Ředitel Renaultu Cyril Abiteboul připustil, že podcenili své soupeře v oblasti vývoje pohonných jednotek. Zapůsobil na něj zejména letošní pokrok Ferrari, proto jsou odhodlaní jít v budoucnosti do většího rizika.
Formule 1 se nachází v páté sezóně po poslední velké změně pravidel, kdy přešla na přeplňované hybridní V6 motory s vyspělým systémem pro rekuperaci kinetické i tepelné energie. Na počátku měl obrovský náskok Mercedes, nyní jej předstihlo Ferrari. Renault je až třetím v pořadí, o kousek za ním zůstává japonská Honda.
"Řekněme to takto: jsem opravdu přesvědčený o tom, že jsme podcenili potenciál současných motorových pravidel. Máme za sebou čtyři roky těchto pravidel a po čtyřech letech byste mohli očekávat, že se vývojová křivka vyrovná," uvádí Abiteboul.
"Něco takového jsme viděli u Mercedesu. Aniž bych chtěl otevírat jinou debatu, tak jsme ohromeni nedávným zlepšením Ferrari, které ukazuje, že to je možné. Nevíme jak, ale je. Není to nic, co jsme v tomto časovém období čekali," pokračuje šéf Renaultu.
Ten nyní bude muset trochu změnit svůj přístup, aby se na špičku dotáhl a naplnil své mistrovské ambice. "Musíme přijmout větší kroky, více riskovat, ale to riskování musí být zmírněno, jelikož si nemůžeme dovolit přijít s produktem kompromitujícím spolehlivost," uvědomuje si Abiteboul.
Od příštího rok získávají cennou jezdeckou posilu v podobě Daniela Ricciarda, jenž opustí Red Bullu, který letos vyhrál tři velké ceny. Před sezónou sice pomýšlel na titul, nyní ale trochu propadá za Mercedes a Ferrari, které v průběhu sezóny nasadili významná vylepšení.
Šéf Renaultu přiznává, že mu neschopnost se dotáhnout na soupeře "působí skutečné starosti" a uznává, že svůj deficit i přes nasazování novinek spíše jen udržují poté, co v předchozích letech byli po stránce šasi a motoru "ohromně pozadu."
"Motor se zlepšuje, stejně jako šasi, ale žel se žádná z těchto ztrát nezmenšuje. Máme prostor pro zlepšení, zvýšení výkonu, přítlaku, přilnavosti a čehokoliv jiného, jenže to děláme stejným tempem, jako špičkové týmy, což zas není tak špatné," uvažuje Abiteboul, jehož tým podle něj na Ferrari a Mercedes v oblasti zdrojů ztrácí kolem "30 %."
Má je však Renault navyšovat, když od roku 2021 mají do hry vstoupit nová pravidla omezující rozpočty? "Bylo by to těžké je ohromně zvýšit, pokud byste je měli zase snížit. Rozpočtový strop bude klást důraz na efektivitu organizace. Ta je klíčem pro zrychlování toho, co musí Enstone učinit po stránce šasi. U motoru to je trochu jiné, je to spíše o zrychlení tempa, kterým ho vyvíjíme," dodává Abiteboul.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.