Favoritem na pole positon byl sice po volných tréninkových jízdách vůz od Mercedesu, ale nad tím, co předvedlo v závěrečné části dnešní kvalifikace Ferrari mnozí jenom nechápavě kroutí hlavou. Racefans přináší přepis rádiové komunikace Sebastiana Vettela, která poukazuje na fatální chybu italského týmu, který si tak situaci před samotným závodem v Japonsku značně zkomplikoval.
Oba vozy Ferrari vyrazily do třetí části kvalifikace na přechodných pneumatikách (vzorek a zelený proužek), což mnohé překvapilo. Již ve chvíli, kdy opouštěl boxovou uličku, bylo německému pilotovi jasné, že takto to rozhodně nepůjde...
Sebastian Vettel: "Myslím, že je příliš sucho."Závodní inženýr (tým): "Potvrzuji."SV: "Jo, je docela sucho, rovnou zajedu do boxů."T: "Rozumím."SV: "Osmá a devátá zatáčka také velmi suché."T: "Potvrzuji. Vyzkoušej všechny rychlostní stupně."SV: "Jo, všude sucho."T: "Ok, pojedeme na slickách. Takže zastav pro kvalifikační pneumatiky. Kimi je 10 sekund před tebou. Pět sekund. Výměna pneumatik na suché a manuální odjezd."T: "Hamilton teď začíná měřené kolo, osm sekund za tebou, za ním Bottas, šest sekund a pak je trať volná. Hamilton vzadu, nech ho projet. Další Bottas. Bottas v deváté zatáčce. Bottas tři sekundy za tebou a za Bottasem Gasly, patnáct sekund, v měřeném kole."
V samotném závěru kvalifikace začalo pršet a Ferrari nezbývalo nic jiného, než všechny snahy vzdát a vrátit se bezpečně zpět do boxů...
SV: "Silný déšť, silný déšť."T: "Potvrzuji."SV: "Dej mi vědět, jestli se to zhoršuje."T: "V zatáčce číslo jedna bude více mokro, až tam přijedeš. Hamilton jede měřené kolo sedm sekund za tebou. Hamilton to vypouští."T: "Chceš do boxů pro přechodné nebo je příliš pozdě?"SV: "Příliš pozdě."T: "Ok, opatrně v první zatáčce."SV: "Bez šance."T: "Potvrzuji. Nyní v boxové uličce silný déšť, opatrně."SV: "Ok, chyba v třinácté zatáčce, dnes to není naše načasování."T: "Potvrzuji, rozumím. Zkus to zítra nějak zmáknout."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.