatik.
Video: Sestřih z předsezónních testů (zdroj: Youtube / Formula1.com)
Nejlepší ze zbytku pole byl Hülkenberg s Renaultem, který na špičku ztrácel 6 desetin, za ním se řadí Toro Rosso a McLaren, jenž zažil po dlouhé době úspěšné předsezónní období.
Z dlouhých jízd se zdá, že Ferrari má před Mercedesem větší náskok, mistři světa jsou ale velkým týmem s rozsáhlými zdroji a je pravděpodobné, že v Melbourne jim budou vyrovnaným soupeřem. Z obou táborů zaznívají odlišné hlasy.
"Posledních pár dní bylo obzvlášť dobrých, zlepšujeme se každý den. Ale testy jsou testy - neexistuje žádná odměna za to, že jste v nich rychlí. Ferrari je nejrychlejší, čeká nás zatím ta nejtěžší bitva. Jejich tempo je momentálně velmi, velmi dobré. Výzva bude větší než kdykoliv dříve. Myslím, že potenciálně ztrácíme půl sekundy. Ale nevíme to přesně, protože všichni jezdí s odlišnými módy motorů a množstvím paliva. Jak jsme na tom opravdu, to se dozvíme až po 4 závodech," řekl Hamilton
Ale zatímco podle zástupců Mercedesu je Scuderia o půl sekundy napřed, podle technického ředitele Ferrari jsou si rychlostně velmi vyrovnaní - tak, jak to ukazují dnešní časy.
"Je milé se dozvědět, že podle Hamiltona jsme rychlejší. Věřím, že jsou velmi silní. Mercedes bude v Austrálii velmi silný a myslím si, že by to bylo naprosto špatné si myslet, že jsme rychlejší než oni. Nečekám, že budou za námi. Podle mě to bude velmi, velmi, velmi těsné," prohlásil Mattia Binotto.
Hamitlonův dnešní čas 1:16,628 na C4 směsi by byl po zohlednění pneumatik lepší než ty, které máme v tabulkách, ovšem trumfy drží Ferrari - Vettel dnes těsně před obědem zajel na C3 směsi 1:16,720 min, což by po korekci bylo něco kolem 1:15,6 min!
Red Bull by jim měl být nejblíže - alespoň podle Helmuta Marka jsou na tom jako Mercedes - Gasly mu vůz včera rozbil, na což doplatil poruchou převodovky i dnes Verstappen, proto nestihli zajet ani jedno kvalifikační kolo. Nadějemi černého koně sezóny naplňují závodní simulace i rychlost dceřiného Toro Rosso (Albon předvedl kolo za 1:16,882 min)
Rakouská stáj kvůli tomu ujela tento týden nejméně kilometrů ze všech - jen 1666,5. Mercedes naopak zvládl 2695,2 km, Renault 2457,8 km. Ferrari potřebuje vylepšit spolehlivost, protože z pohledu ujeté vzdálenosti je tento týden až osmé (1857,3 km).
Ve středu pole to vypadá na těsnou bitvu - zatímco min. týden vypadala velmi dobře Alfa Romeo, tak tento týden se zdají být špičce nejblíže Renault s Haasem, za nimi s menším odstupem Toro Rosso a McLaren. Mezi nejpomalejší patří Racing Point - ten ale pro Austrálii chystá velký balík vylepšení, a s velkou ztrátou Williams. Spekulace utne definitivně až sobotní odpoledne za 2 týdny v Melbourne, kdy již všichni budou muset ukázat své karty.
Z pohledu výrobců motorů tento týden nasbíral nejvíce dat Mercedes (6679,9 km) před Ferrari (6056,2 km), ti ale zásobují každý dva zákazníky, zatímco Renault (4450,2 km) a Honda (3775,2 km) mají kromě svých týmů pouze jednoho odběratele.
Souhrn obou týdnůV přehledu uvádím nejrychlejší časy a použité směsi (podbarvení časů: C5 - sytě červená, C4 - světle červená, C3 - žlutá, C2 - bílá, prototypy - šedá) za všech 8 dní. Nejvíce kol odkroužil Hamilton: 638, což odpovídá úctyhodným 2969,9 km, nejméně naopak Fittipaldi (61 kol), ten se ale zapojil pouze první týden - pouze Haas dal prostor rezervnímu jezdci.
Z pohledu týmů je nejlépe připravený Mercedes, který za oba týdny ujel 5534,8 km - téměř o 900 km více, než druhé Ferrari. Třetí příčka patří Renaultu (4473,5 km), čtvrtá Toro Rosso (4352,4 km).
Mezi nejhorší patří naopak Red Bull (3877,6 km), Racing Point (2909,4 km) a Williams (2639,4 km), který začal kroužit až o dva dny později, protože svůj nový vůz nestihl dát včas dohromady.
Z výrobců motorů má nejvíce dat Ferrari (12 987,5 km), za ním se řadí Mercedes (11 083,6 km) a Renault (8 537,3) s Hondou (8 230 km).
Celkem týmy zvládly v Barceloně 40 838,315 km. Časy byly rychlejší, byť jsou letos vozy o 10 kg těžší.
PneumatikyMezi směsmi jsou rozdíly kolem 0,6 - 0,7 sekundy, podle Pirelli budou na delších okruzích a při vyšších teplotách o něco vyšší. Se svými letošními pneumatikami je spokojeno, byť ta nejměkčí se moc pro Barcelonu nehodí. Kvůli nižším teplotám se týmy potýkaly s drolením, které by mělo s přibývajícími °C o závodních víkendech zmizet.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.