Ředitel závodů Formule 1 Charles Whiting vysvětluje, proč Kevin Magnussen nebyl potrestán za obranný manévr na rovince při útoku Charlese Leclerca, při němž došlo ke kolizi, a proč byl naopak penalizován Fernando Alonso.
Leclerc byl v Suzuce pořádně naštvaný, když si na začátku závodu poškodil své přední křídlo při souboji s Magnussenem. Na cílové rovince využil aerodynamického stínu a dostatečně zrychlil, jenže Dán mu na poslední chvíli zkřížil cestu, takže do něj narazil. Poškodil si přitom své přední křídlo a označil jej za "hlupáka," který bude jezdit stále stejně. Komisaři sice incident vyšetřovali, pilota Haasu však nakonec nepotrestali. Proč?
"Když to velmi, velmi pečlivě zanalyzujete, tak uvidíte, jak se k sobě blíží dva vozy. Kevin nemění směr a Charles se dotahuje, dotahuje, dotahuje. Pak se rozhodne jet vpravo a přesně ve stejnou chvíli - nebo na videu šlo o jeden snímek, vzdálenost jednoho snímku, se přesouvá Kevin," přibližuje Whiting.
"Magnussen is and always will be stupid" @Charles_Leclerc did not mince his words after clashing with K-Mag#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/YOomZEQXnm
— Formula 1 (@F1) October 7, 2018Video: Obrana Magnussena před Leclercem
"Podle mě není možné říct, že ho Kevin zablokoval. Zkrátka se rozhodl pro jízdu vpravo zlomek vteřiny po Charlesovi. Musíte se na to podívat několikrát a analyzovat to do detailů, abyste si toho všimli. Myslím si však, že to bylo nešťastné. A podle mě to tak viděli i komisaři," pokračuje ředitel závodů F1.
A co Alonso?Poté pokračuje v objasnění druhého sporného případu, kdy penalizovali Fernanda Alonsa za to, že si zkrátil závěrečnou šikanu okruhu, i když byl mimo trať vytlačen Lancem Strollem, jenž přiznal, že si McLaren vedle sebe nepovšiml.
"Komisaři to vnímali tak, že bylo naprosto jasné, co Fernando udělal. Zkrátil si šikanu, projel štěrkem rovně a vrátil se před ním. Myslím, že to bylo zcela zřejmé, že opuštěním dráhy získal výhodu," říká Whiting.
A tale of two penalties early on for Lance Stroll and Fernando AlonsoAnd how close did they get?!? 👀#JapaneseGP #F1 🇯🇵 pic.twitter.com/Cj50OvOhWk
— Formula 1 (@F1) October 7, 2018Video: Souboj Alonsa se Strollem
"Komisaři vnímali, že Stroll Fernanda vytlačil, nemůžete tedy říct, že Fernando si mohl zkrátit šikanu, protože byl vytlačen. Nemohl. Neměl takto získat místo, ale Stroll ho zároveň neměl vytlačit mimo trať. Proto cítili, že by oba měli dostat pět trestných vteřin za dva rozdílné přestupky," objasňuje.
Pokud by Alonso pozici Strollovi vzápětí pozici vrátil, tak by potrestaný nebyl. "Kdyby mu vrátil místo zpět, tak si nemyslím, že by byl Fernando potrestaný. To by bylo jasné!" uzavírá Whiting.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.