Za námi jsou dva týdny předsezónních testů. Jak si týmy vedly v průběhu uplynulých 8 dní, kdo jezdil nejrychleji a kdo si připsal nejvíce kilometrů? A jak jsou na tom před prvním závodem roku 2019?
Nejrychlejší čas předvedl dnes Vettel, jenž o setinu překonal svého týmového kolegu Leclerca, který úspěšně kroužil ve čtvrtek. Mezi ně se dokázal prosadit Hamilton, Mercedes tak za Ferrari zaostal jen o 3 tisíciny sekundy. Čtvrtou příčkou potvrdil dobrou formu Stříbrných šípů Bottas, zaostal o 0,34 s - všichni pochopitelně na nejměkčí sadě (C5) pneumatik.
Video: Sestřih z předsezónních testů (zdroj: Youtube / Formula1.com)
Nejlepší ze zbytku pole byl Hülkenberg s Renaultem, který na špičku ztrácel 6 desetin, za ním se řadí Toro Rosso a McLaren, jenž zažil po dlouhé době úspěšné předsezónní období.
Z dlouhých jízd se zdá, že Ferrari má před Mercedesem větší náskok, mistři světa jsou ale velkým týmem s rozsáhlými zdroji a je pravděpodobné, že v Melbourne jim budou vyrovnaným soupeřem. Z obou táborů zaznívají odlišné hlasy.
"Posledních pár dní bylo obzvlášť dobrých, zlepšujeme se každý den. Ale testy jsou testy - neexistuje žádná odměna za to, že jste v nich rychlí. Ferrari je nejrychlejší, čeká nás zatím ta nejtěžší bitva. Jejich tempo je momentálně velmi, velmi dobré. Výzva bude větší než kdykoliv dříve. Myslím, že potenciálně ztrácíme půl sekundy. Ale nevíme to přesně, protože všichni jezdí s odlišnými módy motorů a množstvím paliva. Jak jsme na tom opravdu, to se dozvíme až po 4 závodech," řekl Hamilton
Ale zatímco podle zástupců Mercedesu je Scuderia o půl sekundy napřed, podle technického ředitele Ferrari jsou si rychlostně velmi vyrovnaní - tak, jak to ukazují dnešní časy.
"Je milé se dozvědět, že podle Hamiltona jsme rychlejší. Věřím, že jsou velmi silní. Mercedes bude v Austrálii velmi silný a myslím si, že by to bylo naprosto špatné si myslet, že jsme rychlejší než oni. Nečekám, že budou za námi. Podle mě to bude velmi, velmi, velmi těsné," prohlásil Mattia Binotto.
Hamitlonův dnešní čas 1:16,628 na C4 směsi by byl po zohlednění pneumatik lepší než ty, které máme v tabulkách, ovšem trumfy drží Ferrari - Vettel dnes těsně před obědem zajel na C3 směsi 1:16,720 min, což by po korekci bylo něco kolem 1:15,6 min!
Red Bull by jim měl být nejblíže - alespoň podle Helmuta Marka jsou na tom jako Mercedes - Gasly mu vůz včera rozbil, na což doplatil poruchou převodovky i dnes Verstappen, proto nestihli zajet ani jedno kvalifikační kolo. Nadějemi černého koně sezóny naplňují závodní simulace i rychlost dceřiného Toro Rosso (Albon předvedl kolo za 1:16,882 min)
Rakouská stáj kvůli tomu ujela tento týden nejméně kilometrů ze všech - jen 1666,5. Mercedes naopak zvládl 2695,2 km, Renault 2457,8 km. Ferrari potřebuje vylepšit spolehlivost, protože z pohledu ujeté vzdálenosti je tento týden až osmé (1857,3 km).
Ve středu pole to vypadá na těsnou bitvu - zatímco min. týden vypadala velmi dobře Alfa Romeo, tak tento týden se zdají být špičce nejblíže Renault s Haasem, za nimi s menším odstupem Toro Rosso a McLaren. Mezi nejpomalejší patří Racing Point - ten ale pro Austrálii chystá velký balík vylepšení, a s velkou ztrátou Williams. Spekulace utne definitivně až sobotní odpoledne za 2 týdny v Melbourne, kdy již všichni budou muset ukázat své karty.
Z pohledu výrobců motorů tento týden nasbíral nejvíce dat Mercedes (6679,9 km) před Ferrari (6056,2 km), ti ale zásobují každý dva zákazníky, zatímco Renault (4450,2 km) a Honda (3775,2 km) mají kromě svých týmů pouze jednoho odběratele.
Souhrn obou týdnůV přehledu uvádím nejrychlejší časy a použité směsi (podbarvení časů: C5 - sytě červená, C4 - světle červená, C3 - žlutá, C2 - bílá, prototypy - šedá) za všech 8 dní. Nejvíce kol odkroužil Hamilton: 638, což odpovídá úctyhodným 2969,9 km, nejméně naopak Fittipaldi (61 kol), ten se ale zapojil pouze první týden - pouze Haas dal prostor rezervnímu jezdci.
Z pohledu týmů je nejlépe připravený Mercedes, který za oba týdny ujel 5534,8 km - téměř o 900 km více, než druhé Ferrari. Třetí příčka patří Renaultu (4473,5 km), čtvrtá Toro Rosso (4352,4 km).
Mezi nejhorší patří naopak Red Bull (3877,6 km), Racing Point (2909,4 km) a Williams (2639,4 km), který začal kroužit až o dva dny později, protože svůj nový vůz nestihl dát včas dohromady.
Z výrobců motorů má nejvíce dat Ferrari (12 987,5 km), za ním se řadí Mercedes (11 083,6 km) a Renault (8 537,3) s Hondou (8 230 km).
Celkem týmy zvládly v Barceloně 40 838,315 km. Časy byly rychlejší, byť jsou letos vozy o 10 kg těžší.
PneumatikyMezi směsmi jsou rozdíly kolem 0,6 - 0,7 sekundy, podle Pirelli budou na delších okruzích a při vyšších teplotách o něco vyšší. Se svými letošními pneumatikami je spokojeno, byť ta nejměkčí se moc pro Barcelonu nehodí. Kvůli nižším teplotám se týmy potýkaly s drolením, které by mělo s přibývajícími °C o závodních víkendech zmizet.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.