Ferrari i přes všechny své tradice angažovalo na pozici závodního pilota Charlese Leclerca, mladíka s jednoletou zkušeností v královně motorsportu. A to po boku čtyřnásobného šampióna v osobě Sebastiana Vettela. Vzhledem k ambicím obou jezdců můžeme letos uvnitř Scuderii očekávat zvýšené napětí.
Charles Leclerc si po jediné sezóně ve Formuli 1 strávené u týmu Sauber (nynější Alfa Romeo) vysloužil postup do Ferrari. Monacký závodník si je sice vědom toho, že prakticky jako nováček se má ještě co učit. Avšak již v minulé sezoně jsme mohli sledovat okamžiky, kdy se projevilo také sebevědomí a dravost a nechce se jen tak vozit ve stínu svého již vavříny ověnčeného stájového parťáka.
Šéf stáje z Maranella Mattia Binotto před nedávnem prohlásil, že se jejich pozornost bude soustředit na Sebastiana Vettela jakožto zkušenějšího z jejich závodní dvojice. Jestliže ale rozdíl ve výkonnosti obou jezdců nebude příliš veliký a ve Scuderii budou mít v prosazování vedoucího pilota dilema, bude to pro Leclerca pozitivním signálem.
"Budu samozřejmě spokojen, když si na toto auto zvyknu tak rychle, jak jen to bude možné a budu mít okamžitou rychlost," říká Leclerc pro Autosport. "Jsem [nicméně] také realistou. V F1 jde pouze o mojí druhou sezónu a mám se toho hodně co učit. Leží přede mnou dlouhá cesta. Ale nemohu zastírat, že na první závod chci být maximálně připraven. Pokud bude mít Mattia potíže s ukočírováním dvou rychlých jezdců, pak to bude pro mě dobrým znamením. V tuto chvíli se ale soustředím na sebe ve snaze zlepšit každé kolo, které ve voze odjedu. Je to špičkový tým, jsou zde postupy, které jsou docela odlišné od týmu, ve kterém jsem byl dříve. Musím si trochu zvyknout."
Sebastian Vettel již krátce po příchodu nového stájového kolegy zdůrazňoval nutnost vzájemné spolupráce pro dobro celého týmu. Sám Leclerc uznává přínos zkušeností a zpětné vazby ze strany německého jezdce, jenž bude oblékat červenou kombinézu již čtvrtou sezónu.
"Pokud jde o zpětnou vazbu, ta je Sebovou silnou stránkou," pokračuje. "Má velmi slušné technické znalosti, takže tím se mohu rozhodně zlepšit, ale nesmírně na to tlačím. Posledních pět či šest týdnů jsem strávil v továrně, abych se pokusil porozumět systémům o něco víc, což si myslím bylo loni jednou z mých slabin a snažím se ve všech těchto věcech zlepšit."
A s jakým cílem míří do nadcházející sezóny, do které by Ferrari dle dosavadních výkonů z testovacích jízd na okruhu Circuit de Cataluny a nedaleko Barcelony mohlo vstoupit v silné formě? Věří si na brzké vítězství, klidně již v úvodním podniku na australské půdě?
"V tuto chvíli se na výsledek opravdu nesoustředím," říká závěrem. "Jestliže se zaměřím na sebe, budu se snažit odvést ve voze i mimo něj tu nejlepší možnou práci, pak se jistě výsledky v určitém bodě dostaví. Nechci si cpát do hlavy, že potřebuji v prvním závodě vyhrát. Do prvního závodu chci pouze vyrůst tak, jak jen to bude možné, cítit se v týmu a ve voze pohodlně jak jen to bude možné a poté přijdou výsledky."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.