Vettel povolán ke komisařům (aktualizováno)

Sebastian Vettel bude mít po kvalifikaci komisařům co vysvětlovat
Sebastian Vettel bude mít po kvalifikaci komisařům co vysvětlovat, foto: Scuderia Ferrari
Jiří Izer 10. listopadu 2018 20:40 | akt. 10. listopadu 2018 22:10
Sdílej:

Do dění v dnešní kvalifikaci na brazilském okruhu Interlagos zasáhlo také počasí a v proměnlivých podmínkách došlo také k jednomu incidentu, v jehož hlavní roli se objevil Sebastian Vettel...

Německý jezdec zamířil se svým vozem za proměnlivých podmínek během druhé části kvalifikace do boxů, aby přezul ze superměkkých pneumatik na měkké. Na tvrdší směsi se chtěl stejně jako Kimi Räikkönen pokusit použít pro postup do závěrečného klání a zajistit si tak výhodu v prvním úseku závodu.

Avšak ihned na vjezdu do boxové uličky ho nasměrovali komisaři na kontrolní převážení. Před samotnou váhou byl tou dobou ještě položen kužel, který Vettel při nájezdu předním křídlem odstrčil a gestikuloval, aby si s úklidem pospíšil. Motor přitom nechal v chodu a postupným posunem vpřed se snažil urychlit tuto akci, zatímco zástupce FIA stál přímo před vozem.

Technický delegát FIA Jo Bauer dle Autosportu celou situaci shrnul slovy, že Vettel "odmítl vypnout motor" a vůz byl natlačen na váhy s běžícím motorem, což "komplikovalo zajištění stabilního výsledku". Vettel i nadále dával gesty najevo svou nespokojenost, přičemž mu cestu blokoval další zaměstanec od FIA. Pilot Ferrari sjel z vah svépomocí, což je dle Bauera "zničilo".

"Jelikož jezdec nenásledoval instrukce a nadále mařil provádění procedury vážení, předávám tuto věc komisařům k posouzení," sdělil Bauer. Sebastian Vettel byl tedy povolán na kobereček před závodní komisi, protože údajně porušil sportovní pravidla v článku 29.1.a.i (nutnost vypnout motor během vážení) a 12.1.1.i (selhání při následování instrukcí příslušných úředníků kvůli bezpečnému a řádnému provedení akce).

Po skončení kvalifikace, ve které se Vettelovi strategická volba pneumatik do startu závodu podařila a v konečném pořadí skončil na druhém místě za Lewisem Hamiltonem, se nechtěl pilot Ferrari k výše uvedené události příliš vyjadřovat.

"Myslím, že lepší je neříkat nic!" řekl Sebastian Vettel. "Neměli by nás povolávat, když se podmínky takto mění, myslím, že je to nefér, když je někdo zavolán. Chtěl jsem je urychlit."

No grid penalty imposed by the stewards. #Seb5 gets a reprimand and EUR 25,000 fine #BrazilGP

— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 10, 2018 Oficiální stanovisko komisařů FIA:

"Komisaři shlédli důkazné video z kamery ve voze a kamerového okruhu v boxové uličce, podívali se na telemetrii motoru a vyslechli jezdce vozu č.5 (Sebastian Vettel) a zástupce týmu.

Komisaři nejprve zvažovali, zda nastalo porušení článku 29.1.a.i. Jelikož jezdec zastavil u garáže FIA a nakonec zastavil motor, ačkoli ne v době běžně očekávané ve stanovené proceduře a hmotnost byla získána, tyto prvky uspokojují požadavky pravidla a tímto komisaři neshledali porušení tohoto článku.

Nicméně úředníci dávají jezdcům na váhách pokyny, aby byla procedura vážení provedena řádným a bezpečným způsobem, bez možnosti poškození vah.

Komisaři si povšimli, že jezdec nezastavil motor ve chvíli, kdy byl úředníkem nasměrován na váhy, narazil do kužele umístěného tak, aby zamezil jezdci najíždět na váhy, což poté učinil. V tuto dobu mu bylo úředníkem stojícím před vozem naznačeno, aby zabrzdil, zatímco úředníka přinutil mu při nájezdu na váhy uhnout z cesty, aby ho netrefil. Poté vypnul motor.

Jakmile byla hmotnost změřena, poté nečekal, až ho úředníci odtlačí z vah a zatímco komisaři akceptují, že možná špatně pochopil pokyny od úředníka, poté znovu nastartoval vůz a sjel z vah, což není v proceduře, protože to může váhy poškodit, což se v tomto případě udělal. Ačkoli nebyl nikdo odhozenou váhou za vozem zraněn a ačkoli komisaři akceptují, že jezdec nesjel z vah lehkomyslným způsobem, procedura je přesně stanovena, aby se předešlo poškození vah nebo potenciálně nebezpečné situaci, což je přesně to, co bylo způsobeno.

Komisaři shledali, že jezdec nenásledoval instrukce příslušných úředníků pro bezpečné a řádné vedení akce a udělují mu napomenutí a pokutu 25.000 eur. Účastníci jsou upozorněni, že mají právo na odvolání se proti rozhodnutí komisařů, v souladu s Článkem 15 Mezinárodního sportovního kodexu FIA a Článku 9.1.1 Soudních a disciplinárních pravidel v rámci platné lhůty."

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.