Stáj McLaren dnes potvrdila, že před sezónou 2019 kompletně obmění své jezdecké složení - po Velké ceně Abú Zabí 2018 ji opustí také Stoffel Vandoorne. Na jeho místo nastoupí mladíček Lando Norris.
Již dříve svůj odchod oznámila hvězda týmu Fernando Alonso, kterou nahradí její krajan Carlos Sainz, jenž sice patří Red Bullu, ale v letošním ročníku hájí barvy Renaultu, kam zamíří Daniel Ricciardo.
O osudu Vandoornea se již dlouho spekulovalo vzhledem k nepřesvědčivým výkonům po boku zkušeného španělského týmového kolegy, jehož v kvalifikaci ještě ani jednou neporazil.
Tým nyní potvrdil, že se jejich cesty brzy rozejdou: "Stoffelovi přejeme vše nejlepší, ať už se rozhodne pro jakýkoliv směr ve své kariéře, a my jej budeme po celou tu dobu podporovat," říká Zak Brown, výkonný ředitel McLarenu, jemuž v šampionátu konstruktérů patří s 52 body 6. příčka.
Vandoorne rozhodnutí svého zaměstnavatele komentuje slovy: "McLarenu jsem velmi vděčný za to, že do mě investoval v posledních pěti letech svou důvěru. Přidal jsem se k němu jako mladý jezdec a v rámci týmu jsem dosáhl kariérního pokroku od testovacího a vývojového jezdce přes rezervního jezdce po závodního pilota plným časem.
I když jsme nezažili takový úspěch, v nějž jsme všichni doufali, tak jsem si poslední dvě sezóny s McLarenem opravdu užil a mám se všemi v týmu skvělé vztahy. Můj čas u McLaren byl skvělou kapitolou mé kariéry a děkuji týmu za tu příležitost. Ve zbylých 7 závodech této sezóny do toho hodlám dát vše. Své plány pro příští sezónu v patřičném čase oznámím," dodává Vandoorne.
Belgičana v kokpitu po boku Carlose Sainze nahradí současný rezervní pilot Lando Norris, jak potvrdil McLaren o půl hodiny později. Tomu v současném šampionátu Formule 2 patří druhá příčka.
Součástí programu McLarenu je od začátku roku 2017, kdy se k týmu přidal jako testovací a simulátorový jezdec. Tým s ním nyní uzavřel víceletou dohodu. "Je nám u McLarenu potěšením konečně odhalit naší plnou jezdeckou sestavu pro rok 2019. Věříme, že Lando je skvělým talentem, plným potenciálu. Z tohoto důvodu jsme si jej záměrně drželi pro příští sezónu," komentuje výkonný ředitel týmu.
"Už víme, že je rychlý, že se rychle učí a že má na svých mladých ramenou vyspělou hlavu. Pro naší společnou budoucnost v něm vidíme velký potenciál. Investice, které jsme učinili do jeho slibné kariéry při vývoji na simulátoru a času ve voze, je zasloužená, protože pokračoval v prokazování svých schopností za volantem a při práci s týmem inženýrů.
Lando je nedílnou součástí našeho plánu na přestavbu našich budoucích činností týkajících se Formule 1 a už si vytvořil pevný vztah s týmem. V Landovi a Carlosovi budeme mít působivou dvojici, která i přes své relativní mládí má cenné zkušenosti v F1 a u McLarenu představuje příští generaci pilotů, které tým povede vpřed. I když se v krátkodobém horizontu soustředíme na co nejlepší výsledek ve zbytku sezóny 2018, tak jsem ohromně motivování příležitostmi, které jsou před námi," vysvětluje Brown.
"Být ohlášen jako závodní jezdec McLarenu je splněním sne. I když jsem součástí týmu už nějakou chvíli, tohle je pro mě výjimečný okamžik, o kterém jsem doufal, že se promění v realitu," uvádí nadšeně Norris.
"Rád bych poděkoval celému týmu za tuto úžasnou příležitost a za důvěru ve mne. Také mě ohromně těší odhodlanost McLarenu, což prokázal při mém vývoji, když mi umožnil získávat zkušenosti s vozem Formule 1 při testování a během dvou posledních závodních víkendů.
Po zbytek roku 2018 se pevně zaměřím na šampionát Formule 2. Mým cílem je vyhrát titul, než se plným časem přidám k McLarenu. Bude to náročné, ale budu bojovat tak tvrdě, jak to jen ve zbývajících 4 závodech půjde. Také budu úzce pracovat s McLarenem na každé příležitosti, kdy se toho budu moci co nejvíce dozvědět od jezdců, inženýrů a mechaniků, aby mě co nejlépe připravili na příští rok," dodává Norris.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.