Téměř 10 let po vstupu prvního ruského jezdce Vitalije Petrova do Formule 1 by se v příští sezóně mohlo startovní pole pilotů rozšířit o dalšího nováčka od našich východních sousedů. Stanou se tak nejhojněji zastoupenou zemí ve vrcholné sérii motorsportu?
Zpět do F1 míří příští rok Daniil Kvjat, jenž bude opět jezdit za Toro Rosso. U Williams zřejmě zůstane Sergej Sirotkin a jeho týmového kolegu Lanceho Strolla, jenž přestoupí do Force Indie zachráněnou jeho otcem Lawrencem, možná nahradí další Rus.
Vedení stáje Grove se totiž zajímá o mladíka Artema Markelova, jenž o závodní sedačku v zákulisí bojuje s talenty Mercedesu - s Estebanem Oconem a Georgem Russellem. Pokud by ale dostal šanci Markelov, jenž se nastoupil do prvního volného tréninku v Soči s Renaultem, pak by Rusko mělo v F1 tři jezdce, zatímco Británie, Finsko, Francie či Německo v ní mají jen po dvou zástupcích.
Z výkonnostního hlediska by Markelov mohl být považován za outsidera ve srovnání s Oconem, jenže z ekonomického hlediska už to tak být nemusí. Za ním i za Sirotkinem stojí bohatí sponzoři a Williams potvrdil, že o něm přemýšlí.
"Všechna média tvrdí, že jdu k Williamsu, ale 100% to není. Ještě nevíme. Je to jen 100% povídačka," říká ke spekulacím 24letý Markelov, jenž v šampionátu Formule 2 drží pátou příčku za Russellem, Albonem, Norrisem a De Vriesem.
"F2 už mě nezajímá. Jsem spokojený s tím, že jsem tam za pár let dosáhl hodně a udělal velký pokrok - duševně a psychicky. Teď chápu, jak s tímto autem jezdit. Ale měli by mi dát už místo v F1. OK, minulý rok byl hodně dobrý, ale letošní je fakt frustrující. Když jsem se vrátil z vozu F1 do vozu F2, tak jsem jen seděl a cítil, jak je neovladatelný. Cítím, že potřebuji růst. Na tohle auto už jsem trochu moc starý," pokračuje ruský jezdec.
O své místo v F1 se nepřímo hlásí také Nikita Mazepin závodící v GP3. Jeho otec Dmitrij Mazepin nedávno u britských soudů napadl proces nucené správy Force Indie, kterou získalo konsorcium Lance Strolla. Ruský milionář vlastnící společnost Uralkali (výrobce potaše) měl o tým také zájem a rozhodnutí podle něj nebylo transparentní.
Ruský prezident Vladimír Putin investice do F1 podporuje, což dal najevo svou přítomností v Soči a pravidelným předáváním trofeje vítězovi Velké ceny Ruska v tamním Olympijském parku.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.