Force India je ve Formuli 1 zachráněna. Správce konkursní podstaty v úterý přijal nabídku konsorcia vedeného Lawrencem Strollem.
Nabídka konsorcia financovaného kanadským miliardářem a s pomocí provozního ředitele Otmara Szafnauera a dalších vedoucích pracovníků závodního týmu byla přijata včera večer. Správce konkursní podstaty rozhodl, že Force Indii vrátí solvenci.
Dalšími investory tohoto konsorcia jsou kanadský podnikatel Andre Desmarais, Jonathan Dudman ze společnosti Moncaco Sports a Management, lídr módního byznysu John Idol, telekomunikační investor John McCaw mladší, finanční expert Michael de Picciotto a Strollův obchodní partner Silas Chou.
Ti v plné výši uhradí veškeré závazky týmu, mezi jehož velké věřitele patřili i jezdec Sergio Pérez a dodavatel motorů Mercedes. Všech 405 pracovních míst je zachráněno a garantovány jsou i finance pro další chod. Nové vedení tým přebírá po Vijayovi Mallyovi a holdingu Orange India Holdings Sarl.
"Tento výsledek zajišťuje budoucnost týmu Force India ve Formuli 1 a umožní našemu týmu závodníků soutěžit s využitím našeho plného potenciálu. Je mi potěšením, že máme podporu konsorcia investorů, jež nám jako týmu věří a jež vidí značný obchodní potenciál, který teď Force India v F1 a v budoucnosti má," pochvaluje si Szafnauer.
"Naše odborné znalosti a odhodlání vedly k tomu, že jsme vždy bojovali se soupeři těžší váhové kategorie, a tato nová investice nám zajišťuje světlou budoucnost. Rád bych také poděkoval Vijayovi, skupině Sahara a rodině Molů za veškerou jejich podporu a vedení týmu tak daleko, jak jim to jen podmínky umožnily," pokračuje provozní ředitel Force Indie.
Stroll byl již dříve spojován s možnou investicí u Force Indie po nespokojenosti s výkonností Williamsu, kde jezdí jeho syn Lance, v posledních sezónách. O stáj se nyní ucházelo několik zájemců: dvě americká konsorcia a jedna britská firma.
"Jen zřídka může být společnost zachráněna a vrátí se k solvenci. Kvalita různých zájemců byla působivá a vyžadovala pečlivé zvažování při nucené správě. Po robustním procesu jsme nakonec skončili u velmi důvěryhodné nabídky na záchranu společnosti a obnovení solvence. Finance na podporu týmu budou dostupné od dnešního dne a více jich dorazí, jakmile se společnost dostane z nucené správy, což očekáváme v rámci dvou nebo tří týdnů," uvedl správce konkursní podstaty Geoff Rowley.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.