V příští sezóně, která startuje v polovině března v australském Melbourne, si budeme zvykat na nespočet změn ve startovním poli. Výjimkou nezůstalo ani Ferrari, italská stáj vedle Sebastiana Vettela angažovala mladého Charlese Leclerca. Jak budou tito dva ambiciózní piloti spolu v jednom týmu vycházet teprve uvidíme, avšak na adresu obou jezdců, potažmo samotné Scuderie jsou vysílány vzkazy od různých osobností z prostředí F1, mimo jiné také od těch, kteří měli se stájí z Maranella v minulosti něco společného.
Nejprve se budeme věnovat čtyřnásobnému mistru světa. Bývalý pilot Jaguaru a Prostu, jenž poté v letech 2002 až 2004 působil v roli testovacího jezdce Ferrari, Luciano Burti má za to, že množství chyb, kterých se Vettel v uplynulém ročníku dopustil, pramení z přílišného tlaku, přičemž jeho tým, zejména jeho vedení, mu v tom nijak zvlášť nepomáhalo. Série problémů byla odstartována na Hockenheimu. Na domácí půdě přišel Sebastian po výletu mimo trať a nárazu do bariéry o celkem jisté vítězství, z kterého se nakonec radoval jeho největší konkurent Lewis Hamilton.
„Byla to opravdu malinká chybička, která se stává a on měl tu smůlu, že se přihodila ve špatnou chvíli na špatném místě a měla velký důsledek,“ říká Burti pro Autosport a poukazuje na skutečnost, že šéf stáje by měl nabídnout tu správnou podporu. „Opravdu si myslím, že od té chvíle by mu někdo jako Jean Todt by mu poskytl dobrou zpětnou vazbu. Myslím, že Vettel měl pocit, že se ze své chyby musí probojovat sám. Jakmile jste pod tímto tlakem, když jako závodní jezdec říkáte ‘v příštím kole nebo v příští zatáčce nesmím udělat chybu’, tak tu chybu uděláte. Jakmile na to pomyslím, tak to je.“
„Myslím, že to se Sebastianovi přihodilo. Ačkoli je úžasný šampion, je příliš lidský a když máte tyto pocity, nepřináší vám to nic dobrého. Pustil se do toho vlastními silami a někdo jako Jean by při jeho návratu na trať udělal něco jinak, protože vidět čtyřnásobného mistra světa dělat tolik chyb, někdy až hloupých, není normální,“ naráží tím Luciano na fakt, že způsob vedení současného šéfa italské stáje Maurizia Arrivabeneho není tím, co zažil v minulosti.
„Ferrari možná přišlo o kousek toho vedení, které Jean obvykle využíval," pokračuje Burti. "Pracoval jsem se Stefanem Domenicalim, byl to skutečně dobrý chlap. Nevím, jak to v týmu bylo, když mu [v letech 2008 až 2014] velel, ale poté, co odešel, již Ferrari nenašlo svůj běžný rytmus. O Arrivabenem vím jen málo, protože když jsem tam byl, byl tam [se sponzorem] Philip Morris a z mého pohledu nebyl dobrým vůdcem, jelikož nebyl sympatický, byl od nás vždy odtažitý a nikdy jsem nepochopil proč.“
Nyní ještě zaměříme pozornost k mladíkovi, jenž dostal po jediném roce v F1 nabídku závodní sedačky u Ferrari. Aby svůj talent plnohodnotně uplatnil, dává mu Rubens Barrichello, bývalý pilot téže stáje z let 2000 až 2005 a držitel jedenácti vítězných trofejí, několik rad do vínku.
„Jsem z něho naprosto nadšen,“ říká Barrichello. „Je jedním z těch mladíků, kteří se tím prošli působivě. Abyste se dostali do Ferrari [a byli úspěšní], k tomu opravdu potřebujete mít všechno v hlavě srovnané. Víme, že talent má. Pro Seba to bude slušná výzva.“
Charles Leclerc absolvoval u Sauberu výbornou premiérovou sezónu s mnoha dílčími úspěchy. Mezi jinými vzpomeňme šesté místo v Ázerbajdžánu nebo řadu sedmých příček z Ruska, Mexika, Brazílie a Abú Zabí. Sportovní šéf F1 (a bývalý technický ředitel Ferrari) Ross Brawn sdílí názor, že na jedné straně bude muset Leclerc učinit ve velkém týmu jako je Ferrari značný pokrok, což ale zároveň vyžaduje zvýšené usilí také od Vettela.
„Dosud byl Leclerc pěkně působivý,“ říká Brawn. „Zatím ještě neměl možnost tvrdého srovnání a to přijde v roce 2019. Být ve Ferrari představuje nesmírný tlak a on bude pod tlakem mistra světa, vícenásobného mistra světa, takže to bude docela napínavý rok. Nicméně z toho, co jsem dosud viděl, očekávám, že odvede solidní práci.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.