Daniel Ricciardo se letos přestal zajímat o vnitrotýmové statistiky týkající se soubojů s jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Co bylo důvodem?
Australan, jenž přestupuje k Renaultu, v počáteční fázi sezóny vyhrál dva závody, v Číně a v Monaku. V dalším průběhu měl ale velkou smůlu a mezi piloty v šampionátu skončil až jako šestý. Verstappen se naopak dostal z těžkého začátku a zažil svůj nejúspěšnější rok. Vyhrál v Rakousku a v Mexiku, na pódiu skončil celkem 11 krát a obsadil čtvrtou příčku.
Ricciarda to zpočátku frustrovalo, pak se ale se svým týmovým kolegou přestal srovnávat: "Myslím, že někdy v půlce sezóny jsem se dostal do bodu, kdy už mě statistiky přestaly zajímat. Věděl jsem, že v kvalifikacích zřejmě prohraju, koho to zajímá? Mohl bych skončit s menším množstvím bodů, koho to zajímá?"
"Chci zkrátka dělat to, co můžu, a pokud to bude fungovat, pak to bude fungovat. A když ne, život jde dál. Samozřejmě, že mě to zajímalo, ale u jsem to zkrátka nepovažoval za tu hlavní věc. Hlavou se mi honila spousta dalších věcí. Nepotřeboval jsem si ji plnit dalšími očekáváními. Kdybych odváděl tu svou nejlepší práci, možná bych ho mohl porazit, ale když ne, budiž - budu žít pro to, abych bojoval další den," vypráví Ricciardo.
Po svém vítězství v Monaku již na pódiu neskončil ani jednou. V následujících 15 závodech musel pětkrát odstoupit, spolehlivost ale narušila i ostatní podniky, v nichž byl penalizován na startovním roštu. I ty úspěšné velké ceny z počátku sezóny ale nepovažuje za perfektní.
"Když o tom přemýšlíte, vyhrál jsem dvě ze šesti, ale v ostatních 4 pořád docházelo k nějakým dramatům. V Melbourne jsem dostal penalizaci, ještě než sezona začala, takže jsem už tehdy chtěl prorazit stěnu svým loktem," říká 29letý rodák z Perthu.
"V Bahrajnu můj závod skončil po jednom kole. V Číně jsem vyhrál svým způsobem ve velkém stylu. Pak přišlo Baku - a všichni víme, co se tam přihodilo. V Barceloně jsem dostal smyk za safety carem, poté jsem vyhrál v Monaku. To, jak dobrých bylo těch prvních šest závodů, opravdu zformovalo celý rok. A to šílenství pokračovalo," dodává Ricciardo.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.