Francouzský závodník a zároveň bývalý pilot Formule 1 Jean-Eric Vergne získal titul v šampionátu elektrických monopostů Formule E a není zcela vyloučeno, že by se mohl na startovní rošt grand prix opět vrátit.
Všechno zřejmě způsobily již avizované přesuny v soupiskách některých týmů pro příští sezónu. Své působiště změní po uplynutí současné sezóny Pierre Gasly (z Toro Rosso do Red Bullu), Daniel Ricciardo (z Red Bullu do Renaultu), Carlos Sainz (z Renaultu do McLarenu), zatímco Fernando Alonso jezdící za McLaren končí v F1 úplně a o osudu jeho současného stájového kolegy Stoffela Vandoornea není dosud rozhodnuto.
Vergne má několikaleté zkušenosti z královny motorsportu, kdy v sezónách 2012 až 2014 závodil ve službách stáje Toro Rosso. Tam ale jeho cesta u juniorské stáje Red Bullu skončila a Francouz se tak musel poohlédnout po jiných odvětvích rychlých kol.
Dokázal se prosadit v kategorii LMP2 šampionátu vytrvalostních závodů WEC a již zmíněných formulí na elektrický pohon, kde v sezóně 2017/18 dosáhl na mistrovský titul. Zásluhou těchto výsledků a pohybu „škatulat“ ve startovním poli Formule 1 byl dle jeho vlastních slov „osloven jedním z týmů, ale nikoli Red Bullem“, vyjádřil se pro Autosport.
„Je to legrační, před dvěma roky byla Formule 1 něčím, co mi už nikdy neotevře své dveře. Dnes nejsou otevřené dokořán, ale jsem v kontaktu s některými týmy a věci se začínají dávat trochu do pohybu. Tím, že Daniel odchází k Renaultu se trh s jezdci úplně změnil. Z toho, že se mi ozvalo pár týmů kvůli tomu, co mám v plánu dělat dál ve mně vyvolává pocit Ó, já pro Formuli 1 existuji!“ pokračuje. “Bylo by opravdu hezké dostat pořádnou šanci v F1. Mám zde nějakou nedokončenou práci a s ohledem na vše, co jsem se poslední dobou naučil, jak moc jsem se zlepšil si myslím, že by to bylo úplně jiné kafe.“
Jak již bylo zmíněno výše, u top týmů se jeho comeback zřejmě konat nebude. Mercedes již ohlásil sestavu pro příští rok beze změn (Lewis Hamilton a Valtteri Bottas), Ferrari má zajištěného Sebastiana Vettela, po jehož boku bude dle očekávání buď Kimi Räikkönen nebo nadějný talent ze Sauberu Charles Leclerc a u Red Bullu je už také zcela jasno, tedy volné místo po Danielu Ricciardovi zaplní vedle Maxe Verstappena současný pilot sesterské stáje Toro Rosso Pierre Gasly.
Vergne ale nechce být jenom do počtu. „Je zde nějaká možnost,“ říká. „Nerad bych zpátky do týmu, kde bych neměl šanci prokázat své schopnosti. Jsem do jisté míry populární a jít do týmu, kde nemohu bodovat, po jednom roce to všechno, pro co jsem tvrdě dřel, zmizí. Možná ne za jeden rok, ale nechci zahodit všechnu tu těžkou práci a vystavit se riziku, že návratem do F1 vstoupím do týmu, jenž mi nemůže dát vůz, se kterým bych mohl bojovat o (lepší) pozice.“
Francouzský jezdec je tak trochu smolařem, jelikož v kritických fázích jeho kariéry ve Formuli 1 mu nebylo nabídnuto atraktivní místo. Red Bull dal nejprve po odchodu Marka Webbera pro sezónu 2014 šanci Danielu Ricciardovi, aby o rok později po přestupu Sebastiana Vettela k Ferrari upřednostnil Daniila Kvyata.
„Jsem vděčný za vše, co se mi ve Formuli 1 přihodilo, dobré i špatné“, uzavírá. „Díky tomu, kým jsem (nyní) by se věci mohly rozhodně zcela obrátit.“
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.