Pierre Gasly a Max Verstappen uznávají, že Honda má na špičku stále citelnou ztrátu, podle nich se však situace v příští sezóně změní a jejich dodavatel dosáhne dalšího velkého pokroku.
Pierre Gasly, jenž letos využíval pohonnou jednotku Hondy u Toro Rosso a příští rok ji bude mít po svém přestupu k Red Bullu opět za zády, říká: "Je tam stále ztráta na Mercedes a Ferrari. Honda si uvědomuje, že ji čeká stahování, v tom jsou velmi otevření."
"Ale já vím, že dělají všechno, aby byli na rok 2019 co nejlépe připravení. V příští sezóně učiní další významný krok vpřed," pokračuje francouzský pilot. Honda se loni po třech neúspěšných letech rozešla s McLarenem, pro který nedokázalo postavit konkurenceschopný motor. Letos učinila pokroky a ráda by v nich pokračovala.
"Někdy za měsíc máte jen několik kroků, a pak najednou dosáhnete průlomu a v simulaci dosáhnete čtyř desetin. Myslím si, že Honda stáhla většinu své ztráty, ale nečekám, že na startu sezóny 2019 se v oblasti motorů vyrovná špičce. Na tu úroveň se však dostane. Honda hodně investuje a intenzívně vyvíjí," přibližuje Gasly, jenž letos překvapil 4. místem v Bahrajnu.
Jeho příští týmový kolega Max Verstappen je rovněž optimistou, pokud jde o pohonnou jednotku, kterou bude mít příští rok místo Renaultu za zády. "To, co o Hondě říkáme, není lež. Vidíme všechna ta čísla, ale samozřejmě také bude záležet na pokroku našich soupeřů. Jsem realistou."
"Očekávám, že v oblasti výkonu budeme na začátku sezóny ztrácet, ale rozhodně si povedeme lépe než dnes. Jestli to bude stačit, abychom se mohli zapojit do bojů na špici, na to si budeme muset počkat," dodává Verstappen, jenž často nahlas kritizuje Renault, jehož ředitel Carlos Ghosn byl tento týden zatčen v Japonsku kvůli podezření z toho, že obelhával burzovní dohled.
Toro Rosso si na rozdíl od McLarenu změnou dodavatelů pohonných jednotek pohoršilo ze 7. na 9. místo mezi konstruktéry, přičemž oproti loňsku nasbíralo ve 20 závodech o 38 % bodů méně.
Stáj z Wokingu po přechodu na Renault poskočila z 9. na 6. příčku (+ 106 % bodů), přesto nezastírá své zklamání, protože chtěla bojovat o pódia. Oba výrobci motorů jsou výkonnostně na přibližně stejné úrovni, ve Viry však pro příští sezónu chystají úplně novou pohonnou jednotku - systém pro rekuperaci energie i spalovací motor. Jejich specifikace C nepřinesla moc velký nárůst výkonu a inženýři se při vývoji nechtějí nechat brzdit strukturálními limity současného šestiválce.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.