V příští sezóně, která startuje v polovině března v australském Melbourne, si budeme zvykat na nespočet změn ve startovním poli. Výjimkou nezůstalo ani Ferrari, italská stáj vedle Sebastiana Vettela angažovala mladého Charlese Leclerca. Jak budou tito dva ambiciózní piloti spolu v jednom týmu vycházet teprve uvidíme, avšak na adresu obou jezdců, potažmo samotné Scuderie jsou vysílány vzkazy od různých osobností z prostředí F1, mimo jiné také od těch, kteří měli se stájí z Maranella v minulosti něco společného.
Nejprve se budeme věnovat čtyřnásobnému mistru světa. Bývalý pilot Jaguaru a Prostu, jenž poté v letech 2002 až 2004 působil v roli testovacího jezdce Ferrari, Luciano Burti má za to, že množství chyb, kterých se Vettel v uplynulém ročníku dopustil, pramení z přílišného tlaku, přičemž jeho tým, zejména jeho vedení, mu v tom nijak zvlášť nepomáhalo. Série problémů byla odstartována na Hockenheimu. Na domácí půdě přišel Sebastian po výletu mimo trať a nárazu do bariéry o celkem jisté vítězství, z kterého se nakonec radoval jeho největší konkurent Lewis Hamilton.
„Byla to opravdu malinká chybička, která se stává a on měl tu smůlu, že se přihodila ve špatnou chvíli na špatném místě a měla velký důsledek,“ říká Burti pro Autosport a poukazuje na skutečnost, že šéf stáje by měl nabídnout tu správnou podporu. „Opravdu si myslím, že od té chvíle by mu někdo jako Jean Todt by mu poskytl dobrou zpětnou vazbu. Myslím, že Vettel měl pocit, že se ze své chyby musí probojovat sám. Jakmile jste pod tímto tlakem, když jako závodní jezdec říkáte ‘v příštím kole nebo v příští zatáčce nesmím udělat chybu’, tak tu chybu uděláte. Jakmile na to pomyslím, tak to je.“
„Myslím, že to se Sebastianovi přihodilo. Ačkoli je úžasný šampion, je příliš lidský a když máte tyto pocity, nepřináší vám to nic dobrého. Pustil se do toho vlastními silami a někdo jako Jean by při jeho návratu na trať udělal něco jinak, protože vidět čtyřnásobného mistra světa dělat tolik chyb, někdy až hloupých, není normální,“ naráží tím Luciano na fakt, že způsob vedení současného šéfa italské stáje Maurizia Arrivabeneho není tím, co zažil v minulosti.
„Ferrari možná přišlo o kousek toho vedení, které Jean obvykle využíval," pokračuje Burti. "Pracoval jsem se Stefanem Domenicalim, byl to skutečně dobrý chlap. Nevím, jak to v týmu bylo, když mu [v letech 2008 až 2014] velel, ale poté, co odešel, již Ferrari nenašlo svůj běžný rytmus. O Arrivabenem vím jen málo, protože když jsem tam byl, byl tam [se sponzorem] Philip Morris a z mého pohledu nebyl dobrým vůdcem, jelikož nebyl sympatický, byl od nás vždy odtažitý a nikdy jsem nepochopil proč.“
Nyní ještě zaměříme pozornost k mladíkovi, jenž dostal po jediném roce v F1 nabídku závodní sedačky u Ferrari. Aby svůj talent plnohodnotně uplatnil, dává mu Rubens Barrichello, bývalý pilot téže stáje z let 2000 až 2005 a držitel jedenácti vítězných trofejí, několik rad do vínku.
„Jsem z něho naprosto nadšen,“ říká Barrichello. „Je jedním z těch mladíků, kteří se tím prošli působivě. Abyste se dostali do Ferrari [a byli úspěšní], k tomu opravdu potřebujete mít všechno v hlavě srovnané. Víme, že talent má. Pro Seba to bude slušná výzva.“
Charles Leclerc absolvoval u Sauberu výbornou premiérovou sezónu s mnoha dílčími úspěchy. Mezi jinými vzpomeňme šesté místo v Ázerbajdžánu nebo řadu sedmých příček z Ruska, Mexika, Brazílie a Abú Zabí. Sportovní šéf F1 (a bývalý technický ředitel Ferrari) Ross Brawn sdílí názor, že na jedné straně bude muset Leclerc učinit ve velkém týmu jako je Ferrari značný pokrok, což ale zároveň vyžaduje zvýšené usilí také od Vettela.
„Dosud byl Leclerc pěkně působivý,“ říká Brawn. „Zatím ještě neměl možnost tvrdého srovnání a to přijde v roce 2019. Být ve Ferrari představuje nesmírný tlak a on bude pod tlakem mistra světa, vícenásobného mistra světa, takže to bude docela napínavý rok. Nicméně z toho, co jsem dosud viděl, očekávám, že odvede solidní práci.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.