Přestože týmu Force India hrozí z důvodu právních komplikací ohledně převzetí tohoto závodního subjektu investiční skupinou Lawrence Strolla zákaz účasti v nadcházející Velké ceně Belgie, jejich jezdec Sergio Peréz zůstává klidný a nepochybuje o tom, že na trať ve Spa v pátečních trénincích jejich vozy vyrazí. Celé dění kolem nich bagatelizuje jako běžnou obchodní záležitost.
Včera jsme vás informovali, že se tato stáj dostala do nepříjemné situace. Ta s původním názvem Sahara Force India Formula One Team má sice platnou přihlášku do šampionátu a je tedy jejím legálním účastníkem, avšak bez jakéhokoli vybavení a závodních monopostů. Toto vše totiž koupil Stroll, nicméně aby mohl závodit bez omezení pod novým názvem, musela by panovat jednotná shoda napříč celým startovním polem.
Renault, Williams a McLaren jsou ale proti, což mimo jiné znamená také zablokování finančních odměn ze společného zisku přerozdělovaného mezi jednotlivé týmy. A protože změna názvu bez předchozího souhlasu všech ostatních konkurentů znamená pro tuto stáj rovněž status nově příchozího týmu do F1, není v tuto chvíli na oficiálním seznamu účastníků FIA a tudíž se nemůže grand prix účastnit.
„Pokud jde o mně, nikoli. Takže je to byznys jako obvykle,“ reagoval Sergio Peréz na dotaz Autosportu, zda má jakékoli pochybnosti o jejich přítomnosti na závodní dráze ve Spa-Francorchamps. „Jsem tady proto, abych jezdil a odváděl svou práci. A těším se, že si tento víkend užiju a soustředím se na jízdu. To je mojí prioritou.“
Spouštěcím elementem celé transakce kolem tohoto týmu byl samotný mexický pilot se stížnostmi ohledně peněz, které mu stáj dluží ještě z loňského roku. Zakladatel týmu Vijay Mallya má již delší dobu právní potíže s indickými bankami a tak se zdržuje raději ve Velké Británii. Tyto problémy se ale samozřejmě přenášely na jeho stáj. Těsně před letní přestávkou na Hungaroringu měla celá záležitost svůj počátek a 7. srpna bylo veškeré vybavení týmu odkoupeno Lawrencem Strollem, což bylo také pro tým příslibem přísunu nemalých financí.
„V týmu panuje celkem optimismus, jsme docela šťastní, do budoucna uvidíme uvolnění různých vylepšení vozu, odlišnou strukturu a finančně je tým do příštích let mnohem stabilnější,“ dodal Peréz. „Minulý týden jsem byl v továrně a na lidech jsem viděl to zapálení a spoustu pozitivní nálady, takže to je určitě dobrým znamením. Jsem pouze jezdcem a jsem tady, abych ze sebe dostal to nejlepší a během posledních několika měsíců to bylo dost obtížné. Nyní jsem schopen se soustředit na svou roli závodního pilota.“
O vlastní budoucnosti nemá dle svých slov zatím rozhodnuto. Některé spekulace ho totiž spojovaly s přechodem k Haasu. „Vím, co budu příští rok dělat, takže až nastane správný čas na vyjádření, vyjádřím se,“ řekl. „Vlastně je vše již téměř hotovo, takže se jedná pouze o vhodné načasování. Myslím, že jsou důležitější věci než sdělování, kde bude má budoucnost, takže závodíme tady, soustředíme se na Spa a jak jsem řekl, je to jenom otázkou času, kdy budu schopen to potvrdit. Ale pro tuto chvíli vím, co budu v příští sezóně dělat, takže víc k tomu nemám co dodat.“
Tým Force India mezitím postavil svůj motorhome v paddocku bez jakýchkoli označení a sponzorů. Dle důvěryhodných zdrojů Racefans to vypadá, že stáj by mohla dostat pro oficiální vstup do šampionátu pod novým názvem zelenou. To by ale znamenalo, jak už bylo zmíněno, že tím by také přišla o všechny body a pořádnou porci peněz ze společného balíku. Na plný podíl mají totiž nárok v případě, že by bodovali ve dvou ze tří sezón, což by jako nový tým nesplňovali. Samotný obchodní akt Lawrence Strolla je navíc zpochybňován dalšími zájemci o koupi tohoto týmu, kteří by celou věc mohli dovést až k soudnímu řízení.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.