Do dění v dnešní kvalifikaci na brazilském okruhu Interlagos zasáhlo také počasí a v proměnlivých podmínkách došlo také k jednomu incidentu, v jehož hlavní roli se objevil Sebastian Vettel...
Německý jezdec zamířil se svým vozem za proměnlivých podmínek během druhé části kvalifikace do boxů, aby přezul ze superměkkých pneumatik na měkké. Na tvrdší směsi se chtěl stejně jako Kimi Räikkönen pokusit použít pro postup do závěrečného klání a zajistit si tak výhodu v prvním úseku závodu.
Avšak ihned na vjezdu do boxové uličky ho nasměrovali komisaři na kontrolní převážení. Před samotnou váhou byl tou dobou ještě položen kužel, který Vettel při nájezdu předním křídlem odstrčil a gestikuloval, aby si s úklidem pospíšil. Motor přitom nechal v chodu a postupným posunem vpřed se snažil urychlit tuto akci, zatímco zástupce FIA stál přímo před vozem.
Technický delegát FIA Jo Bauer dle Autosportu celou situaci shrnul slovy, že Vettel "odmítl vypnout motor" a vůz byl natlačen na váhy s běžícím motorem, což "komplikovalo zajištění stabilního výsledku". Vettel i nadále dával gesty najevo svou nespokojenost, přičemž mu cestu blokoval další zaměstanec od FIA. Pilot Ferrari sjel z vah svépomocí, což je dle Bauera "zničilo".
"Jelikož jezdec nenásledoval instrukce a nadále mařil provádění procedury vážení, předávám tuto věc komisařům k posouzení," sdělil Bauer. Sebastian Vettel byl tedy povolán na kobereček před závodní komisi, protože údajně porušil sportovní pravidla v článku 29.1.a.i (nutnost vypnout motor během vážení) a 12.1.1.i (selhání při následování instrukcí příslušných úředníků kvůli bezpečnému a řádnému provedení akce).
Po skončení kvalifikace, ve které se Vettelovi strategická volba pneumatik do startu závodu podařila a v konečném pořadí skončil na druhém místě za Lewisem Hamiltonem, se nechtěl pilot Ferrari k výše uvedené události příliš vyjadřovat.
"Myslím, že lepší je neříkat nic!" řekl Sebastian Vettel. "Neměli by nás povolávat, když se podmínky takto mění, myslím, že je to nefér, když je někdo zavolán. Chtěl jsem je urychlit."
No grid penalty imposed by the stewards. #Seb5 gets a reprimand and EUR 25,000 fine #BrazilGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 10, 2018 Oficiální stanovisko komisařů FIA:"Komisaři shlédli důkazné video z kamery ve voze a kamerového okruhu v boxové uličce, podívali se na telemetrii motoru a vyslechli jezdce vozu č.5 (Sebastian Vettel) a zástupce týmu.
Komisaři nejprve zvažovali, zda nastalo porušení článku 29.1.a.i. Jelikož jezdec zastavil u garáže FIA a nakonec zastavil motor, ačkoli ne v době běžně očekávané ve stanovené proceduře a hmotnost byla získána, tyto prvky uspokojují požadavky pravidla a tímto komisaři neshledali porušení tohoto článku.
Nicméně úředníci dávají jezdcům na váhách pokyny, aby byla procedura vážení provedena řádným a bezpečným způsobem, bez možnosti poškození vah.
Komisaři si povšimli, že jezdec nezastavil motor ve chvíli, kdy byl úředníkem nasměrován na váhy, narazil do kužele umístěného tak, aby zamezil jezdci najíždět na váhy, což poté učinil. V tuto dobu mu bylo úředníkem stojícím před vozem naznačeno, aby zabrzdil, zatímco úředníka přinutil mu při nájezdu na váhy uhnout z cesty, aby ho netrefil. Poté vypnul motor.
Jakmile byla hmotnost změřena, poté nečekal, až ho úředníci odtlačí z vah a zatímco komisaři akceptují, že možná špatně pochopil pokyny od úředníka, poté znovu nastartoval vůz a sjel z vah, což není v proceduře, protože to může váhy poškodit, což se v tomto případě udělal. Ačkoli nebyl nikdo odhozenou váhou za vozem zraněn a ačkoli komisaři akceptují, že jezdec nesjel z vah lehkomyslným způsobem, procedura je přesně stanovena, aby se předešlo poškození vah nebo potenciálně nebezpečné situaci, což je přesně to, co bylo způsobeno.
Komisaři shledali, že jezdec nenásledoval instrukce příslušných úředníků pro bezpečné a řádné vedení akce a udělují mu napomenutí a pokutu 25.000 eur. Účastníci jsou upozorněni, že mají právo na odvolání se proti rozhodnutí komisařů, v souladu s Článkem 15 Mezinárodního sportovního kodexu FIA a Článku 9.1.1 Soudních a disciplinárních pravidel v rámci platné lhůty."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.