Stáj McLaren dnes potvrdila, že před sezónou 2019 kompletně obmění své jezdecké složení - po Velké ceně Abú Zabí 2018 ji opustí také Stoffel Vandoorne. Na jeho místo nastoupí mladíček Lando Norris.
Již dříve svůj odchod oznámila hvězda týmu Fernando Alonso, kterou nahradí její krajan Carlos Sainz, jenž sice patří Red Bullu, ale v letošním ročníku hájí barvy Renaultu, kam zamíří Daniel Ricciardo.
O osudu Vandoornea se již dlouho spekulovalo vzhledem k nepřesvědčivým výkonům po boku zkušeného španělského týmového kolegy, jehož v kvalifikaci ještě ani jednou neporazil.
Tým nyní potvrdil, že se jejich cesty brzy rozejdou: "Stoffelovi přejeme vše nejlepší, ať už se rozhodne pro jakýkoliv směr ve své kariéře, a my jej budeme po celou tu dobu podporovat," říká Zak Brown, výkonný ředitel McLarenu, jemuž v šampionátu konstruktérů patří s 52 body 6. příčka.
Vandoorne rozhodnutí svého zaměstnavatele komentuje slovy: "McLarenu jsem velmi vděčný za to, že do mě investoval v posledních pěti letech svou důvěru. Přidal jsem se k němu jako mladý jezdec a v rámci týmu jsem dosáhl kariérního pokroku od testovacího a vývojového jezdce přes rezervního jezdce po závodního pilota plným časem.
I když jsme nezažili takový úspěch, v nějž jsme všichni doufali, tak jsem si poslední dvě sezóny s McLarenem opravdu užil a mám se všemi v týmu skvělé vztahy. Můj čas u McLaren byl skvělou kapitolou mé kariéry a děkuji týmu za tu příležitost. Ve zbylých 7 závodech této sezóny do toho hodlám dát vše. Své plány pro příští sezónu v patřičném čase oznámím," dodává Vandoorne.
Belgičana v kokpitu po boku Carlose Sainze nahradí současný rezervní pilot Lando Norris, jak potvrdil McLaren o půl hodiny později. Tomu v současném šampionátu Formule 2 patří druhá příčka.
Součástí programu McLarenu je od začátku roku 2017, kdy se k týmu přidal jako testovací a simulátorový jezdec. Tým s ním nyní uzavřel víceletou dohodu. "Je nám u McLarenu potěšením konečně odhalit naší plnou jezdeckou sestavu pro rok 2019. Věříme, že Lando je skvělým talentem, plným potenciálu. Z tohoto důvodu jsme si jej záměrně drželi pro příští sezónu," komentuje výkonný ředitel týmu.
"Už víme, že je rychlý, že se rychle učí a že má na svých mladých ramenou vyspělou hlavu. Pro naší společnou budoucnost v něm vidíme velký potenciál. Investice, které jsme učinili do jeho slibné kariéry při vývoji na simulátoru a času ve voze, je zasloužená, protože pokračoval v prokazování svých schopností za volantem a při práci s týmem inženýrů.
Lando je nedílnou součástí našeho plánu na přestavbu našich budoucích činností týkajících se Formule 1 a už si vytvořil pevný vztah s týmem. V Landovi a Carlosovi budeme mít působivou dvojici, která i přes své relativní mládí má cenné zkušenosti v F1 a u McLarenu představuje příští generaci pilotů, které tým povede vpřed. I když se v krátkodobém horizontu soustředíme na co nejlepší výsledek ve zbytku sezóny 2018, tak jsem ohromně motivování příležitostmi, které jsou před námi," vysvětluje Brown.
"Být ohlášen jako závodní jezdec McLarenu je splněním sne. I když jsem součástí týmu už nějakou chvíli, tohle je pro mě výjimečný okamžik, o kterém jsem doufal, že se promění v realitu," uvádí nadšeně Norris.
"Rád bych poděkoval celému týmu za tuto úžasnou příležitost a za důvěru ve mne. Také mě ohromně těší odhodlanost McLarenu, což prokázal při mém vývoji, když mi umožnil získávat zkušenosti s vozem Formule 1 při testování a během dvou posledních závodních víkendů.
Po zbytek roku 2018 se pevně zaměřím na šampionát Formule 2. Mým cílem je vyhrát titul, než se plným časem přidám k McLarenu. Bude to náročné, ale budu bojovat tak tvrdě, jak to jen ve zbývajících 4 závodech půjde. Také budu úzce pracovat s McLarenem na každé příležitosti, kdy se toho budu moci co nejvíce dozvědět od jezdců, inženýrů a mechaniků, aby mě co nejlépe připravili na příští rok," dodává Norris.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.