Sebastian Vettel obdržel do nedělního závodu na okruhu v americkém Austinu penalizaci posunu tří míst na startovním roštu jakožto důsledek nerespektování pravidel určujících minimální čas na kolo při vyvěšení červené vlajky. Vzhledem k současné zatím ne příliš konkurenceschopné formě Ferrari v porovnání s jejich soupeři od Mercedesu to pro německého pilota představuje další přítěž již v tak komplikované situaci v letošním šampionátu...
Sportovní pravidla přikazují jezdcům po zobrazení červené vlajky na oficiálním oznamovacím systému okamžité zpomalení. Aby bylo toto snížení rychlosti dostatečné, propočítává řídicí jednotka v každém z vozů minimální časový limit, kterého může v jednotlivých úsecích dráhy mezi světelnými signalizačními panely dosáhnout, než protne první safety car čáru na trati při vjezdu do boxové uličky.
Po zavedení tohoto pravidla pro letošní sezónu se tak Sebastian Vettel přidal ke dvojici dalších "trestanců". Daniel Ricciardo si odpykal stejnou penalizaci v Austrálii a Esteban Ocon zase v Japonsku. Německý pilot navíc poukázal na to, že přikazovaná maximální rychlost je za mokra příliš nízká.
Pierre Gasly toto nařízení vidí jako velmi přísné a potrestaného pilota Ferrari se zastává. Dle jezdce ve službách stáje Toro Rosso, který bude příští rok hájit barvy Red Bullu, je tato regule ohledně snížení rychlosti značně nekompromisní.
"Na této věci s předepsaným časem je komplikované to, že jde o skutečně pomalé kolo," říká pro RaceFans. "Jestliže je bouračka v deváté zatáčce a z nějakého důvodu nedáváte pozor nebo na vás někdo mluví, pak ke konci kola těsně předtím, než vjedete do boxů, může jít o pár desetin. Je to docela přísná penalizace. Jestliže jste opravdu opatrní, když se blížíte k místu nehody a hned za ním si nedáte pozor, tak dostanete takový trest."
"Dříve byste v takové situaci, když nastane nehoda a je vyvěšena červená vlajka, jednoduše v místě incidentu o hodně zpomalili a následně za ním byste jeli opatrně, ale nikoli tak, že byste museli dodržovat nějaký konkrétní čas," pokračuje. "V minulosti to vždycky fungovalo. Nyní je to docela přísné. Nicméně současně pravidla jsou pravidla, musíte je respektovat."
Podobného názoru je i Carlos Sainz, nicméně i ten uznává, že Vettel s aktuálními pravidly nic nezmůže. "Upřímně jsem se opravdu nepodíval příliš do detailu, co se kolem Seba odehrálo," přidává se jezdec Renaultu. "Je pravdou, že když je za mokra červená vlajka, jsou naše delta časy skutečně pomalé, takže opravdu musíte zpomalit. Avšak stejné pravidlo pro všechny, takže není příliš čím argumentovat."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.