Ferrari konečně rozpoznalo, proč v souboji s Mercedesem po letní přestávce náhle začalo ztrácet. Ve vývoji svého vozu a při nasazování novinek udělalo chyby, Sebastian Vettel to však nepovažuje za dobrou zprávu.
Německý pilot byl se svým týmem v polovině sezóny ve vedení v obou šampionátech, postupně ale začal na Lewise Hamiltona a Mercedes ztrácet, k čemuž pomohly jeho jezdecké chyby a také špatná rozhodnutí na boxové zídce. A nyní se přidala technická stránka a nefungující novinky na voze.
"Trvalo to příliš dlouho. Můžete to vnímat jako dobrou zprávu, ale zároveň i jako špatnou. Kdybychom se vrátili k autu, které bylo konkurenceschopné před třemi nebo čtyřmi měsíci, pak to určitě nemůže být dobrou zprávou, když o tom přemýšlíte. Pro nás to je podle mě po technické stránce důležité poznat, co se pokazilo," uvádí Vettel.
Proč to Ferrari trvalo tak dlouho? "Trochu těžko se to vysvětluje. Myslím si, že když nevidíte problém, tak si nemyslíte, že ho máte. Určitě jsme vnímali, že naše auto není tak silné jako dřív, jenže když nevidíte, že něco není v pořádku, tak zkrátka nevíte, že něco není v pořádku."
"Domnívám se, že všechny kroky, které jsme udělali, měli smysl. Ale když se teď ohlédneme zpět, tak neměly. Očividně jsme něco nepostřehli a zatím nepochopili, proč a kde přesně ta chyba začala. Čeká nás teď hodně věcí, které musíme udělat a pochopit. Jsem si však hodně jistý, že uděláme vše nezbytné pro to, abychom na to přišli," pokračuje Vettel.
Podle něj Ferrari moc nepomohly kvalifikační příprava v Singapuru nebo špatné počasí v Japonsku. "Došlo na příliš mnoho incidentů. Nevěřím ve štěstí nebo smůlu, ale rozhodně se věci tu a tam neubíraly úplně naším směrem. Ale tak už to chodívám."
"Není to tak, že by tam byl nějaký zásadní problém a nakonec to vypadá hůře, než to bylo. Nemyslím si, že bych měl problém s přiznáním vlastních chyb. Byly věci, které se nám staly a které nám nepomohly. Podle mě je ale klíčové to, že jsme po velkou část sezóny opravdu neměli rychlost [na vítězství], a pak se k tomu přidávaly další věci, které nám nepomohly."
"Celkově podle mě máme potenciál. Stále potřebujeme růst a učit se. Během zimy dojde na spoustu věcí, které budeme muset vyhodnotit - všichni, včetně mě," připouští Vettel své chyby, které přispěly k tomu, že se Ferrari v sezóně 2018 propadlo za Mercedes. Tři závody před koncem na Hamiltona ztrácí 70 bodů, v šampionátu konstruktérů jim chybí 66 bodů.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.